اكوسیستم آیفون

ژوئیه 18, 2008

اين مطلب بايد با عنوان “انقلاب آيفون-4” منتشر مي‌شد اما نظر به اهميت عبارت “اكوسيستم آيفون” ترجيح دادم اين عبارت را انتخاب كنم.

انگار لازم است تا مدتها و بصورت مكرر بعضي جملات بديهي را تكرار و باز تكرار كنيم: قبل از هرگونه صحبت در مورد آيفون ، چه له چه عليه، بايد بازار هدف آيفون را خوب درنظر آوريم. كماكان بازار فروش گوشي‌هاي موبايل در رده قيميت “ارزان و متوسط” در اختيار غولهايي چون نوكيا و سامسونگ و … خواهد ماند. اما آيفون بعنوان يك گوشي هوشمند smart phone مخاطب خاص خود را دارد. مقايسه كردن آيفون با گوشي‌هاي هم رده از بلك‌بري يا نوكيا و تاكيد بر روی امكاناتي مثل مگاپيكسل دوربين و … اگرچه عيبي ندارد اما به هيچ وجه تاثيري در مفهوم و جايگاه اهميت “اكوسيستم آيفون” نخواهد داشت. پس در هنگام ارزيابي اهميت آيفون به مواردي چون دوربين ان و… كمتر توجه فرماييد.بخصوص اين كه تمام بحث در مورد آيفون و انقلاب آيفون كاملا در ارتباط تنگاتنگ با “اينترنت” و “اينترنت موبايلي” است و نه چيز ديگر. اما اكوسيستم آيفون:

براي درك بهتر اجازه دهيد مدل ان را ساده‌سازي كنيم: تصور بفرماييد دو چيز را كه در مقابل هم ايستاده‌اند: يكطرف را كمپاني اپل تصور كنيد و نقطه مقابل را كاربران آيفون اپل. چيزي كه اين دو را به هم وصل مي‌كند و در بين اين دو قرار مي‌گيرد: سخت‌افزار آن آيفون و نرم‌افزارش : اپليكيشن‌هاي ايفون.

اپل سخت افزار را طراحي و توليد مي‌كند؛ براي نرم‌افزار نيز طراحي اصلي را انجام مي‌دهد اما با در اختيار قرار دادن SDK ساير توسعه‌دهندگان( دولوپرها) را تشويق مي‌كند تا بر اساس آن اپليكيشن‌هاي مربوطه را بنويسند و منتشر كنند.دولوپرها كساني هستند كه دورادور اين دو نفر حلقه زده‌اند.

انها اپليكيشن‌هاي توليدي خود را در جايي به اسم “فروشگاه اي‌تيونز اپل” – كه يك سايت اينترنتي است- ارائه مي‌كنند و اپليكيشن‌ها را يا مجاني يا به صورت پولي در اختيار كاربران قرار مي‌دهند.كاربران آيفون با مراجعه به اين فروشگاه برحسب تمايل و نياز خود اپليكيشن‌هاي مربوطه را دانلود مي‌كنند.

اين مي‌شود اجزاء اصلي “اكوسيستم آيفون”.خب حالا اين اكوسيستم چه نكته‌اي دارد كه ان را اينهمه مهم كرده است و ما براي ان عنوان “انقلاب آيفون” را برگزيده‌ايم؟؟

مهمترين و اصلي‌ترين چيزي كه در پروژه آيفون وجود دارد قدرتي است كه در مدل گفته شده در بالا نهفته است. اگر تحو.لات وب را پيگيري كرده باشيد اين اكوسيستم دقيقا معادلي تست شده و جواب داده شده در وب داشته است: پلتفرم فيس بوك facebook platform.

در فيس بوك نيز ما با يك سايت مواجهيم كه اجازه مي‌دهد توسعه‌دهندگان، اپليكيشن‌هايي براي فيس بوك بنويسند بر مبناي پلتفرم مربوطه. تجربه يكسال گذشته نشان داده كه اين مدل چقدر با ذات وب جديد همخواني دارد. همين پلتفرم بوده است كه موجب موفقيت شگفت‌آور فيس بوك شده.

در آيفون اگرچه قسمت سخت‌افزاري نيز بدان اضافه شده، اما مدل انتخاب شده براي توسعه و گسترش آن شباهت‌هاي زياد- و در عين حال تفاوتهايي- با مدل پلتفرم فيس بوك دارد.

خب احتمالا سوالي كه به ذهنشما خطور خواهد كرد اين است كه اين دو پلتفرم قرار است چگونه باهم ارتباط برقرار كنند؟ پلتفرم فيس بوك و اكوسيستم آيفون.

اين موضوعي است كه در روزهاي آينده در F8 event مشخص خواهد شد.

مطالب مرتبط:

انقلاب آيفون-1

انقلاب آيفون-2

انقلاب آيفون-3

6 Responses to “اكوسیستم آیفون”


  1. آفرین به این نکته بینی!

  2. talatom Says:

    مزیدی مثل اینکه دوست داری به استخدام فیس بوک در بیای ؟!

  3. تورج Says:

    واقعا همينطوره كه مي گي.. در ضمن در مقام مقايسه از حيث گوشي بودن و كاربري حتي در كشوري مثل كشور ما (محدوديت خدمات مخابراتي و .. ) آيفون بسيار متفاوت و غير قابل قياس است. تاييد اين گفته را كساني مي توانند داشته باشند كه تجربه ي كار با آيفون و گوشي هاي مشابه مولتي تاچ از قبيل HTC و مدل هاي مختلف سامسونگ (gorgio و ..) و LG را داشته اند.
    رواني كار و زيبايي محيط كار، سرعت بالاي اجراي اپليكيشن ها و لذت net surfing چيزهايي نيستند كه بشه به راحتي از كنارشون گذشت.. و كيفيتي كه اُپل ارائه داده از عهده ي هيچ كدوم از شركت هاي فوق الذكر بر نيامده است!

  4. thelostchildhood Says:

    ببین امروز که جزیره تعطیله فردا حتما می خرمش .تازه لب تاپ اپل هم تا سپتامبر می خرم . راستی از نوشته هام خیلی استفاده می کنم .شاد باشی رفیق جان

  5. thelostchildhood Says:

    ببخش منظورم نوشته هات بود .عالی می نویسی

  6. Mr.Afshari Says:

    !You’re taking this shit so serious doc


بیان دیدگاه