گوگل ریدر: روزنامه؟ مجله؟ یا کتاب؟

فوریه 10, 2009

چرا نوع استفاده ما از امکانات گودر متفاوت است؟ بنظرم این برمی گردد به توقع و دیدی که نسبت به گودر داریم. من این دیدگاه ها را به سه دسته تقسیم می کنم:

۱-روزنامه

۲-مجله

۳-کتاب

طبعا هیچ کسی نیست که مطلق در یکی از این دسته بندیها جای گیرد.همه ما تجربه ای مخلوط از این سه داریم اما هرکدام بسته به دیدگاه شخصی خود به یکی بیشتر گرایش داریم.این گرایش متفاوت تا وقتی که استفاده شخصی از گودر باشد مشکلی ایجاد نمی کند. اما مشکل وقتی رخ می دهد که از ان برای یک فعالیت جمعی استفاده کنیم( یعنی همان شیر کردنها). در اینجا اختلاف سلیقه ها ممکن است تفاوتهایی ایجاد کند:

۱- کسانی که بیشتر به سمت روزنامه بودن گودر گرایش دارند ممکن است ایتم های زیادی را شیر کنند.این دلیل بر سطحی بودن آنها یا ناخوانده گذاشتن مطالب نیست. قبول دارید که هیچ کس یک روزنامه را از ب بسم الله تا نون پایان با دقت مطالعه نمی کند: گاه فقط سرتیتری خوانده می شود و گاه یکی دوخط . هرچند هستند مطالبی که ارزش خواندن با دقت را دارند.

در گودر نیز به همین ترتیب است.وقتی شما مطلبی را با دیگری شیر می کنید- و دست برقضا تعداد این مطالب بسیار است- در حقیقت از مخاطب خود- در اینجا طیف وسیع دوستانی که شما را دنبال می کنند- می خواهید که به گودر نگاهی روزنامه وار داشته باشند. توقع نداشته باشند که تک تک کلمات ارزش ادبی هنری  والایی داشته باشند.

از دیگر سو ممکن است مطلبی باشد که برای نفر اول در حکم یک خبر فوری و برای نفر بعدی مطلبی در حد یکی دوخط باشد.اما نفر سوم به دنبال این باشد که تمام متن با ریزنکات ان را بخواند.طبعا نوع استفاده و برخورد متفاوت است. در اینجا نمی توان گفت برخورد نفر اول با این مطلب سرسری و بدون دقت بوده.

۲-کسانی که دیدی مجله وار دارند مطالب محدوتری شیر می کنند. بر روی موضوعات خاصی متمرکز می شوند و سعی می کنند مطالبی با حجم متوسط را دنبال کنند.طبعا انها نه مطالب تند و سریع و کوتاه دسته اول را می پسندند و نه مطالب بسیار طولانی دسته سوم را

۳-کسانی که دیدی کتابی به گودر دارند.این دسته عمدتا شیر نمی کنند مگر به ندرت.از نوشته های طولانی لذت می برند و تعداد شیر های فراوان برای آنها هراس انگیز است.چرا که باید هر مطلب را با جزییات بسیار دقیق و با دقت فراوان بخوانند.

می توان این سه نگاه متفاوت را در نقطه ای به تعادل رساند. با این حال سخت است که بتوان هرسه گرایش را یکجا جمع کرد. احتمالا دوستانم در گودر متوجه شده اند که گرایش عمده من به سمت نوع نگاه اول است. هرچند مطالبی با حجم متوسط و یا زیاد نیز در بین خوانده ها و شیرشده های من وجود دارد. اما من بیشتر این موارد را شیر نمی کنم و اگر مطلبی بود که باید ان را با دقت بخوانم  آن را علامت می زنم ( شما می توانید add star بزنید یا از سرویس read it later استفاده کنید) و سر فرصت ان را می خوانم.

با اینحال همانگونه که گفتم نوع استفاده متفاوت است.طبعا افرادی که به سمت یکی از این سه روش گرایش دارند بهتر می توانند همدیگر را درک کنند.

