فعالیت گروهی: «پروژه فیس‌بوك»

اوت 27, 2008

در پست قبلي اشاره شد كه تعداد كاربران فيس بوك در سرتاسر دنيا به رقم بي‌سابقه 100 ميليون كاربر رسيده است. شايد بتوان گفت فيس بوك اكنون بزرگترين سرويس با مشخصات وب جديد است.

سوال اين است: چند درصد كاربران اينترنت ما با سايت فيس بوك آشنايي دارند؟ همچنين چه تعداد از ان 100 ميليون، فارسي زبان هستند؟

بياييم يك فعاليت گروهي انجام دهيم: به بهانه 100 ميليوني شدن فيس بوك، طي يك فعاليت گروهي هماهنگ، دوستان خود را به فيس بوك دعوت كنيم.

هدف آن نيست كه به يكباره چندين ميليون كاربر فارسي زبان حرفه اي و معتاد به فيس بوك ايجاد كنيم بلكه هدف اين پروژه بسيار بسيار ساده‌تر است: با يك حركت گروهي و هماهنگ، به كاربران فارسي زبان بگوييم سايتي به اسم فيس بوك وجود دارد.

انتخاب اين كه از فيس بوك استفاده كنند يا خير بر عهده خود آنها. ما به عنوان كاربران كنوني فيس بوك مي‌خواهيم ساير دوستان خود را در لذت استفاده از فيس بوك شريك كنيم. براي اين كار كافي است اين كار را انجام دهيد:

1- به اكانت فيس بوك خود وارد شويد.

2- به آدرس دعوت دوستان برويد. http://www.facebook.com/invite.php

3- دوستان خود را از آدرس بوك ايميل خود انتخاب كنيد و يك دعوت‌نامه براي استفاده از فيس بوك به آنها ارسال كنيد.

من براي شروع يك دعوت‌نامه به تعدادي از دوستان خود ارسال كردم. تصور مي‌كنم اين دوستان كساني بودند كه تاكنون در فيس بوك عضو نشده‌اند. با اين حال اگر براي كاربران كنوني فيس بوك دعوت‌نامه ارسال كردم، بينهايت شرمنده‌ام.

همه مي‌دانيم كه فيس بوك در نقاطي از كشور ما بلوكه شده است و دوستاني هستند كه به ان دسترسي ندارند. همه مي دانيم كه استفاده از تمامي امكانات فيس بوك با سرعتهاي بسيار پايين دايال آپ در كشور ما كاري بس مشكل است. با علم به تمام اين مشكلات بازهم از شما دعوت مي‌كنم در اين فعاليت گروهي كه نام ان را « پروژه آشنايي‌سازي با فيس بوك در وب فارسي» يا به اختصار «پروژه فيس بوك» گذاشته‌ام، ما را همراهي كنيد.

خوشحال مي‌شوم اگر دوستاني كه در اين حركت ما را همراهي مي‌كنند، اعلام نمايند. همچنين اگر راه‌حلي براي بهتر شدن اين پروژه بنظرتان مي‌رسد بفرماييد.

17 Responses to “فعالیت گروهی: «پروژه فیس‌بوك»”

  1. elham Says:

    جالبه آقای دکتر
    من شرکت می کنم.

  2. آونگ Says:

    من خودم چند ماهی است که به فیس بوک معتاد شده ام و هنوز از امکانات آن شگفت زده ام. دعوت را برای تمام آدرس بوک خود ارسال خواهم کرد. (تعدادشان البته خیلی زیاد نیست، تنها 150 نفر. ولی همین هم شاید بد نباشد.)
    در ضمن، دکتر! به نظر من می توان برای همه گیر تر شدن این دعوت، همین پست و پست قبلی شما را دوستان در وبلاگهایشان قرار دهند. البته با ذکر منبع و با اجازه ی شما. اگر اجازه بدهید من این کار را با وبلاگ خودم شروع می کنم.
    اگر از نظر شما اشکالی دارد بگویید تا من پست را بردارم.

  3. vivavida Says:

    ولی من خودم رسما ترجیح می دم خیلیا رو وارد فیس بوک و سایتای این مدلی نکنم. اصلا یه سری سایتا کاربراش زیاد بشن و هر کی از راه می رسه عضوش بشه خیلی خز می شه . برای همینه من معمولا خیلی کم کسی رو به فیس بوک دعوت می کنم.

  4. mohammad Says:

    سلام
    من هنوز نميدونم فيس بوك چيه و چه جوري ميشه عضو شد.
    پس اگه ميشه دست منو هم بگيريد.
    ممنونم

  5. مهدی عاطفی Says:

    سلام

    من یک انتقاد کوچولو داشتم

    فکر می کنم جناب دکتر شما کمی زیادی به سرویسهای خارجی توجه دارید قطعا حجم سرمایگذاری در سرویسهای خارجی باعث اختلاف آنها با سرویس های داخلی هستند. نه قدرت ذهنی و خلاقیت تیم های فنی آنها.

    من با یک نگاه اجمالی به پست ها شما و دقت در انتخاب موضوعات کاملا متوجه شدم هیچ توجهی به سرویسهای حتی موفق داخلی ندارید و این کمی بی انصافی در بیان کارشناسی شما است.

    منظور بنده از سرویسهای موفق داخلی صرفا سایتهای پر ترافیک نیستند.

    شما به خوبی می توانید یک سایت موفق داخلی رو تحلیل کنید و هم به کاربران ایرانی و هم به مدیران سایتها جهت فکری و عملیاتی بدهید.

    به هر حال لازم دیدم به شما به عنوان یک تحلیلگر وب ایرانی تذکر دهم که ایرانیان را فراموش نکنید جوانانی که امروز با درامد های جزئی و عشق و علاقه مشغول ایجاد یک سایت و حتی الگو گرفتن از بزرگان وب جهان هستند با صاحبان حکومت و متصدیان فیلترینگ یکی نیستند..و احتیاج به حمایت روانی امثال شما دارند.

    توان ذهن – خلاقیت – پشتکار حتی اگر به سایت بزرگی تبدیل نشود قابل ستایش است.

  6. h@med Says:

    هیفه دکتر خز می شه….
    هر کی بیاد که میشه 360 یاهو نه فیس بوک. تازه کار کردن با فیس بوک برای آدمای …. سخته .

    ولی دعوت می کنم همه رو ….

  7. نیما Says:

    هر چیزی برا خود میپسندی برای دیگران هم بپسند حامد جان خوب تو هم اولش بلد نبودی یاد گرفتی کار میکنن یاد میگیرن

  8. امیر Says:

    الان فیس بوک در ایران فیلتره؟ اگر فیلتره پس چطوری میشه ازش استفاده کرد؟


  9. سلام. همیشه از سایت شما چیز جدیدی آموختم. ممنونم

  10. mhmazidi Says:

    @عاطفي: من شنخات كافي نسبت به فضاي وب ايراني ندارم. به همين دليل سعي مي‌كنم در مورد اين فضا مطلبي ننويسم.امام وب خارج از ايران شفاف است .امار و ارقام مشخص دارد و توانايي تحليل مي‌دهد. به اميد روزي كه بتوان براي فضاي وب ايراني نيز چنين چيزي مهيا كرد

  11. حامد Says:

    در حال فكر كردن هستم كه عضو بشم يا نه

  12. حامد Says:

    عضو شدم
    الان فهميدم اين آدرس قيلطر شكن نمي خواد
    https://www.facebook.com ولي به هرحال كنده

  13. abdo Says:

    @عاطفی:
    وب جدید یعنی همگانی بودن، من با نظر شما موافقم باید سایتهای ایرانی که بعضا روش خیلی زحمت کشیده شده و ایده های خوبی دارند معرفی بشند اما در کنار نکته آقای مزیدی یه نکته دیگه هم هست که باعث میشه من خودم شخصا از اینگونه پروژه های ایرانی فراری باشم چه برسه به معرفی کردنشون اونم اینه که این سایتها فقط واسه ایرانی ها ساخته میشه و این با الگوها و ایدآل های وب جدید متضاده و اینکه سرعت توسعه اونا خیلی کنده و برای هر توسعه کوچک خدادتا درخواست از کاربراشون دارند یه جورایی روح اوپن سورس و وب دو هنوز وارد اونا نشده و دیگر اینکه منابع پیشرفت اونا فقط محدود به خودشونه، مدتی باید بگذره تا تفکر برنامه نویس ها و سرمایه گذاران ایرانی در این زمینه دچار تغییر و پیشرفت بشه ، تعداد اوپن سورس کارهای ایرانی شاید به انگشت های دست هم نرسه!

  14. MXMG Says:

    من پايه هستم!! همين حالا همه را دعوت ميكنم.

    پيشنهاد. براي پيشروي در پروژه كمي از امكانات facebook بگيم.

  15. اتابک Says:

    دوست عزیز فیس بوک فکر نکنم با سرعت اینترنت ما تو کشور ما جا بیفته…چون تفاوت فیس بوک با بقیه به اضافاتی هست که بعدا روش میاد مثل گیم یا ویدیو شیر یا چیزهای دیگه که نیاز به سرعت حجم بالا و زمان دارن…..در ضمن فیس بوک کعمولا با آی ای کرش میکنه با فایر فاکس به نظر من بهتر کار میکنه…اینجوری باید اول نهضت گرایش به فایرفاکس راه بندازیم


  16. لامصب همیشه برام فیلتره. همیشه! لعنت به شاتل.

  17. Cyrus Says:

    سلام
    اميدوارم حالتون خوب باشه…از مطالب خوبتون متشكرم…خسته نباشيد
    دكتر عزيز…شما زياد درباره فيس بوك نوشتيد…اما خب فيس بوك تو ايران فيل-تره…مي خواستم ازتون درخواست كنم كه يه مطلب هم درباره چگونگي دسترسي به فيس بوك در ايران بنويسيد!!

    بي نهايت ممنون
    خدانگهدار


پاسخی بگذارید

