ترك سیگار با توييتر

فوریه 12, 2008

براي ترك سيگار- همچون بسياری ديگر از موارد وابستگي به يك ماده- روشهاي فراواني ابداع شده است.اما نكته مهم در همه اين موارد اين است كه وابستگي به سيگار هرچند دارای جزء مادي است، يعني نيكوتين در غلظتهاي خاص و ساير مواد توانايي ايجاد وابستگي دارند اما قسمت عمده وابستگي به سيگار از جنس رواني است. در نتيجه ترك موفق سيگار كمتر به مصرف دارو وابسته است و بيشتر بر روی اجزاء رواني وابستگي بايد كار شود.

يكي از اين روشها مي‌تواند ترك بصورت آنلاين باشد.امروز با سرويس جالبي در وب آشنا شدم.توييتر را كه مي‌شناسيد؟ با توييتر شما مي‌توانيد جملات و عباراتي تا حداكثر 140 حرف به سايت توييتر ارسال كنيد( از طريق وب-موبايل -مسنجر). بر اساس توييتر يك سرويس جديد ايجاد شده است.

Qwitter نام اين سرويس جديد است. براي استفاده از كوييتر چند مرحله كار را انجام دهيد:

1- در سايت توييتر يك اكانت ايجاد كنيد.

2- هر زمان كه سيگاری روشن كرديد به طريق زير به كوييتر اطلاع دهيد :   3 iquit@

در مثال بالا شما به كوييتر اطلاع داده‌ايد كه تعداد 3 عدد سيگار روشن كرده‌ايد.اين كار را براي تمام تعداد سيگارهايي كه در طی روز استفاده مي‌كنيد انجام دهيد. هر روز كوييتر اين تعداد را جمع مي‌زند و به صورت يك گراف در مي‌اورد. همچنين اگر حوصله اينهمه تكرار را نداريد مي‌توانيد تعداد آنها را به صورت يكجا به كوييتر گزارش كنيد.(هرچند گزارش لحظه به لحظه به دلايلي كه در زير گفته مي‌شود بهتر است).

3- يكي ديگر از مزيتهاي بزرگ كوييتر ثبت احساسات و تفكرات شما در حين ترك سيگار است.بدين صورت كه شما مي‌توانيد به فرمت زير اطلاعات را وارد كنيد:

به شدت عصبي هستم iquit@

در عبارت بالا بخش انگليسي هميشه ثابت است و بايد نوشته شود.جمله مقابل آن را مي‌توانيد به بيان احساسات و تفكرات خود اختصاص دهيد. كوييتر اين دو جزء را جدا مي‌كند. يعني مواردي كه در آن عدد  ذكر شده را تبديل به گراف مي‌كند و مورادي كه حاوي جمله و بدون عدد است به صورت ژورنال در مي‌اورد.

4- در پايان شما مي‌توانيد روند ترك سيگار خود را به صورت كاملا دقيق و انلاين چك كرده و دنبال كنيد.در يك بازه زماني ثبت اين اطلاعات، مشخص مي‌كند كه كم شدن يا زياد شدن مصرف سيگار چگونه بوده است؟ چه عواملي سبب تشديد آن مي‌شود و چه عواملي به كاهش آن كمك مي‌كند؟ همچنين در حين ترك سيگار چه احساسات و تفكراتي به سراغ شما مي‌ايد. شما مي‌توانيد اين اطلاعات را به صورت خصوصي نگه داريد يا اينكه انها را با دوستان خود در ميان بگذاريد يا به پزشك معالج خود ارائه كنيد.

5- علت تاكيد من بر روی اين كه هر مورد را لحظه به لحظه گزارش كنيد اين است كه با دقت بيشتري مي‌توان به جزييات پي برد. مثلا مي‌توان در يك بازه زماني سنجيد كه در چه زماني و چه مكاني مصرف بيشتر مي‌شود و چه فاكتورهايي موجب كاهش مصرف مي‌شوند؟ و …

در پايان تمام اطلاعات هر فرد در اين آدرس ذكر مي‌شود: http://qwitter.tobaccofreeflorida.com/qwitters/username

نكته: حتي اگر تمايل به ترك سيگار نداريد استفاده از اين سرويس مي‌تواند بسيار جالب باشد.لااقل بعد از مدتي خواهيد فهميد كه نمودار مصرف سيگار شما چگونه است؟ مهمتر از همه آنكه مصرف يا عدم مصرف سيگار چه تاثيري بر فكر و خلق و خوي شما دارد.

