چرا وردپرس دات كام؟

اوت 30, 2008

مقدمه:مدتي قبل دوست  خوبم zos در اين لينك فرندفيد سوالي را مطرح كرد:

من خیلی دوست داشتم دکتر مزیدی یک توضیح بده چرا بنظرش وردپرس دات کام بهتر از داشتن یک وردپرس شخصیه؟

در همان روز اين مطلب را نوشتم اما منتشر نكردم.اكنون پس از نوشتن چند پست تحت عنوان «ماهيت وب جديد» ، احساس مي‌كنم بستر لازم براي پاسخ دادن به سوال محمد عزيز آماده شده است. به سراغ اين مطلب آمدم و ان را چندباره از اول نگاشتم. همانگونه كه مي‌بينيد در متن سوال محمد، كلمه«بنظرش» را پررنگ كرده‌ام تا خواننده فهيم دقت نمايد كه سوال فوق به دنبال دانستن نظر و سليقه شخصي من در اين زمينه است.پس مطالبي كه در زير آورده مي‌شود اگرچه سعي مي‌كند از دلايل منطقي سود ببرد اما ادعايي در صحت قطعي/يقيني تمامي جملات ندارد و صرفا مي‌خواهد ديد شخصي نگارنده را شفاف كند.

ابتدا بهتر است به چند نكته بينهايت بديهي اشاره كنم. نكاتي كه با وجود بديهي بودنش، هميشه در ميانه همهمه‌ غوغاسالاران گم‌وگور مي‌گردد:

1- معتقدم هر شخصي در هرنقطه‌اي از اينترنت كه دوست دارد مي‌تواند مطلب بنويسد.مي‌تواند وبلاگ بسازد و در آنجا خوش باشد.هيچ‌كس حق ندارد او را به ماندن يا رفتن مجبور كند. پس كسي كه وبلاگش را در هاست شخصي مي‌نويسد همانقدر مورد احترام است كه شخصي كه وبلاگش را در يك سرويس چيني در لابلاي آن خطوط نامفهوم منتشر مي‌كند.

2- معتقدم هرشخصي مي‌تواند بنا به سليقه شخصي خود به معرفي و تبليغ هر سرويس و سايتي كه مي‌پسندد بپردازد. از مزايای ان تعريف كند و دوستان و ديگران را به طرف انجا جذب كند و آنها را تشويق كند به محلق شدن به ان مكان.

3- معتقدم هرشخصي مي‌تواند با رعايت اصول ادب و احترام هر سايت يا سرويسي را  نقد كند. در مقابل ديگران نيز مي‌توانند با رعايت اصول ادب و احترام به انتقادات وي پاسخ دهند. اين كه اصول ادب و احترام چيست را تصور مي‌كنم همه ما درك حداقلي از آن داشته باشيم!!

از مجموع اين نكات بديهي ذكر شده در بالا و همچنين برپايه نوشته‌هاي قبلي اين وبلاگ مي‌خواهم گزينه‌اي را مطرح كنم كه ممكن است بنظر متعصبانه برسد:

«من براي وردپرس.كام اهميت بيشتري نسبت به وردپرس.اورگ قايلم»

همانگونه كه در نوشته‌هاي قبلي اشاره كردم وب جديد به سمت و سويي مي‌رود كه فعاليتها در وب بصورت شبكه رخ دهد و در هر گوشه‌اي از وب community هايي بوجود مي‌ايد.به عبارت ديگر اهميت «شبكه شدن» و «اجتماعی شدن» مرتبا افزايش مي‌يابد. طبعا اكثر سايتها و سرويسهاي جديد سعي مي‌كنند اين امكانات را نيز در سرويسهاي خود فعال كنند.

وبلاگها نيز همانند ديگر سيستمها متاثر از اين پديده شده‌اند. جالب انكه مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه وبلاگها بيش از پيش به «شبكه‌هاي اجتماعی» نزديك شده‌اند و ماهيت اين دو در حال تطابق بيشتر است. مثال عيني ان را نيز مي‌توانيد در سيستم‌هاي معتبر وبلاگ‌نويسي ببينيد مثل بلاگر و موويبل‌تايپ و وردپرس كه هر روز امكانات social در انها افزايش مي‌يابد.

