زندان بلاگفا-3
آگوست 10, 2008
سلسله مطالبي كه تحت عنوان «زندان بلاگفا» در وبلاگستان نوشته شده فيدبكهاي خوبي داشته است.البته مثل هميشه سوء تفاهماتي نيز ايجاد شده است.بنظرم تا وقتي كه ادبيات دوستانه گفتمان رعايت ميشود ميتوان به اين بحث ادامه داد. بنظرم لااقل براي بعضي از دوستان نزديكمان بهتر است مسئله را بيشتر بشكافيم.ببخشيد اگر جملات بديهي را مينويسم.
ببينيد! قضيه بسيار بسيار ساده است: كسي قرار نيست به قلمرو بلاگفا دستاندازي كند.كسي انتظار تغيير در روشها و شيوههاي بلاگفا را ندارد.اصلا بحث جنجال و غيره نيست.بحث تحريم و كوبيدن و …. نيت.قضيه بسيار سادهتر و منطقيتر از اين جوش و خروشهاست.اجازه دهيد با مطلب انتقادي پيمان عزيز-يكي از بهترين دوستان من در وب- بحث را جلو ببريم:(تاكيدات از من است)
– آیا این امکان از طریق مدیریت بلاگفا ایجاد شده بود که حالا با مسدود شدن آن از مدیریت بلاگفا ایراد می گیریم؟ چون این امکان از طریق بلاگفا ایجاد نشده است پس فکر نمی کنم که مسدود کردن آن هم جای جنجال داشته باشد
پيمان جان ( و همچنين تمام دوستان موافق و مخالف):
1-اصلا بحث بر سر ايراد گرفتن از بلاگفا نيست! به عبارت بهتر مديريت بلاگفا مخاطب ظاهري نوشتههاست.مخاطب اصلي اين نوشتهها كاربران بلاگفا هستند. ما ميخواهيم از اين روش با كاربران بلاگفا صحبت كنيم و به آنها بگوييم كه يكي از حقوق اوليه شما اين است كه آزادي در ماندن يا رفتن داشته باشد؛ چيزي كه اكنون توسط مديريت محترم بلاگفا- حال با هر دليل و توجيهي- بلوكه شده است. بنظر شما كجاي اين حرف معادل «جنجال» هست؟
۲- چرا تا ۵ روز پیش به فکر وب باز و بسته بودن بلاگفا نبودیم؟ چرا منتظریم که پس از واکنش مدیریت بلاگفا که در نگاه اول بسیار ناپسند و غیر حرفه ای به نظر می رسد، ضعفهایش را مطرح کنیم؟ فکر نمی کنم که هماکنون زمان مناسبی برای صحبت از باز وبسته بودن این سرویس باشد چون بلاگفا به نظر خاطی و محکوم است
2-پيمان جان: زمان مناسب براي صحبت كردن از وب باز و بسته كي هست؟ آيا مهم است كه چه زماني در اين مورد بحث كنيم؟ هدف چيست؟ بنظرم اين موقعيت تنها يك بهانه است؛ بهانهاي براي آشناتر كردن كاربران با مفاهيمي چون وب باز و بسته.شما ميگوييد الان زمان نامناسبي است؟ قبول.آيا شما قول ميدهيد پس از گذشتن چند روز از اين ماجرا شروع به نوشتن در مورد وب باز و بسته كنيد؟ براي من و بقيه دوستان فرقي نميكند.هر زمان كه شما و ساير دوستان موافق باشيد حاضريم در اين زمينه در وبلاگستان صحبت كنيم. در اخر جمله فرمودين “چون بلاگفا به نظر خاطي و محكوم است”. من دقيقا متوجه نشدم معني اين جمله رو: آيا بلاگفا به صرف اختيار كردن ديدگاه closed web محكوم هست يا چيز ديگري؟؟
ببينيد! من بايد اين جمله بديهي را بارها تكرار كنم: ما دو مدل در وب داريم: الف- وب باز ب-وب بسته. هر كدام از اين مدلها طرفداراني دارد. من و ساير دوستان به سمت وب باز گرايش داريم و ديگران را هم به اين سمت تشويق ميكنيم.حالا اگر بلاگفا دوست دارد به سمت وب بسته حركت كنيد، كاملا مختار است.
تمام هدف ما اين است كه به كاربران بلاگفا بگوييم مدير محترم سرويس شما اين مدل را براي شما برگزيده است. در كجاي اين حرف شما “محكوميت و خاطي بودن” را ميبينيد؟
۳- اون چیزی که باید تغییر کند دانش وبلاگستان فارسی به مفاهیم نو وبلاگنویسی است.در اینصورت خودشان تصمیم صحیحی می گیرند.همانطور که بسیاری از کاربران به کمک اطلاع رسانی دوستان آی تی نویس، تابحال به سرویس دهنده های مناسبتری مهاجرت کردند.
3-پيمان عزيز: من قبلا هم بارها و بارها در وبلاگم نوشتم: من با اين الگو جملهسازي مشكل دارم: «اگر فلان كار را اول انجام دهيم….بعدا بهمان كار خودش انجام خواهد شد».من با استفاده از مدل «اگر P آنگاه Q » در اين زمينهها موافق نيستم.بنظرم حتما لازم نيست اول دانش وبلاگستان را بالا ببريم بعد خودشان تصميم صحيح را بگيرند.بنظرم اين كارها و بسياري فعاليتهاي ديگر حكم «تجربهاندوزي» را دارند.همه انها مي توانند در كنار هم به پيش روند و آموخته شوند.
