فعاليت گروهی: پيشنهاد

فوریه 21, 2008

در مطلب قبلي در مورد فعاليت گروهي نظرخواهي كردم.در آنجا توضيح دادم كه هدف اصلي از فعاليت گروهي مي‌تواند تمرين كارهاي گروهي از طريق وب باشد. بحث كرديم كه بد نيست بصورت گروهي بر روی يك جنبه از وب متمركز شويم.در آنجا پيشنهاد دادم كه مي‌توان براي شروع از يك سرويس ساده مثل توييتر شروع كرد.

اجازه دهيد اينجا مراحل كار را ساده توضيح دهم.اين نوشته تنها يك طرح اوليه است و تنها در پي بيان متدهاي ممكن براي فعاليت گروهي در وب است.از توييتر اسم برديم. توييتر تنها يك مثال است .يك مدل ساده كه گسترش ان بسادگي ممكن است.

روش: مي‌توان يك زمان براي شروع فعاليت را مشخص كرد-مثلا از روز شنبه، پس فردا-.از شنبه همگي ما شروع به فعاليت مي‌كنيم.اگر كسي از ما در توييتر اكانت ندارد يك اكانت براي خود ايجاد مي‌كند.سپس همگي سعي مي‌كنيم به دوستان خود در ليست ايميلهايمان دعوتنامه براي استفاده از توييتر بفرستيم.

براي اينكار كافي است به اكانت توييتر خود وارد شويد.به صفحه دعوتنامه‌ها برويد. در اينجا مي‌توانيد آدرس ايميل خود را وارد كنيد.مثلا من ادرس جيميل را وارد كردم.سپس username-password  اكانت جيميل خود را وارد كردم(نگران نباشيد:مشكل امنيتي ايجاد نمي‌شود) حالا توييتر در ليست تماسهاي شما مي‌گردد و اگر از بين تماسهاي ايميل شما كساني در توييتر باشند به شما معرفي مي‌كند.مي‌توانيد انها را به ليست دوستان خود در توييتر نيز اضافه كنيد. با كليك بر روی continue شما به صفحه ديگري مي‌رويد.در اينجا ليست افرادي مشخص مي‌شود كه دوستان شما هستند اما تاكنون در توييتر عضو نشده‌اند. شما مي‌توانيد از بين آنها انتخاب كنيد- يا مي‌توانيد همه را تيك بزنيد- حالا بر روی دكمه done كليك كنيد. كار تمام شد! توييتر يك دعوتنامه از طرف شما براي تمام اين افراد مي‌فرستد.

مزيت اين روش اين است كه براي كساني كه قبلا عضو توييتر شده‌اند ديگر ايميلي ازسال نمي‌كنيم. اما واكنش ها نسبت به اين ايميلها چيست؟

1- تعداد زيادی از افرادی كه ايميل من و شما را دريافت مي‌كنند، ايميل  را ديليت مي‌كنند و اصلا به توييتر مراجعه نمي‌كنند

2- درصدی از افراد به توييتر سرك مي‌كشند.اما يا از آن سر در نمي‌آورند يا از آن خوششان نمي‌آيد. در نتيجه در آن اكانت ايجاد نمي‌كنند.

3- تعدادی اندك، اكانت ايجاد مي‌كنند.چند توييت هم مي‌نويسند؛ اما پس از مدتي بنظرشان جالب نمي‌ايد.حالا يا ميكروبلاگينگ را دوست ندارند يا ان را وقت‌تلف‌كني مي‌يابند يا هرعامل ديگري…

4- تعداد بازهم اندكتري خواهند بود كه شروع به استفاده دايم يا منظم از توييتر خواهند كرد.