من تجربه كار با ديگر سيستم‌ها را ندارم. اما دليل علاقه مفرط من به وردپرس.كام همين امكانات social ان است.اين امكانات منجر به اين شده كه يك community نسبتا بزرگ اما مرتبا توسعه‌يابنده شكل بگيرد. در داخل اين كاميونيتي(كلوني-اجتماع و …) ارتباطات بيشتر و بيشتري شكل مي‌گيرد.به همين دليل است كه در وردپرس.كام سريعا كلوني‌ها شكل مي‌گيرند اما ايجاد چنين چيزي در وردپرس.اورگ بدين سرعت صورت نمي‌گيرد.

اجازه دهيد نظر شخصي خودم را صريحا بيان كنم: من بطور general و عمومي به همه كساني كه مي‌خواهند وبلاگ‌بنويسند- از كسي كه 6-7 سال سابقه وبلاگ‌نويسي دارد تا كساني كه هنوز شروع به كار نكرده‌اند- توصيه مي‌كنم كه از سرويس وردپرس.كام استفاده كنند.

البته اين توصيه عمومي، مطلق نيست.براي درك بهتر اين موضوع از تمثيل «هرم» استفاده مي‌كنم.همانگونه كه مي‌دانيد قاعده هرم وسيع است و هرچه شما به سمت نوك هرم مي‌رويد از حجم ان كاسته مي‌شود تا به يك نقطه تبديل گردد. در اينجا قاعده هرم را مي‌توان به وردپرس.كام تشبيه كرد.چيزي كه مهم است ارتباط بين اين نقاط متعدد است. بيشتر اين نقاط نيز مي‌توانند در اين سطوح قرار گيرند.

در اين بين تعداد اندكي از افراد هستند كه برحسب مورد استفاده خود مي‌توانند تغييراتي ايجاد كنند: از سرويسهاي پولي وردپرس.كام استفاده كنند يا در مواردي حتي به سمت نوك هرم يعني وردپرس.اورگ حركت كنند. وردپرس.اورگ اگرچه امكانات و آزاديهاي بيشتری در اختيار شما مي‌گذارد اما به همان نسبت شما را از لايه‌هاي عمومي وبلاگ‌نويسان دور مي‌كند.همچنين اداره كردن يك وبلاگ با وردپرس.اورگ در كنار جذابيتها و آزاديهايش، نياز به مسئوليتهاي بيشتر نيز دارد.

از نظر من وبلاگ‌نويسي عملي است همانند ساير اعمال در وب جديد: همانند حوزه‌هاي عكس، ويديو و …. همانگونه كه اكثريت افراد ترجيح مي‌دهند ويديوهاي خود را در سرويسي مثل يوتيوب قرار دهند و به نسبت تعداد افراد كمتري هستند كه بخواهند ويديوهاي خود را در هاست و دامين شخصي بگذارند و همچنين كمتر كسي است كه  داشتن دامين ويديويي شخصي را نشاندهنده برتري بر اكانتهاي يوتيوب بداندبه همين نسبت چنين اتفاقي نيز در ساير عرصه‌هاي وب ديده مي‌شود: درصد كمي از افراد هستند كه براي خود به صورت شخصي، سرويس بوكماركينگ يا  ديگ شخصي يا لايف استريم شخصي ايجاد كنند. اين اتفاق در فوتوبلاگ و وبلاگ كم‌رنگتر است. اما بهتر است تغييري در ديدگاه خود ايجاد كنيم كه روند تحولات وب به سمتي است كه قرار است اجتماعات بزرگتري شكل گيرد و قرار گرفتن در بطن اين اجتماعات و يا لااقل اتصال به اين اجتماعات اهميتي روزافزون مي‌يابند.

به همين نسبت معتقدم براي همگان خوب است كه خود را در بطن اين اجتماع (يعني وردپرس.كام) قرار دهند. كساني هم كه بسته به نياز و تشخيص خود مجبورند يا تمايل دارند كه از وردپرس.اورگ استفاده كنند، توصيه فراوان مي‌كنم كه با اين هسته مركزي اتصال خود را محكم نگه‌دارند و ان را افزايش دهند. البته تيم وردپرس سعي دارد با امكانات مشابه در هر دو سيستم اين اتصالات را قوي كند مثلا akismet , gravatar و … من توصيه مي‌كنم دوستاني كه از هاست و دامين شخصي استفاده مي‌كنند راههاي اتصال خود به اين هسته را افزايش دهند مثل : پلاگين آماري كه وردپرس.كام منتشر كرده و …

اميدوارم اين نوشته توانسته باشد روشن كند كه چرا من حتي كاربران وردپرس .اورگ را كه هاست و دامين شخصي دارند تشويق مي‌كنم از وردپرس.كام استفاده كنند.

