آیا فيس‌بوك، گوگل آينده است؟

سپتامبر 13, 2008

بله! من معتقدم كه فيس بوك حتي چيزي بيش از گوگل آينده خواهد بود. اتفاقاتي كه در اين يكي دوسال براي فيس بوك رخ داده آن را تبديل به قدرتمندترين رقيب آينده گوگل كرده است؛ گرچه هنوز چنين تصويري بيشتر به يك توهم شبيه است.

در اينجا به چند نمونه از اتفاقات اشاره مي‌كنم. بسياري از اين ديدگاها را شما مي‌توانيد در اين وبلاگ خوب دنبال كنيد:

1- با اين پرسش شروع مي‌كنيم: آيا ممكن است فيس بوك تبديل به گوگل آينده شود. نظر اين وبلاگ را در اينجا بخوانيد. مهمترين خصلت گوگل،جستجوي ان است. سايتهايي كه صرفا بر روی تحليل «جستجو» در وب تمركز كرده‌اند، تصديق مي‌كنند كه «جستجو در فيس بوك» رشد بسيار سريعي دارد. فيس بوك كم‌كم به مكاني براي جستن و يافتن بسيار چيزها تبديل شده است. اين بدان معنا نيست كه گوگل بي‌ارزش شده. بلكه بيشتر بيانگر ان است كه بازار جستجو، گوشه‌ها و زواياي جديدي را بروز مي‌دهد. زوايايي كه گوگل اجازه ورود بدان را نيافته است. از قضا مهمترين رقيب و تهديد كنوني گوگل، يعني مايكروسافت حضوري جدي در فيس بوك دارد. همين شرايط به خودي خود امتياز بزرگي براي مايكروسافت است. علاوه بر آن، شايعه شده كه ممكن است فيس بوك از موتور جستجوي مايكروسافت( سرويس لايو ) در فيس بوك استفاده كند.اين بدترين كابوس گوگل نيست؛ اما شروعي براي كابوسهاي پي‌درپي ان خواهد بود.

2- مهمترين دلخوري گوگل از مايكروسافت چيست؟ شايد غلبه ويندوز بر بازار pcها و داشتن قدرت فراوان در آنجا. تاكنون مايكروسافت نقش چندان پررنگي در وب بخصوص وب جديد نداشته است. اما فيس بوك در طراحي جديد خود بازتوليدي از ويندوز مايكروسافت خواهد شد.اگر اخيرا به فيس‌بوك نگاهي انداخته باشيد(در يكي دو روز اخير) طراحي آن يادآور ويندوز مايكروسافت مي‌باشد.اپليكيشن‌ها در گوشه سمت چپ تصوير به صورت يك آيكون قرار گرفته‌اند كه با كليك بر روی آنها همانند كليك بر روی دكمه استارت در ويندوز، يك كشو باز مي‌شود. بازهم وبلاگ allfacebook تشبيه زيبايي ارائه مي‌كند اينجا را بخوانيد. با اين حركت هم فيس بوك و هم حامي قدرتمندش(مايكروسافت) به عرصه web OS بيشتر وارد مي‌شوند.عرصه‌اي كه مايكروسافت با كمك فيس‌بوك مي‌تواند به گسترش ويندوز در وب – يا لااقل در شبكه‌هاي اجتماعي- اقدام كند.

3- مهمترين منبع درآمد گوگل چيست؟ اگر بيشترين نباشد لااقل مهمترين آنها تبليغات در وب هست. تاكنون تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي به دلايل بسيار، ابتدايي مانده است. اما تحولات اخير نشان مي‌دهند كه براي تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي افكار و تكنولوژيهاي جديد و مدرني انديشيده شده است. اينجا را بخوانيد. اينجا نيز بيشترين سخن در مورد فيس بوك است و كماكان گوگل نقش كم‌رنگي دارد.