براي مثال خواننده محترمي در پست قبلي با همين مدل جملهنويس گلايه كرده بودكه اگر شما اول يه راهنماي خوب براي مهاجرت به وردپرس بنويسين بعد بقيه خودشان ميايند. اما نكته اينجاست كه ما قصد نداريم فقط مكان فيزيكي وبلاگنويسان را عوض كنيم. هدف اصلي اين است كه در اين تغيير و جابجايي نكات جديدي ياد بگيرند و با تازههاي وبلاگنويسي جهان و روز دنيا آشنا شوند.
براي ما مكان مهم نيست؛ مهم اين است كه همه وبلاگنويسان- از سادهترين انها كه فقط حرف دلش را براي تعداد محدودي از دوستانش مينويسد تا وبلاگنويسان كاملا حرفهاي- در اين پروسه چيزي بياموزند و بياموزانند. و گرنه مكان به هيچ وجه اولويت اول نيست: چه بسيار دوستاني كه مدتي در وردپرس بودند و مكان مناسبتري را براي خود انتخاب كردند. آيا ما ناراحت شديم؟ خير. بلكه خوشحاليم كه كمي هرچند كوچك به انتخاب گزينه مناسب و نهايي ايشان كرديم.
۴- بلاگفا به عنوان سرویس دهنده رایگان این حق را دارد تا درهایش را برای همیشه بسته نگه دارد اما باید بداند که اگر با توقعات بجای کاربران و مفاهیم صحیح وب به پیش نرود و آزادی و حق انتخاب را از آنها بگیرد به مرور زمان فراموش خواهد شد
4-پيمان جان: من نيز كاملا موافقم.اجازه دهيد كاملا شفاف بگويم: مديريت بلاگفا هر طوري كه دوست دارد ميتواند اقدام كند و درهايش را به صورت كامل به روي همگان ببندد. حتي ممكن است فراموش هم نشود. اما همانگونه كه قبلا هم گفتم اين كاربران بلاگفا هستند كه حق دارند به حدود آزاديها و اختيارات خودشان آگاه باشند.
در اين سلسله از نوشتهها ما سعي ميكنيم چنيدن كار را با هم انجام دهيم: از يك طرف با كاربران صحبت كنيم، از طرفي آگاهسازي كينم؛ مفاهيم وب باز و بسته را به صورت اوليه توضيح دهيم و صد البته در كنار همه اينها عزيزان را تشويق به مهاجرت به سرويسهاي خوبي مثل بلاگر و وردپرس كنيم.(تشويق و نه اجبار- بدون تخريب، بدون اهانت).بنظر شما كجاي اين كار اشتباه است؟
آگوست 11, 2008 at 3:27 ق.ظ.
دایه ی مهربانتر…
دوست عزیز شما چرا اینقدر به تب و تاب افتادید؟ شما مدام میگویید که فلان چیز حق کاربران بلاگفا است فلان چیز حق …
ببینم مگر شما نماینده کاربران بلاگفا هستید و یا مگر کاربران بلاگفا از شما خواسته اند که از حقوقشان دفاع کنید؟ یا اینکه خود را معلم وبلاگستان میدانید و سعی دارید بقیه را آگاه سازید و آموزش دهید؟
اگر اینقدر که شما میگویید اوضاع وخیم است و بلاگفا زندان و کاربرانش زندانی شدند، چرا پس این حرکت و اعتراضات توسط خود بلاگفایی ها انجام نمیشود و فقط عده ایی از وردپرسی ها دارند اعتراض میکنند؟ کدامیک از مطالبی که در همین راستا نوشته شده اند و شما در مطلب قبلی به آنها لینک داده بودید از طرف یک کاربر بلاگفایی نوشته شده؟
آیا دلیل آن خصومتی نیست که عده ایی نسبت به بلاگفا پیدا کرده اند و این وسط میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند؟
از کی تا حالا جامعه وبلاگستان و به خصوص وردپرسی ها اینقدر نگران اینگونه مسائل شده اند و به خاطر آن مقاله هم مینویسند؟
دایه مهربانتر از مادر شدید؟
آگوست 11, 2008 at 6:20 ق.ظ.
«مديريت بلاگفا هر طوري كه دوست دارد ميتواند اقدام كند و درهايش را به صورت كامل به روي همگان ببندد. حتي ممكن است فراموش هم نشود. اما همانگونه كه قبلا هم گفتم اين كاربران بلاگفا هستند كه حق دارند به حدود آزاديها و اختيارات خودشان آگاه باشند.»
این به نظرم لب کلامه و باهاش کاملاً موافقم.
آگوست 19, 2008 at 10:02 ب.ظ.
[…] سرعت به این کار آقای شیرازی انتقاد کردند و بلاگفا را به زندان تشبیه! ۶- نیما اکبرپور با شیرازی مصاحبه کرد. شیرازی در […]
آگوست 30, 2008 at 8:29 ق.ظ.
[…] سرعت به این کار آقای شیرازی انتقاد کردند و بلاگفا را به زندان تشبیه! ۶- نیما اکبرپور با شیرازی مصاحبه کرد. شیرازی در […]
ژوئیه 8, 2009 at 11:54 ق.ظ.
اخبار ایران و جهان