آيا دوران “بلاگفا” به سر رسيده است؟

ژوئن 22, 2008

سايت الكسا يكي از قديمي‌ترين منابع براي تحليل وب است.تا چندماه قبل مكانيسم‌هاي تحليل الكسا بگونه‌اي بود كه بسياري ان را ناقص مي‌دانستند.اخيرا الكسا الگوريتمهاي تحليلي خود را بهبود بخشيده است. با اين حال هنوز هم آمارهاي الكسا حكم “وحي منزل” را ندارند ولي كمك بسيار خوب-هرچند ناكاملي هستند- براي تحليل و بررسي وضعيت وب.

اگر بخاطر داشته باشيد بارها در همين وبلاگ به اين آدرس سر زديم. در اين ادرس ليست 100 سايت برتر(و محبوب‌تر) در بين كاربران ايراني را مي‌بينيم.اگر بخاطر داشته باشيد ما در نوشته‌هاي قبلي وضعيت سرويسهاي رايگان وبلاگي را با دقت بيشتري نسبت به سايرين دنبال مي‌كرديم.اين سرويسها عبارت بودند از : بلاگفا- ميهن بلاگ-بلاگ‌اسكاي-پرشين بلاگ  و از طرف ديگر “بلاگر/ وردپرس”.

وضعيت كنوني اين ليست نسبت به اخرين باري كه در مورد ان نوشتيم تغييراتي كرده است:

-بلاگفا: هنوز در مكان سوم قرار دارد.

-ميهن بلاگ: در گذشته در مكان چهارم قرار داشت.اكنون ميهن بلاگ به رده 12 سقوط كرده است.

-بلاگ اسكاي: با سه پله نزول به مكان 14 جدول سقوط كرده است.

-پرشين بلاگ:در رده 16 جدول قرار دارد.پرشين بلاگ مدتهاست كه در همين جاي جدول-با يكي دو پله بالا و پايين رفتن- جا خوش كرده است.

-بلاگر: بيشترين و عظيم‌ترين تغييرات را سرويس بلاگر(blogspot.com) به خود ديده است.بلاگر كه زماني در مكان 10-15 جدول بود اكنون در رده چهارم قرار گرفته!! كاملا درست است.بلاگفا در پشت سرخود غول وبلاگ‌نويسي جهان (سرويس بلاگر) را احساس مي‌كند.

-وردپرس: وردپرس در رده 11 جدول قرار دارد. اكنون وردپرس توانسته سه سرويس وبلاگ‌نويسي وطني را پشت سر بگذارد: ميهن‌بلاگ ، بلاگ اسكاي و پرشين بلاگ.

نتايج:

بازهم سخنان قبلي را بايد تكرار كنيم: مسئولين سرويسهاي وطني بهتر است تغييراتي در ديدگاه خود ايجاد كنند.اين جريان(قوت گرفتن بلاگر/وردپرس و ضعف سرويسهاي وطني) به نظر مي‌رسد مرتبا تشديد شود.اگر تاكنون چندان اهميتي براي اين وضعيت قايل نبودند اكنون زمان خوبي براي تغيير در رفتارهايشان است.

1- اين قسمت از بازار ديگر توانايي تراكم اين همه سرويس ريز و درشت را ندارد. بهترين و منطقي‌ترين كار اين است كه ادغامي صورت گيرد(هرچند بسيار دور از ذهن بنظر برسد).ادغام اين همه سرويسهاي گوناگون و تبديل آنها به يكي دو سرويس مي‌تواند وضعيت آشفته اين سرويسها را اندكي بهبود بخشد تا بتوانند با رقباي قدر خارجي خود رقابت بهتري داشته باشند.

2- مديران بلاگفا بهتر است وضعيت كنوني محبوبيت بلاگر را جدي بگيرند. همانگونه كه بلاگر ساير سرويسها را كنار زد، بلاگفا را نيز مي‌تواند در پشت سر خود بجاي بگذارد. از دست دادن مكان سوم جدول و كاهش محبوبيت بلاگفا، نه تنها منجر به ريزش وبلاگ‌نويسان از سرويس بلاگفا خواهد شد بلكه به دنبال ان علاقه افراد براي پرداخت هزينه جهت قرار دادن تبليغات در بلاگفا كاهش خواهد يافت.كاهش درامد ناشي از تبليغات به همان نسبت مي‌تواند به فلج شدن بيشتر بلاگفا منجر گردد.

