گوگل ریدر: «بالاترین» جديد

دسامبر 28, 2007

از زمانی كه گوگل ريدر امكانات sharing خود را ارتقا داده هر روز از آن استفاده مي‌كنم.دوستان نيز احتمالا متوجه اين موضوع شده‌اند. بسياری از خوانندگان وبلاگ از لينكهاي اشتراكی كه در سايدبار وبلاگم گذاشته‌ام، استقبال خوبي كرده‌اند و مورد توجه انها قرار گرفته.

از اين امكان جديد گوگل ريدر  مي‌توان  بصور گوناگون استفاده كرد.يك نمونه از آن را اينجا توضيح مي‌دهم: در اين چند روز تعداد زيادي از عزيزاني كه از گوگل ريدر استفاده مي‌كنند را به ليست دوستان خود اضافه كردم و در نتيجه فيدهاي اشتراكی آنها را در اكانت گوگل ريدر خود مي‌بينم. حالا از اين مجموعه چگونه استفاده كنيم؟

هركاربر مي‌تواند شخصا لينكهاي مورد علاقه خود را شير(share) كند و كاری هم به بقيه نداشته باشد.(همان كاری كه اكنون انجام مي‌شود).اما مي‌توان همين كار را به صورتي انجام داد كه با فعاليت بقيه دوستان هماهنگ sync شده باشد. چگونه؟ من از اين روش استفاده مي‌كنم:

هميشه اول به قسمت friends shared items  مي‌روم. در اينجا لينكهايي است كه دوستان قبلا آن را شير كرده‌اند.در بين آنها لينكهايي كه به نظرم جذابتر مي‌آيد را، من هم share مي‌كنم. در اينجا يك نكته را هم در نظر مي‌گيرم: گاه اتفاق مي‌افتد كه يك لينك چندبار توسط دوستان مختلف من شير شده باشد.در بين اين لينكهای تكراری مجبورم دست به انتخاب بزنم.معيار من در اينجا چيست؟

لينكي كه قبلا توسط تعداد بيشتری از دوستان share شده باشد.

اجازه دهيد با مثالي توضيح دهم: فرض كنيد همين مطلبي كه در حال نوشتن آن هستم توسط يكي از دوستان من A در گوگل ريدر ، شير شود. از جانب ديگر دوست ديگری B همين لينك را شير مي‌كند. من چك مي‌كنم و مي‌بينم كه در لينكي كه توسط B شير شده چند عزيز ديگر مثلا C,D, E هم آن را شير كرده‌اند. در اينجا با اين كه هر دو لينك يكي است اما من لينك دومي كه توسط افراد B,C,D,E شير شده را ، شير خواهم كرد.

نتيجه: فعاليتهاي پراكنده ما، متمركز مي‌شود.

نتيجه مهمتر: وقتي يك لينك توسط بسياری از كاربران شير شده باشد (كه در همان ابتدای لينك، گوگل ريدر ليست افراد را نشان مي‌دهد) احتمال بيشتری است كه ان لينك توسط كاربران جديدتر ديده شود و خوانده شود و شير شود.

سوال: اما اين موضوع موجب چرخش يك مشت لينك تكراری نخواهد شد؟ خير . چرا؟ چون مرحله دوم هم دارد!

مرحله دوم: پس از انجام اين مرحله، به قسمت فيدهايي مي‌روم كه خودم در آن مشترك هستم.خب! فيدهايي كه قبلا توسط دوستان شير شده بود را خوانده و ديده‌ام. فيدهاي جديد را مي‌خوانم.اگر مطلب جذابي يافتم كه قبلا توسط دوستانم شير نشده بود آن را به اشتراك مي‌گذارم. از اينجاست كه لينكهاي جديد نيز مرتب به ليست وارد مي‌شوند.

درست است كه اين روش نمي‌تواند به اندازه سايت بالاترين موجب انفجار و داغ شدن يك لينك شود. اما مي‌تواند موجب تبادل بسيار سريع لينكهاي جذاب بين حلقه‌هاي كوچك( و گاه بزرگ) دوستان با سلايق مشابه گردد.

براي برقراری ارتباط بين همديگر تنها كافي است دوست خود را به ليست دوستان در گوگل‌تاك اضافه كنيد. اگر شما كاربر گوگل ريدر هستيد و لينكهاي اشتراك‌‌گذاشته شده توسط من، برايتان جالب است مي‌توانيد من را به ليست دوستان خود در گوگل‌تاك اضافه كنيد.براي اين كار كافي است آدرس ايميلم را وارد كنيد.

ايميل من : mhmazidi در جيميل.

شعار هفته: اجتماعی بيانديش!

9 Responses to “گوگل ریدر: «بالاترین» جديد”

  1. alireza Says:

    خب البته شما آی تی بازها وضعتون خوبه و کلی شیر بازی هم میکنین ما که هم قطارامون آر اس اس باز نیستند چه کنیم ؟!!
    😦

  2. mhmazidi Says:

    @عليرضا جان: چند نكته هست:
    1- همقطارانتان را تشويق كنيد تا rss باز شوند.اين كه كاری ندارد. اگر هم خودتان نتوانستيد وبلاگهاي آِ‌تی را به آنها معرفي كنيد تا ما و ساير بروبچ آنها را از راه بدر كنيم.
    2- كه گفته تمام لينكهايي كه ما بين هم شير مي‌كنيم فقط و فقط مربوط به آی‌ تی است. بسياری از لينكها مربوط به اجتماع، سياست، طنز، هنر، ادبيات و … است.
    3- شما هم به بازی دعوت هستي نازنين.فقط كافي است لباس ورزشي بپوشي و بياي داخل زمين. تنهات نمي‌ذاريم عليرضا جان.
    منتظريم.هر وقت خودتو گرم كردي بپر وسط بازي. 🙂

  3. ارسلان Says:

    دکتر به نکته ی خیلی خوبی اشاره کردید . ممنون


  4. دکتر جان هر کس این قابلیت گوگل ریدر را به چیزی تشبیه می کند. مثلا من به دلیشس!
    http://1fathi.wordpress.com/2007/12/28/google-reader-share-feed-in-blog/


  5. دکتر راستی ای ایادی غرب و دست نشاندن زوکر! دست از نابودکردن پزشکان مملکت ما بردار. خدا را خوش نمی آید که از راه بدرشان کنی! آنهم نه با انواع مواد مخدر و پنیر بلکه با شیر 😦

  6. محمد Says:

    باسلام
    اکر بخواهیم مطالبی را که در گوگل ریدر میخوانیم در وبلاگ(مانند بلاگفا) نمایش بدهیم باید چه کار کنیم
    لطفاًراهنمایی فرمایید باتشکر


  7. من اگر بخوام تیتر مطالب چند ا وبلاگ مختلف را در بیارم تو سایت خودم بزارم طوری که همشون توی یه لینک باکس باشه باید چکار کنم ؟
    مثلا چهار تا وبلاگ هست من ار اس اسش را دارم حالا چطوری میتونم تبدیلش کنم به یک آر اس اس . اگر بشه این چهار تا را به یک آر اس اس که از نظر زمانی پشت سر هم هستند تبدیل کنم از اونجا به بعدش که در اوردن تیتر لینکاست را بلدم .

  8. کتایون Says:

    سلام وب جالبی دارین لطفا به وبلا من هم سر بزنید
    منتظرم


پاسخی بگذارید