حالا سوال اين است: وقتي از انهمه افراد فقط تعداد بسيار اندكي به استفاده از توييتر گرايش پيدا مي‌كنند پس چرا بايد اينهمه زحمت به خود بدهيم.فايده اين روش چيست؟

هدف اصلي ما مجبور كردن افراد به استفاده از توييتر نيست. هدف اصلي بسيار ساده‌تر ؛ مهمتر و ريشه‌اي‌تر است: آشنا كردن تعداد زيادي از افراد با ميكروبلاگينگ از طريق معرفي سمبل آن يعني توييتر.

پس حتي اگر همان افرادي كه ايميل مربوطه را ديليت هم مي‌كنند، فقط اسم توييتر را بشنوند و بدانند كه براي ميكروبلاگينگ استفاده مي‌شود، ما به هدف اصلي خود از اين كار گروهي- كه آشنا كردن تعداد زيادی از افراد است- نايل شده‌ايم.

در اين مرحله تنها به افزايش كمي توجه شده است. افزايش كيفي را نيز مي‌توان در كنار اين روند مدنظر قرار داد.

بنظر شما نقايص اين طرح اوليه چيست؟ چه پيشنهاداتي براي بهتر شدن آن داريد؟ آيا چنين كاری اولا ممكن است و ثانيا مفيد است؟ آيا حاضريد در اين كار گروهي شركت كنيد؟ اگر پاسخ مثبت است چه تاريخ و زماني را براي شروع كار پيشنهاد مي‌كنيد؟

لطفا نظرات خود را دريغ نفرماييد.

14 Responses to “فعاليت گروهی: پيشنهاد”

  1. رضا Says:

    دکتر جان تا وقتی که در مملکت ما فرهنگ single بودن وجود دارد نمی توان به این کار ها برای تغییر فرهنگ ملت استفاده کرد.
    باید ابتدا کار گروهی در وجود مردم رخنه کند.بهپعد اگر شد می توانیم در این مواد بحث کنیم.
    البته قبول دارم که باید برای این کار هم از جایی شروع کرد.امیدوارم که این ایده تان موفق باشد.
    من که دوست دارم کار گروهی را انجام بدهم.
    در ضمن دکتر فکر کنم یک روش خوب دیگر برای کار های گروهی کار جالبی است که وردپرس کرده و اون طراحی قالبی برای نوشتن تویتر است.حتمآ این قالب رو دید.با این کار کاربران مجبور می شوند که به صورت جمعی عمل کنند.
    فکر کنم که این می تونه برای شروع چیز خوبی باشه دکتر جان
    راستی دکتر می دونی چرا از وبلاگت خوشم می آد؟
    چون ایده هات جالب و نو تازه هستند.
    موفق باشی دکتر جان
    http://www.1nevis.blogfa.com

  2. عرفان Says:

    اون کسایی که باید آشنا میشدن تا الان با همچین چیزی آشنا شدن. نمیشه از افراد عادی انتظار داشت بیان توییت کنن که. برای کسی که هر از چند گاهی به وب سر میزنه آشنا شدن با میکروبلاگینگ چه فایده؟ بهتره قبل این کارا این عده رو با بلاگ آشنا کرد!

  3. میلاد Says:

    دکتر جان فرهنگ کار گروهی را یاد نگرفته ایم، یادگیری باید از دبستانها شروع شود.

  4. تورج Says:

    سلام آقای دکتر،
    من تا حدودی با حرف عرفان موافقم، البته قسمت دومش. ما قبل از معرفی میکروبلاگینگ باید عموم دوستامون رو با خود بلاگ آشنا کنیم. من خودم شخصا، سعی کردم این کار رو تو دانشگاهمون بکنم. اول به گروپهایی که تو دانشگاه میشناختم یه سری میل از گوگلریدر زدم و چند تا مطلب که به نظر خودم جالب بود رو براشون فرستادم. کم کم اونایی که نمیدونستن قضیه چیه، صداشون در اومد که چه جوری این کار رو میکنی؟ این همه مطلب رو از کجا میاری؟ منم بعد از دو سه هفته یه سند برای معرفی بلاگ (همراه با تکنولوژیهای فید) تنظیم کردم و فرستادم.
    حالا هم بنظر من قبل از معرفی میکروبلاگینگ، این کار رو بکنیم.
    موفق باشید

  5. صادق Says:

    اینایی که اومدن این همه اینجا فلسفه بافتن که نمیشه بهتر بود که بجای این کار چند نفر رو دعوت میکردن.

    چرا شنبه دکتر جان!
    من همین الان فرستادم!

  6. فتحی Says:

    حسین آقای مزیدی عزیز!
    من هم با بعضی از حرفهای شما موافقم ولی با بعضی ها نه. می دونید که چقدر هم اگر با کسی مخالف بشوم اعصاب خرد کن می شوم و غیر قابل تحمل. برای همین جسارت من رو ببخشید
    برای من سوال این است که بله افراد باید با فرهنگ میکروبلاگینگ آشنا بشوند. این کار هم به سادگی و به صورت تک نفری انجام می شود ( هر چند در مجموع یک اثر جمعی می دهد و با مشکلات ما با کار گروهی منافاتی ایجاد نمی کند ولی چرا توییتر.
    در بحث وبلاگ نویسی با شما متفق القولم که سرویس های وطنی از سطح خوبی برخورد دار نیستند ولی در این بحث اصلا قبول ندارم. چرا به جای اینکه چنین کاری را با یک سرویس خارجی و حتی توییتر که بزرگ این سرویسهاست انجام بدهیم. خیلی از کاربران در برخورد با یک سرویس خارجی مثل توییتر واکنش نشون می دهند.چرا به سرویس های داخلی اقبال نشون ندهیم. من که عددی نیستم ولی در راستای سیاستم ترجیح می دهم یک سرویس وطنی را معرفی کنم.

    اگر می شود یک بحث به مقایسه این سرویسهای میکروبلاگ خارجی و داخلی اختصاص بدهیم. طبیعی من حاضر نیستم سرویس بد رو به کاربران وبلاگم معرفی کنم برای همین اگر در یک حرکت دسته جمعی به معرفی میکروبلاگر های داخلی بپردازیم فکر می کنم بهتر باشد. خوشحال می شوم که نظرتون رو بفرمائید دکتر جان


  7. شنبه خیلی دیره! من همون وقت که خوندم شروع کردم! الان که آزاد شدم اومدم نظر بدم
    🙂

  8. mhmazidi Says:

    @رضا،عرفان، ميلاد،تورج: فرمايش شما كاملا متين است.اما همانگونه كه فرموديد كار را بايد از يكجا شروع كرد.توييتر فقط يك نقطه شروع -هرچند ناقص – است. سوالي كه مي‌ماند اين است: آيا شما حاضريد در اين فعاليت گروهي شركت كنيد؟ اگر آری؛ چرا ؟ و اگرنه چرا؟
    @صادق، ژوبين: شنبه را از اين لحاظ گفتم تا در فاصله اين دو روز كساني كه مثل دوستان بالا سوال دارند اول مباحث را مطرح كنند و بعد اگر توافقي ايجاد شد آنگاه گروهي اقدام كنيم.
    @فتحي: توييتر معروفترين در نوع خود است.هيچ تعصبي در وطني يا خارجي بودن يك سرويس ندارم. در هر صورت بايد از نقطه‌اي شروع كرد.هركس مي‌تواند بسته به سليقه خود نقطه‌اي را پيشنهاد دهد. پيشنهاد من توييتر بود. پيشنهاد شما كجاست؟ بقيه دوستان چه نقطه‌اي را براي شروع پيشنهاد مي‌دهند.
    در هر صورت ميليونها انتخاب وجود دارد. بالاخره بايد يكي را انتخاب كرد.انتخاب من توييتر است.انتخاي بقيه دوستان چيست؟

  9. محمد Says:

    سلام جناب دکتر
    مطلب بسیار خوبی بود
    البته من کلا علاقه به فعالیت در سایت مذکور ندارم
    با تشکر از شما

  10. محمد Says:

    آقای دکتر
    یک سوال
    چرا فید ها و آمارشان این گونه شده اند
    من 19 نفر مشترک فید ام بودند در عرض چند ساعت شد 10
    بالان 40 نفر مشترک داشت شد 12
    خود شما بالای 1000 نفر که شد 149 تا
    جریان چیه؟

  11. محمد Says:

    راستی آقای دکتر از اینکه شما را دکتر صدا می کنم ناراحت نمی شوید
    به هر حال اگر خوشحال نمی شوید بگویید تا اصلاح کنم
    باز هم ممنون

  12. سمانه Says:

    دکتر عزیز
    رفتم تویتر و اکانت زدم ولی واقعاً نمی دونم این موجود چه جوری می تونه به دردم بخورم ! البته فکر نکنید بنده جزو آدم هایی هستم که دنبال هرکس هرکس می افتم و هر کی هر چی گفت می گم چشم !! بلکه ، اولاً خیلی از ایده هاتون رو قبول دارم همین باعث می شه توی این دغدغه ی زمان که دارم بهتون اعتماد کنم !! ثانیاً من معتقد هستم آدم موقع یادگیری و یاددهی خیلی چیزهارو یاد می گیره . فعلاً مثل همیشه به امید یادگیریهای بیشتر افتادیم دنبالت و هر کاری هم بگی می کنیم . نهایت تلاشم رو هم می کنم که جزو اعضای فعال باشم .
    در انتها قبلاً هاگفتی فیس بوک ! رفتیم اونجا هم یک اکانت باز کردیم و هی دور زدیم و رفتیم و فقط آمدیم و به این نتیجه رسیدیم مثل اینکه اینجا فعلاً به درد سیستم زندگی که من دارم نمی خوره و برا روز های آینده نگهش داشتیم وحالا مدتهاست داره خاک می خوره . می گم چطوره اگه قراره بحثی راه بندازیم و دور هم جمع بشیم بریم اونجا ! حداقل با یه تیر دو نشون زده باشیم !! هم کار با تویتر رو یاد گرفته باشیم و هم کار با فیس بوک رو و هم کار گروهی رو .
    نظر شما چیه ؟

  13. koosha Says:

    (((هدف اصلي ما مجبور كردن افراد به استفاده از توييتر نيست. هدف اصلي بسيار ساده‌تر ؛ مهمتر و ريشه‌اي‌تر است: آشنا كردن تعداد زيادي از افراد با ميكروبلاگينگ از طريق معرفي سمبل آن يعني توييتر.)))
    هدف اصلی آشنا کردن افراد با میکروبلاگینگ یا آشنا کردن مردم با کار گروهی؟!
    اصلا آشنا بشن یا نشن چه فرقی داره دکتر؟ من در این زمینه ها هم درک نمی کنم چرا اینقدر تلاش می کنید که مردم مثلا با Facebook آشنا بشن؟!
    شما 10 نفر رو جذب کردی،خوب؟!
    شما از اون آدمهایی هستید که اگر سیاسی می شدید(!) می گفتید باید از یک جا شروع کرد،پس از پایین شروع می کنم تا بالا همه رو ترور می کنم! همه بی خیال باشن،من که نباید این طوری باشم!
    این Facebook و … کارهای بزرگین،شما یک سری چیزهای آرمانی تو ذهنتونه،می خوایید اونها واقعیت پیدا کنن.آره! منم دوست دارم همه تو Facebook باشیم و یک شبکه ی اجتماعی عظیم داشته باشیم! ولی می دونیم که حالا حالاها ممکن نیست!

  14. koosha Says:

    یک مثال دیگه از شخصیت شما:
    اگر یک جا برید که 100 میلیون سوسک رو زمین باشه،شروع می کنید همونی که جلو پاتونه رو له می کنید! می گید یکی هم غنیمته!


پاسخی بگذارید