3- وردپرس(wordpress.com) هنوز راه زيادي در پيش دارد.كساني كه علاقه‌مند به گسترش اين سرويس ( و البته نسخه اصلي و اوپن سورس ان در wordpress.org) هستند، بازهم بايد به تلاش خود جهت معرفي بيشتر اين سرويس به كاربران وب اقدام كنند.

= چند نكته در مورد ساير سايتها:

فليكر: در رده 62 جدول قرار دارد.لياقت اين سايت بسيار بيش از اينهاست.بايد تلاش بيشتري براي گسترش فليكر شود؛ هرچند مدتهاست كه در بسياري از نقاط كشور بلوكه است.

فيس بوك: تاكنون فيس بوك در اين ليست نبوده است. اما امروز شما مي‌توانيد فيس بوك را در رده 78 جدول پيدا كنيد. فيس بوك نيز به دليل بلوكه بودن در داخل كشور پتانسيل واقعي خود را نمي‌تواند بروز دهد.فراموش نكنيم كه اكنون فيس بوك چيزي حدود 120 ميليون كاربر دارد و حتي از ماي اسپيس نيز جلو زده و تبديل به سلطان “شبكه‌هاي اجتماعي” شده است.

بالاترين: با وجود اين كه مدتهاست در داخل كشور بلوكه است اما در رده 89 جدول خودنمايي مي‌كند.

37 Responses to “آيا دوران “بلاگفا” به سر رسيده است؟”

  1. تراموا Says:

    آه من بلاگفا رو می‌گیره بالاخره! دو سال پیش وبلاگ من رو اول مسدود کردن؛‌ بعد پاک کردن! اصلا مونده ته دلم این موضوع!

  2. كوثر Says:

    جالب بود. امیدوارم یه فکر اساسی به حال این سرویس‌های وبلاگی بشه.

  3. aMiN Says:

    خداحافظ بلاگفا و سلامی گرم به وردپرس

  4. raoros Says:

    نابود باید گردد :دی


  5. اگر سوال بي ربطي مي پرسم؛ ببخشيد. خيلي وقت است دنبال يک روشي مي گردم که براحتي بتوانم ( مثلا به صورت اتوماتيک) وبلاگي در بلاگفا را در سرويس هاي ديگر ميرور(Mirror) کنم.

  6. خیاط Says:

    نتیجه چی شد؟ بلاگفا خوبه یا بد؟ قبل از این‌که دورانش به سر برسه یا بره ته جدول بی زحمت به ما خبر بدین بساطمون رو جای دیگه پهن کنیم.

  7. boyone Says:

    salam khobi rastesh webet kheyli khob bood ageh doost darid man hazeram ba linketon roo gharar bedam khabaram kon .mersi

    :

    manam movafegham aslan servis dahandee irani bedard nemikhore

    marg bar blogfa .......................marg bar blogfa

  8. H03EIN Says:

    وبلاگ نویسی فقط با wordpress 🙂
    با سلام چند تا سوال داشتم….
    آیا پیوند (پارک) دامین شخصی بر روی یک وبلاگ باعث افت در رتبه بندی در موتور های جستجو مثل گوگل میشه؟
    منمون
    در ضمن در فایر فکس 3 این Greasemonkey کار نمی کنه…

  9. H03EIN Says:

    فایر فکس >>فایر فاکس ! اشتباه شد

  10. محمدرضا Says:

    من خودم هم با بلاگفا کار کردم و هم با وردپرس.
    به نظر من بلاگفا تو خیلی از موارد بهتر از وردپرس عمل میکنه. تو بلاگفا شما آزادی عمل بیشتری دارید و می توانید به راحتی قالب وبلاگ رو عوض کنید کاری که تو وردپرس دات کام نمیشه.
    همچنین در بلاگفا می تونیم از تگ های مختلف html مانند تگ script استفاده کنیم در حالی که در وردپرس به جزء چندتا تگ ابتدایی، بقیه را مسدود کرده است.
    یه مثال هم براتون می زنم تا نگید حرفهام بی دلیل بوده.
    فرض کنید می خواهیم یک نظرسنجی بذاریم تو وبلاگ. در بلاگفا به سادگی می تونیم این کارو انجام بدیم(به خاطر پشتیبانی از تگ script) ولی در وردپرس یا نمیشه یا اگر هم بشه فقط از سیستم هایی که خودش پشتیبانی می کنه باید استفاده کرد مانند polldady که اونهم کلی مشکل داره.
    البته می دونم وردپرس هم افزونه هایی داره، ولی چون محدود هستند به نظر من بلاگفا تو این زمینه بهتره.
    درضمن تمام این مواردی که گفتم مربوط به wordpress.com بود در حالی که قبول دارم wordpress.org سیستم قدرتمندیه.

  11. ali ghaemi Says:

    سلام
    با ادغام تا حدی موافقم تا جایی که باعث انحصاری شدن نشه .
    البته گرفتن حق اشتراک در حد معقول هم برای بهبود یک سرویس امر بدی نیست باید بررسی بشه .

  12. tirtekeneh Says:

    بايد گفت كه دير يا زود بلاگفا پايين كشيده ميشه!
    يكي از دلايل عمده اش دخالت توي مطالب كاربرانشه!
    به آدرس من سر بزن تا بفهمي چي ميگم!
    ياحق.

  13. شایگان Says:

    آدم باید خیلی بی خیال باشه که در بلاگفا فعالیت کنه، من سه تا وبلاگ توی بلاگفا داشتم که حاصل سه سال زحمت من بود، شیرازی مدیر بلاگفا هر سه وبلاگ من رو مسدود کرد و چندی بعد اصلا کل وبلاگ هام رو پاک کرد و الان کسان دیگری آن نام ها رو به نام خودشان ثبت کرده اند.
    باید جایی فعالیت کنیم که به خاطر دو تا انتقاد حاصل چندین سال زحمت مون هدر نره.

  14. David Says:

    بلاگفا سرویس ساده ایست و سادگی بلاگفا با وجود امکانات محمدودش در بین سرویس های وطنی انرا در رده ی اول قرار دارد ولی باید باور کنیم blogger غولیست که از پشتیبانی گوگل برخوردارست پس حرفی برای گفتن نمی ماند.

  15. rezar Says:

    این تیتر شما اصلا با محتوای آلکسا همخوانی ندارد. این نشان می دهد که هنوز بلاگفا بالا است البته برای من بالا بودن بلاگفا واقعا عجیب است سرویسی که هیچ خاصیتی ندارد ولی بهتر است شما هم یک مقدار معتدل تر قضاوت بکنید


  16. من احساس می‌کنم این بلاگفا بیشتر از پیش افسرده باشه. تغییرات چندانی در خدمات نمی‌بینیم یا اینکه شوقی برای ساخت پوسته‌های جدید. و اینکه هر روز بر تعداد وبلاگ‌های بی‌خود آن افزوده می‌شود نیز مشکلی دیگر برای این سایت است. هزاران وبلاگ بدون خواننده.
    /
    من متوجه شدم بسیاری از اساتید دانشگاه و معلمان به عنوان پروژه به دانشجویان و دانش‌آموزان ساخت وبلاگ در بلاگفا را پیشنهاد می‌دهند، که این خود بر وبلاگ‌های بی‌مصرف بلاگفا می‌افزاید.


  17. اینقدر هم بلاگفا بد نیست ! همین که سوم هست یعنی چیزی برای گفتن داشته

    که سوم مونده ! وقتی که سقوط کرد میشه اینجور استنباط کرد.دستی دستی که

    نباید نابودش کنیم.کلآ می گن اگه دست کسی رو نمی گیرید.پاش رو هم نگیرید.

    میشه مقالات مختلفی نوشت تا مدیران (شاید هم تنها مدیر اون) ببینن و بر سرعت

    تغییراتشون بیافزاین ! همین 🙂


  18. […] وبلاگ ِبلاگ‌اسپات بشم. البته بلاگر باز بود. من فکر کنم هرچی هست زیر سر ِاین پُست ِاخیر دکتر مزیدی هست که هُشدار داده بلاگ‌اسپات اومده پشت ِسر بلاگ‌فا. بابا […]


  19. […] وبلاگ ِبلاگ‌اسپات بشم. البته بلاگر باز بود. من فکر کنم هرچی هست زیر سر ِاین پُست ِاخیر دکتر مزیدی هست که هُشدار داده بلاگ‌اسپات اومده پشت ِسر بلاگ‌فا. بابا […]

  20. ali Says:

    بلاگفا تاابد با پشتیبانی ما ایرانی ها پایدار و سربلندتر از سایرین خواهد موند پس زنده باد بلاگفا http://www.sinnersland.blogfa.com
    http://www.tabest00ni.blogfa.com

  21. احسان Says:

    به نظر من بلگفا سیستم خوب و رونی هستش من وبلاگ نویسی رو با بلگفا شروع کردم و فکر نکنم با سیسیتم دیگه ایی اشنا بشم همین بلگفا خوبه دتبه اون به زیر 100 هم برسه بازم از نظر من خوبه من اینجور فکر میکنم البته هر چیزی کمیتی داره ولی خوب انشا الله درست میشه و به امیدروزی که در ایران تمام وبلاگها با هم متحد بشن و یک سرویس ایرانی بسیار قدرتمند تشکیل بدن خیلی خوب میشه


  22. دست شما درد نکنه. تحلیل جالب و خواندنی ای بود.


  23. همین جا اعلام می کنم که عمراً دیگه به وردپرس فکر کنم. من همین جا قاطعانه اعلام می دارم به هیچ عنوان بلاگفا را رها نخواهم کرد و خامِ بازی های وبلاگستان آی تی/وردپرس نخواهم شد. من در بلاگفا خواهم ماند. دوران بلاگفا هم نگذشته است!عمراً!…
    وردپرس خوب است یک عالمه امکانات دارد ولی…

  24. صندوقک Says:

    من فوتوبلاگم در بلاگفا است و بلاگم در ورد پرس ، وردپرس هاستی ایست با امکاناتی بینظیر برای نظاره گر وبلاگ بودن اما بلاگفا از آنطرف کاملا با خواسته های وطنی ما هماهنگی دارد و بزرگ ترین مزیتش برا ورد پرس امکان دستکاری در قالب است . من به شخصه نمی تونم هیچ کدوم رو بر دیگری ارجحیت بدم .فقط شاید بتونم بگم باید از کار وطنی حمایت کرد.

  25. dadycool Says:

    آقا تا گفتین بلاگر (blogspot.com) پشت سره بلاگفاست، بلاگر را فیلتر کردن! حلا واسه چی معلوم نیست!

  26. egza Says:

    من با ادغام خیلی موافقم
    ولی خوب نیست تعصب زیاد به وردپرس داشته باشیم بلاگفا هم خیلی مزیت ها بر وردپرس داره
    در مورد فلیکر که واقعا دوسش دارم هم بگم من که با شماره های مختلف اینترنت هوشمند کانکت می شم می بینم که بعضی ها قیلثر کرده اند بعضی ها نه
    بالاترین هم که دیگه خنک شده همش لینک های سیاسی انتقادی و 18 به بالا رای می آورند دیگه حالم ازش گرفته شده

  27. وحيد Says:

    واقعا شما ها ايرانی هستيد ؟؟
    من كه به ايرانی بودنتون شك كردم . به جای اينكه از ايران دفاع كنيد ميريد از سرويس های خارجی طرفداری می كنيد .
    كافيه يه بار بريد تو روم های خارجی و بهشون بگيد من ايرانيم بعد ببينيد چی بهتون ميگن
    واقعا به حالت اين ملت بايد اشك ريخت

  28. reza Says:

    بايد گفت كه من مدتها در بلاگفا مي نوشتم ولي واقعآ بايد قبول كرد كه بلاگفا فقط برايشروع خوب است نه به اوج رسيدن.مشكلات زيادي داره كه بايد حل بشه

  29. hamidmp13 Says:

    بلاگفا يعني فقط عشـــــــــــــــــــــــــــــــــق

  30. babakslt Says:

    من با بلاگر و وردپر کار کردم خب قطعا بلاگفا نمی تونه به بلاگر برسه ولی درباره ی بلاگر و وردپرس باید بگم بلاگر خیلی قوی تره. بلاگر حدالق یک ایدتور درست و حسابی داره که راحت می شه باهاش کار کرد شاید مزیت وردپرس را بتوان حلقه ی وبلاگستانی ها در آن دانست وگرنه برای من که از هاست وردپرس دات کام استفاده می کنم، وردپرس چندان دهن سوز نیست. حداقل تا حالا

  31. کورش Says:

    بلاگفا خیلی خوبه، فقط یه چنتا اشکال داره:
    برای مثال عکسا رو باید جای دیگه آپ کرد.
    با بعضی از کدها بنا به دلالیلی مشکل داره( فریم ها رو میگم)
    و مشکلات دیگه
    ولی هنوز اونقدر خفیف نشده که کسی بخواد وردپرس و امثالش رو به اون ترجیح بده. وردپرس الان شده یه مکان که بعضیها بگن ما هم IT باز هسیم! باید به این توجه داشت که ممکنه موفقیت وردپرس به خاطر نوظهوریش باشه ولی بلاگفا خیلی وقته بدون تغییر تو همون لیست باقی مونده. اگه می بینید که یاهو و گوگل از اون بالاتر هستن چیز خیلی واضحیه. همه جا همین طوره.
    در کل اگه بلاگفا یه حامی مالی خوب داشته باشه و کارمنداشو افزایش بده، یا تو بورس وارد بشه، اون موقع باید منتظر به سر اومدن عمر همه سایتها و بچه سایتها مثل وردپرس بود.