17 Responses to “ترك سیگار با توييتر”


  1. باید برای جلوگیری هم سایتی راه انداخت

  2. Reza. R Says:

    دکتر سلام.
    چند وقته که خیلی دیر به دیر آپ میکنی ؟؟؟ هر وقت هم که تو گوگل ریدر جلو اسمت عددی میبینیم، وقتی باز میکنیم میبینیم که «Link for del.cio.us » !!!!
    راستی ایده جالبیه.
    فرض کنید یه همچین سایتی برای ترک اعتیاد اینترنت راه بندازن !!! چی میشه !!! ترک اعتیاد اینترنتی از طریق اینترنت !!!

  3. میلاد Says:

    ولی عمرا یک سیگاری حال داشته باشه با این سوسول بازیا سیگار رو ترک کنه 😀 طرف دلش واسه خودش نمیسوزه که داره بدنش رو آتش میزنه بعد بیاد با کوییتر ترک کنه؟!
    اما خوب ایده جالبیه

  4. ali786 Says:

    سلام
    آقا اجازه هست اونایی که پیپ می کشن هم استفاده کنن ؟
    ترک سیگار اینترنتی و آنلاین ، خیلی با مزه بود
    موفق باشی

    یا علی مدد .

  5. Hamid Says:

    خیلی ایده جالبیه.
    Social No Smoking


  6. دکتر جان برای ترک اینترنت چاره ای بیندیش

  7. مهران Says:

    براي ترک وبلاگ مزيدي هم سرويسي وجود داره؟! D:

  8. سجاد Says:

    دکتر جان شما از این خبر داشتید؟
    http://faq.wordpress.com/2006/05/07/what-filetypes-can-i-upload/
    What filetypes can I upload?

    Currently you can upload the following files to your blog: jpg, jpeg, png, gif, pdf, doc, ppt, odt.

    With the space upgrade you can also upload: mp3, avi, ogg, m4a, mp4, mpg, mov, wav, and wmv.
    حدر اکثر هر فایل تا 75 مگابایت
    کاشفش خودم بودما :p

  9. afshinm Says:

    حووصله ای اگر بود استفاده خواهیم نمود/گرافش باید جالب باشه


  10. من ميخوام چايي رو ترك كنم ! باهاش ميشه؟

  11. pejman Says:

    خیلی مسخره هست سایتتان.


  12. […] اگه سیگاری هستید، میتونید با کوئیتر، سیگارو ترک کنید. دکتر مزیدی، مقاله ای کامل در این باره اینجا نوشته. […]


  13. salam va vaghtetun bekheyr doktor

    mikhastam begam ke shoma ba inhame bazdid konande chera ye site vase khodet nemizani

    ma chand ta danesh joo hastim ke rouye ye siye saze kamelan farsi be name «KAVIR CMS» kar kardim ke ham ru windows server ejra mishe ham ru linux

    gheymate payeye hameye cms haye .NET i ha az 250 toman mire be bala vali ma az 100 toman darim midim.

    amaret ham az dast nemidi chon az webloget redirec teshun mikoni be sitet.

    dar har surat in ye pishnahad va albatte ye tablighe danesh juyi bud na sherkati1

    pas mano mibakhshi.

    movafagh bashi va payande!

    http://www.kcd-co.com

  14. gholamreza Says:

    سلام
    آقایون و خانمهای محترم همه این روشها چرت و پرته چون فقط باید اراده داشته باشی و آنهم یک اراده قوی . من خودم تا حلا بیش از 10 بار تصمیم به ترک گرفتم و حتی تا 6 ماه سیگار نکشیدم ولی بدلیل اینکه من آدمی سست اراده و بیخود هستم دوباره شروع کردم. کلا حرف من اینه :
    اراده . اراده.اراده.اراده و ….

