متادون

ژانویه 14, 2008

من معتادها را دوست دارم.در عين اين كه زندگي‌ وحشتناكي دارند اما نكات جالبي نيز در بين انها وجود دارد.يكي از ان موارد استعداد فوق العاده انها در دروغ گفتن‌و‌بازيگري عالي انهاست.اين كاملا طبيعي است.روانپزشكي كه من با ايشان كار ميكردم(همين‌جا بايد بگويم هرچه كه ياد دارم هرچنداندك مديون وي هستم)دكتر موسوي-هميشه مي‌گفت:اگر روزي احساس كردي از اينها رودست‌خوردي ناراحت نباش.چون اينها خيلي راحت افراد را رنگ مي‌كنند.

از يك نظر حق هم دارند.انها واقعا نياز دارند كه به ان ماده دسترسي داشته باشندوچون جامعه اين موضوع را شديدا نهي مي‌كند پس نا‌خوداگاه در طول زمان ياد ميگيرند كه چگونه زيركانه رفتار‌كنند.تاكييد مي‌كنم اين دليلي بر محكوميت انها نيست.بلكه در طول زمان و به مرور دروغ‌گفتن‌و رل‌بازي كردن را فرا مي‌گيرند.نمي‌توانم توصيف كنم‌كه چقدر لذت‌بخش است(ودر عين حال دردناك)ديدن حيله‌گريهاي ‌انها با ان قيافه‌هاي معصومانه‌وحق‌به جانبشان!!

متادون:

جادويي‌ترين دارو.اين تنها گفته معتادان نبود.واقعا در عمل نسبت به تمام داروهاي قبلي برتر بوده‌است.اگر‌چه بعد از متادون مواد ديگري نيز پيشنهاد شده است اما هنوز هيچ‌يك جايگاه متادون را بدست نياورده‌اند.(بوپرنورفين زيرزباني-تركيب طولاني اثر متادون و…).اما با استفاده از متادون نيز درصد بالايي از موارد شكست‌درمان ايجاد مي‌شود(حدود%80).جالب انكه درصد عود در تمام روشها فوقالعاده بالاست.علت؟بعدا مي‌گويم!  اماچرا با اين وجود تاكيد به ادامه اين روشها را داريم.در حالي كه  تقريبا تمام موارد برگشت مي‌كنند علت ادامه درمان چيست؟چپاول پزشكي؟حماقت؟يا…؟هيچ‌كدام.بايد ديدمان را تغيير دهيم.

هدف از  detoxification قطع كامل مصرف براي هميشه نيست.اگرچه اين هدف ايده‌ال ماست اما بايد پذيرفت كه رسيدن به ان تقريبا محال است. هدف مقبول ان است كه بتوانيم براي طولاني‌ترين زمان ممكن شخص را از ان شرايط بيرون بكشيم.مثلا شخصي كه 20 سال مصرف دارد و تزريقي است در اينجا ديگر هدف اوليه ترك كامل نيست.اساسي‌ترين هدف دور كردن شخص از رفتارهاي پرخطر است.مثلا جلوگيري از ابتلا به ايدز AIDS.در اين فرد شايد مجبور شويم سرنگ مجاني در اختيارش بگذاريم.از ياد نبريم كه در افراد معتاد تمام اجزاي سايكولوژيك درگير است.اكثر انها اختلال شخصيت گروهB دارند.مي‌دانيد كه يك انتي‌سوشيال مفهوم وجدان(فردي و اجتماعي)را درك نمي‌كند.اعتياد+انتي‌‌سوشيال=بمب‌متحرك.

متادون تقريبا توانسته مقداري از رفتارهاي پر‌خطر را كاهش دهد.كسي كه تا ديروز در خرابه‌ها يا زندان با سرنگ مشترك تزريق مي‌كرد امروز مثل يك جنتلمن هر روز سر ساعت به كلينيك مراجعه كرده  وعده روز را ميل مي‌كند و هركس از او بپرسد مي‌گويد :معتاد نيستم بلكه بيمار هستم و تحت درمان!به نظر شما زيبا نيست؟

خانوادهء معتادان اين حس را كاملا لمس مي‌كنند.