  32. حجت Says:

    سرويسي نظير فليكر قطعا لياقتي بيش از رتبه فعلي اش دارد اما دو مشكل در سر راه آن وجود دارد: (۱) اين سرويس تقريباً در تمام ايران براي كاربرهاي خانگي فيلتر است. (۲) حتي آن‌هايي كه دسترسي دارند هم سرعت دسترسي لازم براي كار با چنين سرويسي را ندارند.

  33. عرفان Says:

    من توی بلاگفا بلاگ دارم.
    سرعتش خیلی خوب است. هم سرعت لود شدن صفحات بلاگ هم سرعت سیستم مدیریت.
    اما چندتا اشکال کوچک دارد (یک نامه به مدیر سایت هم نوشتم اما جوابی نگرفتم) :
    1- سیستم بعد از چند دقیقه لاگین فرد را منقضی می کند بدون اینکه مطالبی که نوشته باشد جایی ذخیره شود. یک بار حدود 100 خط مطلب نوشته بودم و ….!
    2- سیستم برچسب (تگ) ها خوب نیست. یک مطلب فقط به یک موضوع می تواند تعلق داشته باشد. در حالی که یک موضوع مثلا می‌تواند هم تاریخی باشد هم طنز.
    3 – سیستم آرشیوش جالب نیست. سیستم آرشیو بلاگ‌های Yahoo 360 خیلی بهتر است. با چند کلیک می‌توان به کلیه مطالب فرد دسترسی پیدا کرد. فارغ از اینکه هر مطلبی در چه تاریخی نوشته شده.

    4- این مطلبی که دوستان گفتند (دستکاری مطالب و مسدود سازی وبلاگ)… اگر درست باشد اشکال خیلی بزرگی است. کل آزادی بیان را زیر سووال می‌برد. 😕

  34. امین Says:

    درباره این موضوع بنویس که مسدود کردن سایت بلاگر (یک سایت صرفا خدماتی) به عنوان سرویس دهنده وبلاگها چه توجیهی می تونه داشته باشه؟ در حالی که دامنه BlogSpot که وبلاگها تحت اون نمایش داده می شن بازه! (اگر موضوع حمایت از سرویس های وطنی مطرحه پس چرا وردپرس بازه؟)
    سوال دوم: چرا اعمال این مسدودیت اینقدر نامنظمه؟ معمولا وقتی یک سایت بلوکه می شه همه آی اس پی ها اونو مسدود می کنند ولی در این مورد به خصوص هر آی اس پی به یک شکل برخورد می کنه!

    در مورد بلاگفا: محدودیت هایی که خودش ایجاد کرده (مثل عدم امکان قرارگیری تبلیغات یا کدهای خاص html در وبلاگ ها) سرانجام باعث شکستش می شه. چون همه وبلاگ هایی که حرفه ای و در جهت کسب درآمد فعالیت می کنند و بازدید های بالایی دارند، از این سرویس کوچ خواهند کرد.


  35. الان که این کامنت رو برای شما می‌نویسم، دسترسی و Login شدن به داشبورد وردپرس و بلاگر، برای همه کار آسانی نیست، یا حداقل اینکه محدودتر از قبل شده است و به‌نوعی باید لقمه را دُور سر چرخاند و در دهان گذاشت. غفلت کردم و گفتم: کاش در همون «بلاگفا» نوشته بودیم، اما ناگهان به خودم اومدم و گفتم: پسرجان، اینجا، جایی هست که میشه همه‌جا هی‌بری و هی‌برگردی. پس wordpress.org چه‌کاره‌است؟

  36. جلیل Says:

    با سلام
    آقا منتظر سرویس ما هم باشید!
    البته با دیدن این همه سرویسی که هر روز بیرون مییاد، بر پایه ورد پرس و بر پایه فلان و فلان، کمی نگران سیستم خودمون هستم که از ته خودمون می نویسیم.


  37. salam .shoma az word press estefade mikonid?


پاسخی بگذارید