  15. elyot105 Says:

    بنظر منم میشه سیگارو ترک کرد ، یه هفته میخوام به خودم وقت بدم …….

  16. علی Says:

    من الان 5 سال میشود که سیگار میکشم.می خواهم از فوایدی که سیگار تا کنون برایم داشته براتون بنویسم.واقعیت اینه که تنها فایده سیگار کشیدن,سیگار کشیدنه.
    من تو این چند سال تجربه سیگار نکشیدن را نداشتم ولی هر وقت چند ساعت سیگار نکشیدم بهش نیاز پیدا کردم.احساس کردم با کشیدنش آرام شدم و واقعا هم آرام شدم.البته خیلی وقت ها هم زیاده روی کردم وسردرد گرفتم.و یا به دلایلی چند ساعتی نکشیدم و خماری را تحمل کردم..
    سیگار کشیدن برای من جای میوه خوردن,چای خوردن,ورزش کردن,اعتماد به نفس داشتنو…. را گرفته.دیگه حتی انگار نیازی به این چیزها ندارم.
    میدونید تحمل نداشتن خیلی چیزها را میشه داشت ولی تحمل نبودن سیگارو نه!!
    البته من هیچ وقت سیگار را دوست نداشتم و بار ها خواستم که اون را ترک کنم.ولی انگار اون منو خیلی دوست داره,چون ترکم نمیکنه.البته هر وقت سیگار میکشم اعتماد به نفس دارم و میخوام ترکش کنم.ولی وقتی چند ساعت میگذره.انگار نوعی سردرد میگیرم.احساس میکنم خیلی بهش نیاز دارم.البته بارها شده از این مرحله هم گذشتم یعنی چند روز نکشیدم. بعدش فکر میکنید چی شد؟؟؟!!
    خوب معلومه دوباره کشیدم.میدونید به خودم چی گفتم؟؟
    گفتم اشکال نداره حالا بذار یه دونه بکشم.بعدش گفتم آدم روزی یه دونه بکشه اشکالی نداره.بعدش هم هر روز کشیدم.شاید تا امروز این موضوع بیش از 10 بار تکرار شده.
    البته جالب اشت بدانید تجربه های جالبی هم داشتم.مثلا به سمت سیگارهایی رفتم که سبک تر بودن مثل ESSE آبی,طلایی,..یا گاهی گفتم اگه سیگار قوی تری بکشم میتونم از سیگار خسته بشم و آن را ترک کنم….ولی نشد.امروز تصمیم گرفتم واقعا سیگار را ترک کنم.
    3 ماه بعد
    این مطلب را من 3 ماه پیش روی یه کاغذ برای خودم نوشته بودم.روزی که واقعا مخواستم سیگار را ترک کنم.الا ن تقریبا میشه گفت سیگار را ترک کردم.یعنی راستش را ستش را بخواهید تو این 3 ماه 4 نخ کشیدم.ولی جالبه بدونید آخرین نخی که کشیدم واقعا از طعم و بوش حالم بد شد و کلی میوه خوردم تا بوش از بین بره.به دوستانی که قصد دارن سیگار را ترک کنند.پیشنهاد میکنم.تنها 1 ماه با خدا عهد ببندن و لب به سیگار نزنند(حتی 1 نخ)این کار را من کردم.خیلی کار سختیه.میدونید سختیش به خاطر سادیگیشه.چون ترک سیگار را کار ساده میدونید.ولی واقعا از ترک هر ماده مخدر دیگری سختره.و واقعا مرد می خواد.بعد از اون دیگه نیازی به کشیدنش پیدا نمیکنید.
    من از دوستانی که حالا تصمیم به ترک گرفتن.خواهش میکنم.مانند من تجربه ترکشون را بنویسند و تو اینترنت پخش کنند.شاید بتوانیم باعث نجات دوستان و رضایت پروردگار باشیم.
    A.K


پاسخی بگذارید