نوع استفاده شما به کدام یک از این سه نزدیکتر است؟ روزنامه یا مجله یا کتاب؟

شما می توانید شیرشده های مرا در گودر دنبال کنید.کافی است آی دی جیتاک مرا به لیست دوستان خود بیافزایید:

آی دی من در جیتاک : mhmazidi

8 Responses to “گوگل ریدر: روزنامه؟ مجله؟ یا کتاب؟”

  1. محمد Says:

    با این طبقه بندی مجله‌ای شیر می‌کنم، از شیرآیتم‌های مهندس خسته و آغای هارد هم خوشم میاد
    آدرس شیر آیتم‌های مهندس خسته:
    http://www.google.com/reader/public/atom/user/00871575462685688479/state/com.google/broadcast


  2. من شخصا از نوع سوم هستم، با دقت میخوانم و نیز تعداد محدودی وبلاگ را میخوانم که به راستی از نوشته هایشان لذت میبرم.
    جالب اینکه موارد شر شده دیگر دوستان را hide کرده ام! و فقط موارد مورد نظر خودم را به انتخاب خودم میخوانم، سوال اینکه خواندن گودر به قول شما «مثل روزنامه»، فایده ای هم دارد؟ وقت تلف کردن نیست؟
    به نظر من برای مثال اگر به آی تی علاقه دارید و روزنامه ها را میخوانید، ضمیمه های آی تی کافی هستند و نیازی نیست که همه روزنامه را بخوانید. اینطور نیست؟


  3. […] گوگل ریدر: روزنامه؟ مجله؟ یا کتاب؟ طبعا هیچ کسی نیست که مطلق در یکی از این دسته بندیها جای گیرد.همه ما تجربه ای مخلوط از این سه داریم اما هرکدام بسته به دیدگاه شخصی خود به یکی بیشتر گرایش داریم.این گرایش متفاوت تا وقتی که استفاده شخصی از گودر باشد مشکلی ایجاد نمی کند. اما مشکل وقتی رخ می دهد که از ان برای یک فعالیت جمعی استفاده کنیم( یعنی همان شیر کردنها). در اینجا اختلاف سلیقه ها ممکن است تفاوتهایی ایجاد کند: […]

  4. کتایون Says:

    مبحث خیلی خوبی بود مزیدی جان. دقیقا نگاه بنده هم از همون نوع اول است و عجیب اینکه برای خوندن مطالب طولانی که به نظرم لازم می رسند استار می زنم و بعد میخونمشون.و البته باید بگم تمام شیرهای جنابعالی و سایر دوستان رو هم با همون روش روزنامه ای می خونم.و از شیر کردن مطالب زیاد هیچ دوستی هم شاکی نیستم که هیچ لذت هم می برم

  5. پرهام Says:

    موضوع را كامل مطرح كرديد و فقط جاي نظرات شخصي را باز گذاشتيد (نه انتقاد و نه تعريف بي‏جا)!!

    من از نوع سوم هستم اما به اين دليل كه از نوع اول لذت مي‏برم!! عجب چيزي شد!

    شر شده‏ها را دوست دارم و زماني كه با تعداد زيادي از آنها مواجه مي‏شوم گيج كننده مي‏شوند، چرا كه دوست دارم اكثر آنها را كامل بخوانم كه نمي‏شود (به علت زياد بودن) و گاهي نمي‏شود باخواندن يكي دو خط تصميم كامل بگيرم براي استار كردن‏شان. آيا مي‏شود شر شده‏ها دسته‏بندي شوند تا به موضوع مورد نظر بپردازم؟ مثل روزنامه! نه فكر نمي‏كنم بشود پس بهتر است از همان روش سوم استفاده كنم!!

    به هر حال هر سه مورد را به دليل زيبايي در تفاوتي كه شما بيان كرديد دوست دارم و وجودشان را مي‏پذيرم.


  6. من در دسته مجله‌ای قرار می‌گیرم به خاطر همین به دسته‌بندی‌ها خیلی اهمیت می‌دهم. هر چند از مطالب کوتاه هم لذت می‌برم.


  7. […] 144- گوگل ریدر: روزنامه؟ مجله؟ یا کتاب؟ […]


پاسخی بگذارید