4- گوگل به تازگي سرويس عكس خود(پيكاسا) را بهبود بخشيده بگونه‌اي كه كاربران و بازديدكنندگان ان افزايش خوبي يافته است. اما آمارها نشان مي‌دهند هنوز پايين‌تر از فليكر(متعلق به ياهو) است. ولي اين مطلب از تك‌كرانچ چيز غريبي را بيان مي‌كند: ميزان بازديد از تصاوير در فيس بوك با اختلاف زيادي بالاتر از هردو آنهاست. هرچند كيفيت تصاوير(از بعد هنري) در اين سرويسها باهم بسيار متفاوت است، اما از نظر ميزان بازديد و توجه، فيس بوك بالاتر از رقباي خود قرار دارد. احتمالا مي‌دانيد كه دو سايت اپلود/ اشتراك عكس معروف، به نامهاي فوتوباكت و تايني‌پيك ( كه فوتوباكت در اين تصوير درج شده) متعلق به شركت صاحب امتياز «ماي اسپيس» است.

شايد بتوان اينگونه گفت: كه افراد تصاوير شخصي خود را از سرويسهايي مثل فليكر و پيكاسا به سمت سايتهايي مثل فيس بوك سوييچ كرده‌اند. شايد در آبنده در فليكر غلظت تصاوير هنري بيشتر و تصاوير شخصي ( تصاويري كه بيشتر براي حلقه دوستان جذابيت دارد) كمتر شود.اين تصاوير به سمت فيس بوك خواهند رفت.

5- كماكان بازار ويديو در اختيار گوگل است. امارهاي ارائه شده از وضعيت ويديو در وب، يوتيوب را با فاصله بسيار بسيار زياد از رقبا در صدر مي‌نشانند و در مرحله بعد ويديوهاي ماي‌اسپيس قرار دارند. رتبه سوم نيز در اختيار گوگل ويديو هست. پس كماكان بايد گوگل را سلطان مطلق ويديو دانست.

اما نكته ظريفي كه من مدتهاست در تمام اين آمارها دنبال مي‌كنم اين است كه: در هيچ‌كدام از آنها تحليلي از وضعيت ويديوهاي موجود در فيس بوك ارائه نشده است. اين مي‌تواند دو معنا داشته باشد: يا ميزان استقبال از ويديو در فيس بوك آنقدر پايين است كه در صدر امارها جايي ندارد؛ يا اينكه هنوز اطلاعات لازم براي تحليل آنها و مقايسه با ساير رقبا در دسترس قرار نگرفته. حدس من بيشتر به مورد دوم نزديك است. بايد منتظر باشيم. بعيد است فيس بوك  براي بازار بينهايت مهم ويديو  در وب دست روي دست بگذارد.

6- فيس بوك مدتي است كه در كل جهان از ماي‌اسپيس – از نظر محبوبيت و بازديد- پيشي گرفته است. اما هنوز در داخل خود امريكا بعد از ماي‌اسپيس قرار دارد. اما اين مطلب چندان براي ماي‌اسپيس جذاب نخواهد بود: اين چارت نشان مي‌دهد كه محبوبيت ماي‌اسپيس روزبه‌روز در داخل امريكا در حال كاهش است و در مقابل فيس بوك با سرعت هرچه تمامتر در حال افزايش محبوبيت است. فاصله اين دو در امريكا به كمترين حد خود رسيده است.

اگر اخبار چند وقت اخير را دنبال كرده باشيد متوجه شده‌ايد كه به صورت نامحسوس يك جبهه دوگانه در حال شكل‌گيري است: در يك طرف اتحاد گوگل-ماي‌اسپيس و در طرف ديگر اتحاد مايكروسافت-فيس‌بوك. به نوعي موفقيت فيس بوك مايه خوشحالي مايكروسافت خواهد شد و همچنين مشكلات ماي‌اسپيس به ضرر گوگل خواهد انجاميد.تحولات اخير وب همگي در همين سمت و سو بوده‌اند.

7- و به عنوان اخير حلقه از تحولات اخير بايد به اين مطلب ارجاعتان بدهم: صحبت از ارائه يك  مرورگر وب اينبار از جانب فيس بوك. جمله طلايي اين نوشته را در زير ذكر مي‌كنم:

The reality is that browsers are the future operating systems in a digital world which lives in the cloud.