اضافه شده:

قسمت اول نوشته، يك پست جداگانه بود و متادون نيز پستي ديگر.سعي مي‌كنم پستهاي مشابه را درهم ادغام كنم. حرفهاي بالا حرفهايي هستند كه هيچگاه برايم كهنه نمي‌شوند.هر دو مطلب از آرشيو دسامبر 2006 هستند.

24 Responses to “متادون”

  1. حامد Says:

    اعتیاد فــیس بوک رو درمان هست ؟

  2. maryamss Says:

    این مطالب شما رو خیلی دوست دارم.خیلی متفاوت به اعتیاد و معتاد نگاه می کنید.

  3. سعید Says:

    با سلام خدمت نویسنده ی محترم
    از مطلب شما استفاده کردم و متشکرم و بد ندیدم که به شما عرض کنم بنده به کمک متادون دو بار اعتیاد را کنار گذاشتم یکبار در سال 1382 و تا دو سال هم بدون مشکل ادامه دادم بعدا در اثر اشتباه خودم دوباره بیش از یکسال برگشت داشتم اما تا امروز 3 ماه است که از مواد دور هستم و این باعث شده که زندگی خودم و خانواده ام که در مجموع چهار نفر هستیم به کمک متادون به مسیر صحیح برگردد و اگر آمار شما را در نظر بگیریم که فرمودید متادون 20% از افراد را از دست دیو هزار دست و هزار چهره نجات می دهد این آمار بالا و خوبی است و در مجموع خدمت مهمی به جامعه محسوب می شود.

  4. محمد Says:

    حال شبهای مرا همچو منی داندبس توچه دانی که شّب سوختگان چون گذرد امروز روزششم است که با مصرف متادون درحال ترک فضا هستیم ایکاش متادون ارزان بود نه اینهم قوزی بالا قوز شود چون خداوند بندگان نششه رادوست دارد خودش پول موادرامیرسوند ولی هیهات

  5. بماند Says:

    اسممو كار نداشته باشين . 11 سالم بود كه با ترياك اشنا شدم . مرگ عموم باعث شد براي بابا و مامانم البته برا تسكين بعضي وقتا يه منقلي مي زاشتم و بابورا براشون مي گرفتم اخه بابام خيلي داداششو دوست داشت و نمي تونس مرگشو تحمل كنه . يواش يواش هوس كردم يه پكي بگيرم و به خود اومدم ديدم با يد هر روز بكشم . 4 يا 5 سالي اينطوري بود تا اينكه دانشگاه قبول شدم . ترك كردم و چسبيدم به درس دو سه سالي نكشيدم و تقريبا شاگرد اول كلاس بودم . اخه رتبه اول دانشگاه قبول شدم . دوباره رفتم سراقش اينبار برا ي اينكه نمراتم بيست بشه و اخراي دانشگاه بودم كه اگه گيرم نمي يومد او درس را افتاده بودم . به هر بدبختي كه بود و با زور تلخك و شير ه شبا بيدار بودم تا با لاخره درس كوفتي تمام شد و من با معدل 19 – 18 ليسانسمو گرفتم . سرتونا درد نيارم . رفتم دارو خونه مشغول كار شدم يه شغل خوبم تو يه سازمان اداري پيدا كردم . روزا سر كار بودم و شبا داروخونه همشم با زور ترياك كار مي كردم . سرتونا درد نيارم تمام عمرم با ترياك و شيره و مشروب گذشت تا اين اخريا ديگه هيچي ارضام نمي كرد و منم رفتم سراغ امپول تام جيزك و از اين كوفتا . تو اين مدت 4 يا 5 مرتبه با اين داروهاي گياهي ترك كردم و نشد و بد تر برگشتم تا اين اواخر نورجيزك رو امتحان كردم كه 2 ماهي بود روزي 10 تا ويالشو مي زدم كه ديدم دارم تمام مي كنم . خلاصه مشاعرمو از دست داده بودم . الان يكماهه با متادون ترك كردم و پاكم و مي خوام اين دفعه دفعه ي اخري باشه كه سراغ مواد مي رم و ترك ترك كنم .

  6. مریم Says:

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما

    من دختری هستم که عاشق پسری 24 ساله وورزشکار شدم اون اوایل ورزش می کرد اما نمی دونم چرا یه مدتی دیوانه شده بود
    سرش رو می کوبید به درودیوار اصلا حوصله نداشت لاغرشده بود من فهمیدم که قرص ترامادول مصرف میکنه خیلی سعی کردم اون وازش بگیرم حتی داشتیم جدا می شدیم آخه خودمم ضعف اعصاب گرفتم اما دلم نمی یومد هم دوسش داشتم هم میخ واستم کمکش کنم . الان هم روزی 2 تا مصرف می کنه اگه مصرف نکنه دست وپاش درد میگیره سرکار نمی ره چون نمی تونه افتاده توی خونه وقول داده که تا آخراین ما ه ترک کنه وبره سرکار اگه نره اخراج میشه . توروخدا کمکم کنید چند باربوی تریاک از دهنش شنیدم وچند بار هم ناس توی جیبش اما الان دیگه از اونا خبری نیست فقط ترامادول توروخدا کمکم کنید بگید اگه میشه متادون رو از کجا تهیه کنم وچطوری بهش بدم مصرف کنه که زود ترک کنه وروحیه اش رو به دست بیاره اون خیلی داغون شده کمکم کنید

    • saeed Says:

      abji negaran nabash man ham hamintori ba kasi ke 6 sal ba ham bo0dim beham zadam sare teramadol ke gozashto raft teramadol tabdil be hashish _ice_va teriak shod manam varzeshkar bodam to ostan magham dashtam sare on ghorsese lanati ba dost dokhtaram ke alanam bade 2sal age bege bemir mimiram nabod shodam va badtar vaghti gozasho raft raftam soraghe ina be nazaram hichvaghte hichvaghte hiiiiiichvaght tanhash nazar chon motmaeenam age in karo bokoni dastane man mishe ke az 95kilo shodam 60 kilo ke 2 3 mahe ye ghorse zir zaboni to mayehaye metadon masraf miko0nam ke o0zam kheyli behtar shode; abji man shomareye docktoraro midam hatman bahash tamas begir va dosteto hatman bebar: kilinike alborz:02166435242. man harfato mikho0ndam be kho0da hamash gerye mikardam chon yade kho0damu chand sal pisham o0ftadam .movafagh bashid. ee

  7. احمديان Says:

    متشكرم از مطالبي كه نوشته ايد.آيا مصرف متادون همراه با مصرف مواد(ترياك)خطرناك است. لطفاراهنمايي فرماييد

  8. آرش Says:

    ]با سلام
    چگونه می توان قرص متادون اصل را از تقلبی تشخیص داد(بخوصوص 5و20)؟
    چون دوست من برای ترک حاضر به مراجعه به مراکزترک اعتیادنیست.لطفا راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر

  9. انسان Says:

    دوستان عزیز من تقریبا 15 سال به تریاک تعتیاد داشتم در5سال اخیر هم به خاطرنداشتن مکان دیگه حب می کردم طوری که دیگه اگر حب می کردم نئشه نمی شدم و می خواستم زیادش کنم مسموم میشدم خلاصه روزی 3گرم می خوردم هم علائم خماری رو داشتم و هم یک شب راحت نخوابیدم فقط کابوس می دیدم و به خودم هزاران بار فحش می دادم که چرا به راحتی خودم رو تو چنگ این مار خوش خط خال انداختم دیگه حاظر بودم هرچقدر باشه پول بدم فقط برگردم به زمان طبیعی خودم حتی وسوسه و وابستگی هم از نظر روحی نداشتم فقط می خواستم از شر درد خواب زیاد که توام با کابوسبود راحت بشم خیلی دردناک بود برام هم 3گرم بخورم وبیشتر هم زندگی وحشتناک داشته باشم با این وجود سه تا کار رو نکردم یکی ازدواج دوم به راه هروئیین نیفتادن و سومی هم خودکشی نکردن و چون خیلی اهل مطالعه هستمفهمیده بودم این اعتیاد با این که غول بزرگیه ولی اگر اگاهی بالا باشه به قول کاغذی تبدیل میشهودر ضمن دلیل بزرگ من برای معتاد شدن فقط بیکاری در حین تحصیل بود که بیشترین خطر برایه همه جوان هاست از یک طرف به سن سرکش جونی رسیدید از یک طرف هم استقلال مالی و بهره بردن از یک شغل دلخواه محروم هستید واز یک طرف هم باید درس که خسته کنندست چون وقت زیاد هم داره وخالی میشه اوقات ادم راحت پای ادم به مواد باز میشه و چون در ایام بی کاری هیچ راهی برای گذران وجود نداره مثل خوشی هایی که همه جونهای جهان دارند ما نداریم مجبوریم یواش یواش به مکان هایی که به وجود میاد در اطرفمون هدایت بشیم و یواش یواش بیفتیم تو خط اعتیاد تا به خودمون بیاییم که دیگه کار از کار گذشته
    خلاصه من از داروی گیاهی استفاده کردم روزی 20 هزار تومن میدادم ولی بعداز چند روز درد خماری چنان شدید میشد که به ناچار باید تریاک مصرف می کردم بعدش چند وقتی قرص متادون خوردم با تعداد مختلف که این هم جوابگو نشد تا این که چند وقت پیش یکی از هم سنگران این عرصه از شهرستان به من زنگ زد گفت که فلانی دیگه نجات پیدا کردی گفتم چی شده شوخیت گرفته برای منم هیچ دارویی دیگه وجود نداره یا باید سگی ترک کنم که خیلی وحشتناکه یا این که کجدار مریز ادمه بدم گفت نه که نه گفتم باشه یه روز که اومدم پیشت امتحان می کنم که بالاخره یه روزی سر خر کج کردم رفتم اونجا 50 گرم هم تریاک خلاصه عازم شدیم شاید این 50 گرم که میگم خیلی ها دلشون اب بشه ولی من اصلا مثل یک مار از پونه متنفره منم با تنفر ولی مجبوری با خودم بردم اونجا چون احتمال زیاد می دادم که جواب این روش هم مثل بقیه منفی باشه خلاصه
    رسیدم دوستم گفت که صبح که بیدار شدی تریاک مصرف نکن یه شیشه اندازه الکل سفید داروخونه کوچیکش اورد و توش مایع شبیه اب بود ااورد بعدش باز کرد یه قاشق چای خوری ریخت داد من خوردم دقیقا مثل شربت بود شیرین وغلیظ و ته مزه تلخ و خوردم بعد از چن د لحظه انگار دم مسیحایی دروجودم دمیده شد تمام درد بدنی و فکر خیال هایه عذاب اور از بین رفت و گفتم خیلی خوشم اومد بده یه قاشق دیگه بخورم و خوردم این بار دیگه نئشه شدم و فرت فرت سیگار می کشیدم شاید چند سالی بود که چنین حالی نداشتم هم سر حال و هم زیاد شبیه نئشگی تریاک نبود خلاصه در مدت یک هفته من شیشه رو تموم کردم ولی هیچ اسمی از تریاک این حرفارو نیاوردمبعد از یک هفته به دوستم گفتم خب حالا من ترک کردم یا نه گفتش نه چون که باید این رو به مرور زمان ازش کم کنی تا بعد از مدت زیادی بی نیاز بشی خلاصه طول درمان و حساب کتاب داره خلاصه 50 هزار تومن دادم و یه شیشه خریدم و این بار با حساب کتاب مصرف می کنم هم خوابم خوب شده و هم دیگه اثرات خماری از بین رفته و هم از تریاک خلاص شدم و هم این که عملم خیلی پایین اومده و در طی زمان دیگه بی نیاز میشم ترک کردن واقعا با این روش یک پروسه زمان بر هست که هم وسوسه هات رو کم می کنی و هم اثار مخرب خماری واونهایی که یه دفعه ترک می کنند این طوری کم می تونند بشوند خلاصه من با شربت متادون با عمل بسیار بالایی که داشتم دارم راه ترک رو پیش میرم ولی نمی دونم چرا فقط این متادون رو در یکی از شهر های اذری دیدم در تهران اصلا نیست و با قرص هست ولی این شربت بود و چون ازاد خریدم خیلی هم گرون بود یه شیشه 70 هزار تومن 33 سی سی که من به مدت 2 هفته مصرف می کنم ولی افراد دیگه حداقل تا یک ماه مصرفشون کافی باشه به نظرم اگر دولت متادون را کل کشور پوشش بده همه معتاد ها خلاص می شوند دیگه هیشکی سراغ هیچ ماده افیونی نمی ره با حشیش اینا کاری ندارم ها فقط افیونی یا مورفینی خیلی روده درازی کردم ولی امیدوارم تمام تجارب من به درد دوستان زجر کشیده بخوره به نظر من معتادان یکی از بی ازارترین گروه هایه اجتماع هستند اونم به خاطر اینه که مریضند پس انصاف نیست با اونها به چشم مجرم یا جانی نگاه بشه پس بیاییم چشم ها رو بشوریم حالا درسته یه اتفاقاتی می افته ولی مثل سایر گروه ها اجتماعی که اتفاق می افته ولی اکثریت ادم هایه بی ازار و تو لاک خودشون هستند محسوب میشه و همین طور قاچاقچی ها این ها هم معامله گرند اگر کسی مصرف نکنه خوب اینا هم میرند دنبال کار خودشون پس این دولت به جای علم دانش از روش هاییه خشن و عوامانه و نظامی و یا فکر می کنه که فیلم سینماییه این موضوع همش داره استفاده می کنه نه اقا قاچاقچی هم ادمه زن داره بچه داره معتاد هم همینطور هیچ کدومشون هم راضی به این وضعیت نیستند ولی از رویه بی فکری دولت همشون باید با جونشون بازی کنند اگه دولت از افکار دانشمندان علوم اجتماعی وروان پزشکی و سایر رشته ها استفاده می کرد این عاقبت مردم نمی شد با تشکر

  10. niloo Says:

    salam man dost daram dar morede tark etiyade ghorse bopronofrin va mizane movafaghiyate an bedanam lotfan ersal namaid

  11. saeed Says:

    من تاحالا پنج باربامتادون ترک کردم ولی وقتی به یک سی سی میشود نمیتوانم ادامه بدم مراراهنمایی کنید

  12. رضا Says:

    سلام
    بعلت مشكلي كه در محل كارم پيش آمد واقعا» از استعمال ترياك خسته شدم و شروع به ترك آن بوسيله قرص متادون كردم (البته مصرف را بسيار كنترل شده انجام ميدم) ولي حالا نگراني كه دارم اينه كه اگر نياز شد كه تست اعتياد بدم چه جوابي خواهم گرفت، منظورم اينه كه متادون در تست خودش را نشان ميدهد يا نه؟ چون الان مطمئنم كه مرفين ترياك از بدنم خارج شده ولي اثرات مصرف متادون را بر آزمايش نميدانم.

  13. مهدی Says:

    با سلام
    من چندین بار ترک نا موفق داشته ام از دو سال پیش تا حالا روزی 3 عدد قرص متادون پنج میلی استفاده میکنم ولی نمی تونم کمترش کنم چطوری باید متادون را کنار بگذارم که اذیت نشوم

  14. 1212 Says:

    سلام
    هنوز معتاد نشدی که این قدر خوشکل با اعتیاد برخورد می کنی زندگی کردن برای تامین نیازی که برای سایرین نیاز محسوب نمی شود به هیچ وجه جذاب نیست واین تنها بخشی از این بحران هستی سوز است.
    زندگی در دنیایی که برایش خلق نشده ای چنان است که معتاد نمی تواند برای لحظه ای به این حقیقت بیندیشد که جوهره انسانیتش در پی ناچیز ترین چیزی به تاراج میرود و همه ادراکات تصورات خانواده ودین و ایمانش وهر چه اداشته متغیر ویا فنا می شود و… .واین همان هستی سوزی واقعی است
    نمی شود باکلمات چیزی را توضیح داد که تا تجربه نود درک نمیشود وهرکس تجربه اش کند چیزی برای گفتن ندارد وچه بگویم

  15. samsam Says:

    سلام دوست گرامی-میخواستم بدونم شربت های متادون تو بازار سیاه تقلبی داره حتی اگر پلمپ باشه؟ . چون یک شیشه 250 سی سی خریدم85000 تومان و پلمپ بود که به نظرم خیلی ارزون تر از همه جاست که مال دارو پخش بود ساخت 2009 که دراز بود ولی یه جا تو مطب دکتر دیدم که شیشه اش کوتاه تر بود ینی شکل شیشه اش فرق میکرد وساخت 2010 و رنگ برچسبش هم کمرنگتر.البته جفتشون سیاه بودن شیشه ها. آ یا شرکت دارو پخش جدیدا تو شیشه های کوتاه تر متادون میزنه یا شیشه بلند ها تقلبی است ؟ اصلا تا حالا شربت متادون تقلبی اش تو بازار سیاه اومده البته از نظر مزه به نظر من فرق نمیکردن چون از هر دو شون خوردم


پاسخی بگذارید