اما: كماكان نظر و سليقه شخصي افراد محترم است.

پي‌نوشت:

در اين لينك مي‌توانيد مقايسه‌اي ديگر بين وردپرس.كام و وردپرس.اورگ ببينيد. تحليلي از منظر متفاوت.

25 Responses to “چرا وردپرس دات كام؟”


  1. به نظر من نگاهی متعصبانه و البته مودبانه !
    من هم تو فکر نقل مکان از .com بودم ولی با این اوضاع باید بیشتر فکر کنم ❗

  2. شکری محمد جواد Says:

    من نفهمیدم چرا دات کام در قاعده هست و دات اورگ در نوک؟/

  3. مهرداد Says:

    به نکات جالبی اشاره کردی دکتر 🙂

  4. فرزاد Says:

    ولی دلیل مهاجرت خیلی ها محدودیت های .کامه که اگر اونا رو بر داره فکر کنم دیگر کسی مجبور به مهاجرت نشه

  5. weblogchi Says:

    وردپرس دات کام یه دنیای دیگه ایه دکتر

    راستی برای اولین بار لیستی از همه ی )smile( خندانک خای وردپرسی رو در وبلاگم قرار دادم تا دوستانی که مطلب یا کامنت آپ میکنند از اینا به راحتی استفاده کنند. :mrgreen:
    یه سری بهم بزن دکتر 😳

  6. weblogchi Says:

    وردپرس دات کام یه دنیای دیگه ایه دکتر

    راستی برای اولین بار لیستی از همه ی )smile( خندانک iهای وردپرسی رو در وبلاگم قرار دادم تا دوستانی که مطلب یا کامنت آپ میکنند از اینا به راحتی استفاده کنند. :mrgreen:
    یه سری بهم بزن دکتر 😳

  7. مهدی Says:

    البته من اینها رو هم از نظر فنی اضافه کنم که وردپرس . کام خیلی امنیت بیشتری داره. (به دلیل تیم پشتیبانی قوی و متخصص).
    اما من دید دیگه ای دارم وردپرس دات اورک کاملا در اختیاره مثل یک خمیر بازی شما همه چیز میتونید بهش اضافه کنید هر چیزی که نخواهید رو ازش خذف کنید و … اما توی دات کام این جوری نیست.شما محدودید به اون چیزی که برای شما در نظر گرفتن نه کمتر و نه بیشتر…

  8. Reza Says:

    دکتر جان ممنون که به من لینک دادید.

  9. عرفان Says:

    سلام؛
    واقعیت اینه که منم نفهمیدم چرا دات کام در قاعده است و دات اورگ در نوک هرم. فقط چون وسیع است و از نظر شما دات کام هم کامینوتی بزرگ و وسیعی دارد؟
    شاید ساده ترین دلیلی که بخوام برای برتری دات اورگ بر دات کام بیارم(بدون در نظر گرفتن هیچ گونه جنبه تکنیکی و بدون هیچ گونه تحقیق و بررسی) اینه که وبلاگ یعنی چی؟ هر جوابی به این سوال بدیم به این نتیجه خواهیم رسید وبلاگ یک مکان شخصی است. هیچ کسی هم در این موضوع شکی ندارد. مکان شخصی نیار به مدیریت شخصی دارد. مکان شخصی نیاز به امکانات شخصی دارد. شاید فردی نخواهد وارد این کامیونتی شود؟ وب2 به این سمت می رود دلیل نمی شود اظهارات خصوصی و شخصی هر فرد هم به این سمت برود. بنابراین چون کلمه ی وبلاگ مفهومی از «خصوصی» و «شخصی» را در خود دارد بنده هم با کمال احترام دوستان رو به سمت دات اورگ دعوت می کنم. به دلیل اعمال مدیریت شخصی.
    یا علی و ممنون بابت مطالب خوبت


  10. تا این لحظه 1387/06/10 در wordpress.com برای آپلود فایل‌ها، 3GB فضا در اختیار داریم، در حالی که برای استفاده از wordpress.org باید فضا تهیه بشه. در wordpress.com تا حد زیادی امنیت رو خودِ وردپرس برامون تامین می‌کنه، اما برای در اختیار داشتن wordpress.org باید بیشتر مراقب بود. گرچه در wordpress.org اختیارات بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌گیره، اما هزینه‌ی تهیه فضای وب با مسائل فنی‌اش مثل پهنای باند و تمدید سالیانه و… برای هرکسی چندان منطقی به نظر نمی‌رسه. به نظر من زمانی لازمه از وردپرس.کام به سمت وردپررس.اورگ حرکت کرد که مثلاً مثل آقای مجیدی 1pezesh.com قراره تبلیغات مختلفی رو در جاهای مختلف وبلاگ نشون داد.


  11. چرا وردپرس.ارگ؟
    بزودی خواهید خواند!

  12. varash Says:

    سلام
    از قديم و نديم گفتن وقتي مدت مديدي يه وبلاگ رو بخوني آخرش ورد پرسي ميشي يهو ميبيني گير افتادي وسط فيس بوك و راه چاره اي نداري الا فرند فيدز

    البته خيلي بايد زحمت بكشي هنوز اول راهي (با خودم بودما :O)

  13. DESERTER Says:

    كاملا با نظر شخصيت موافقم…. مخصوصا اگه سرويس BuddyPress هم وارد گود بشه.

  14. susax Says:

    سلام. خسته نباشید
    کامنت شما را در وبلاگ شهلا دیدم که اعلام آمادگی کرده بودید برای کمک! من هم در وردپرس تازه هستم! تازه دوست شهلا هم هستم 🙂 میشود به من یک خرده اطلاعات بدهید؟
    چکار کنم که کامنتهایم تأئید نخواهد؟ میشود کامنتها را در یک «پاپ آپ» باز کرد؟ توی مطلب چطوری لینک اضافه کنم؟ آیکون لینکم در صفحه ی نوشتن کار نمیکند!
    ممنونم

  15. susax Says:

    ای بابا لینک من را هم که نزد! این هم یک سوال!
    من اینجام:
    roya13.wordpress.com


  16. سلام. امکانات ورد پرس محشره. به خصوص تحلیلهای شما

  17. sadia Says:

    :با سلام

    اسم من سدیا احسنودین است و من دستیار پژوهش در مرکز برکمن برای اینترنت و جامعه هستم. من روی پروژه ای با عنوان «اینترنت و دمکراسی» با تمرکز روی ایران پیش ویکتوریا استرادن کار میکنم. اگر بشود چند سوال زیر را راجع به اینترنت در ایران و تاثیراتی که روی باز بودن کشور گذاشته و اینکه چه تحولاتی استفاده بیشتراز اینترنت در پی داشته است پاسخ بدهید.

    هویت شما به هیچ عنوان فاش نمی شود و مجبور نیستید به همه سوالات جواب بدهید.

    لطفا این پرسشنامه را که تمام کردین به این آدرس ایمیلش کنین:
    ahsanudd@gmail.com
    اگر وبلاگ می نویسین، چرا شروع کردین به نوشتن؟
    چجوری شورع کردین وبلاگ نوشتن؟
    حدودا چند نفر از دوست هاتون و فامیلتون وبلاگ دارند؟
    توانایی از نظر تکنیکی فنی مورد نیاز برای وبلاگ نوشتن از کجا پیدا کردین؟
    آیا وبلاگهای دیگران را هم می خوانین؟ هر چند وقت یک بار؟ چند تا وبلاگ به طور معمول می خوانی؟ آیا موضوع اصلی خاص دارند؟ (مثلا سیاسی، اجتماعی، اتفاقات روزمره)
    آیا تا حالا شده که می خواستین راجع به چیزی توی وبلاگ بنویسین ولی از ترس فشار سیاسی این کار را نکردین؟ اگر بله، مثال بدهین.
    آیای زبانهایی به غیر از زبان مادری خودتون بلدین؟
    مطبوعات
    بیشتر از چه طریقی از اخبار سیاسی با خبر می شوین؟ روزنامه ها؟ اینترنت؟ تلویزیون؟
    اگر بیشتر اخبار سیاسی را تو اینترنت بخوانین اخبار مطالب دیگر را از منابع می گیرین؟
    آیا به زوزنامه و مجله های بین المللی دسترسی دارین؟ اگر بله، آنها را می خوانین؟
    به اخبار از کدام نوع نشریه اعتماد می کنین؟ تلویزیون، رادیو، روزنامه ها ، یا اینترنت؟
    شفافیت دولت و دسترسی به آن
    آیا نگرانی های شما توسط دولت شدنیده می شود؟ آگر بله، چطور؟
    خدمات اینترنت دولتی چطور است؟

    مذهب، سیاست، و حقوق زنان
    آیا با دوست های خودتون می توانین راحت در مورد موضوعات بحث برانگیز صحبت کنین؟ بیرون با کسی که باهاش آشنا نیستین چطور؟
    آیا با دوست های خودتون می توانین راحت در مورد مسایل سیاسی صحبت کنین؟ بیرون با کسی که باهاش آشنا نیستین چطور؟

    آیا با دوست های خودتون می توانین راحت در مورد حقوق زنان صحبت کنین؟ بیرون با کسی که باهاش آشنا نیستین چطور؟

    به طور کلی خانم ها چه شکایت هایی می کنند از وضعیت روزمره خود و با توجه به اعمال دولت و حق حقوق که دارند یا ندارند؟

    چجوری این نگرانی ها/شکایات را بروز می کنند؟

    کجا می توانین راحت در باره این مسایل (مذهب، سیاست، حقوق زنان) صحبت کنین؟ در یک کافه؟ در یک مغازه؟ تو روزنامه؟ وبلاگ؟ مجلات اینترنتی؟ روزنامه های اینترنتی؟ ایمیل؟ چت کردن؟

    آیا تفاوتی هست بین جاهایی که بالا ذکر شده است؟ چطور؟

    حدود چند درصد پسنهای وبلاگ خودتون در مورد این مسایل هست؟

    به طور کلی و از نظر شما آیا اینترنت اثر روی باز بودن جامعه ایران می گذارد؟ چطور؟

    مشخصات

    شما چند سالتون است؟

    بیشترین تحصیلاتتون چی است؟

    چند وقت است وبلاگ می نویسین؟

    چند وقت است به اینترنت دسترسی دارین؟

    کدام شهر ایران زندگی می کنین؟
    معمولا کجا وبلاگ خودتون می نویسین؟ تو خانه، سر کار، در مدرسه، کافی نت؟ جاهای دیگر؟


  18. […] مزیدی نویسنده محترم وب۲ مطلبی نوشته تحت عنوان «چرا وردپرس.کام؟». (مزیدی را قرمز کردم به دلیل مشابه بند شماره ۹ این پست! […]

  19. حمید Says:

    یه سوال داشتم! توی وردپرس نمیشه از آمارگیرهای دیگه هم استفاده کرد؟ فقط از امارگیر خود ورد پرس؟

  20. free ir Says:

    چون وردپرس پشتیبانی خوبی داره و فارسی هم است

  21. amir Says:

    ببخشيد من نمي تونم تو وردپرس مطلب بذارم منو راهنمايي كنيد اگه ميشه اي دي مو ادد كنيد

  22. یاسر کمالی نژاد Says:

    من تازه وارد وردپرس دات کام شدم ، تا ایجا که خیل فوق العادست . امکاناتش و کامیونیتی شکل بودنش و تمام خصوصیاتش به نظرم فوق العادست ، به خصوص برای کسی مثل من که از بلاگی مثل بلاگ اسکای کوچ کرده
    در مقایسه ای که فرمودید تا به اینجا هیچ مشکلی نیست و به نظر بنده هم تا ایجا دات کام خیلی بهتره ولی …
    ولی اگر دات کام یه روز تصمیم بگیره یه تغییری تو سیستمهاش بده همه مجبورند بپذیرند مثلا اگر از فردا تصمیم بگیره یه باکس بزرگ تبلیغات تو هر صفحه بذاره یا برای باز کردن وبلاگ مجبور باشید به یک صفحه تبلیغات برید یا هر چیز دیگه .
    اگر مدیران دات کام قابل اعتماد باشند به نظرم دات کام خیلی بهتره


  23. […] چرا وردپرس دات کام؟ (مزیدی) […]


پاسخی بگذارید