به عبارتي اگر فيس بوك مي‌خواهد تبديل به web OS آينده شود – همانند تمامي رقبا- نيازمند يك مرورگر وب است. بعضي‌ها همانند گوگل مرورگر اختصاصي خود را توليد مي‌كنند: گوگل كروم. اما بايد ديد فيس بوك چه حركتي خواهد كرد: ايا فيس‌بوك در سلسله اقدامات هماهنگ خود با مايكروسافت از اينترنت اكسپلورر 8 – كه مي‌گويند تحولات خوبي خواهد داشت- استفاده و پشتيباني مي‌كند؟؟ يا اينكه مرورگر اختصاصي خود را بيرون خواهد داد؟؟ زمان مشخص خواهد كرد .

 

اينها مي‌توانند حلقه‌هايي از كابوسهاي اين روزهاي گوگل باشند. گوگل ممكن است با درايت نوابغ خود راه حلي براي اين مشكلات بيابد.هرچند كه مدتهاست اين نبوغ را خفته مي‌بينم. باشد كه اژدها از خواب برخيزد.

Advertisements

8 Responses to “آیا فيس‌بوك، گوگل آينده است؟”

  1. mahmoud Says:

    از شما متشکرم بابت این همه توجه تان به فیس بوک
    می خواهم بدانم جایگاه کاربران ایرانی یا فارسی زبان در این سایت در چه حد است.

  2. Reza Says:

    تحلیل قشنگی بود.البته باید بدونیم که فیس بوک فعلآ از نظر مالی زیاد توان رقابت با گوگل را ندارد. شاید یکی از دلایل موفقیت هاس پی درپی گوگل همین قدرت مال اون باشه.

    در ضمن دکتر جان با اون جمله ات که گفتی » مدتها است که نبوغ را گوگل خفته می بینم» مخالفم.همین ارائه ی مرورگر جدید گوگل باعث شد که این فکر به سر فیس بوکی ها بزنه که برن و در بازار رقابت مرورگر با تمام حواشی اش وارد بشن. تازه این اولی بتری نیست که از گوگل نوآوری می بینیم.گوگل ، همین طرز جستجوی گوگل که اون رو از سایر رقبایش برتر می کنه خودش یک نوع نوآوری هست که تا الان هم هیچ کدام از مرورگر ها نتونستند مثل اون رو بیارن.

    راستش اینی که می گم می دونم منطقی نیست ولی قلبآ از چندین و چند قطبی شدن اینترنت زیاد خوشم نمی آد.

  3. cpencil Says:

    سلام دکتر گرامی
    ایمیلتون رو ندارم. ممکنه ایملتون رو بدید؟
    یک سری سوال دارم در مورد این ورد پرس و فید برنر

    ممنونم


  4. سلام. تحولات اینترنت اونقدر سریع هستش که گیج و ویج می شیم. اما این مسلمه که هیچ قدرتی ابدی نیست… یا دست بالای دست بسیار است…

  5. صادق Says:

    به کجا چنین شتابان؟
    گوگل از فیس بوک پرسید :دی
    خیلی حال کردم که مایکروسافت دوگوله رو بکار انداخت و سمت فیس بوک اومد.

  6. TIMES Says:

    ببینید چنین مقایسه و آینده نگری جز جذابیت برای بازدید کننده مبنای دیگری نمی تواند داشته باشد .
    اصلا این دو در یک کلاس نیستند که قابل قیاس باشند ، کلا مقوله ای به نام سیستم عامل تحت وب در آینده ی حد اقل 50 ساله قطعا تفاوت های بسیاری با فیس بوک که جز یک جامعه ی مجازی جدید چیز دیگری ندارد خواهد داشت .

    مطمئن باشید گوگلی که بانی حجم های بینهایت در ایمیل و سرویس های دیگر و خدمات آنلاین و پرسرعت تر از آفلاین دیگر است چشمانش باز تر از این صحبت هاست.

  7. مَتَتی Says:

    اگر چه زیاد از توانایی فیسبوک در این حد مطمئن نیستم اما به هر حال تحلیل خیلی خیلی جالب و هوشمندانه ایه


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: