آغاز….و شايد هم پايان

مارس 6, 2010

سلام.تاخير ١١ ماهه مرا ببخشيد.در اين پست مختصري در مورد سال گذشته خواهم گفت و اندكي هم در مورد مسير پيش رو.طبعا خوانندگان عزيز پيشاپيش مرا به خاطر طولاني بودن اين پست خواهند بخشيد.
چرا سكوت ١١ ماهه؟ علت را اكثر شما مي‌دانيد.در ابتداي امسال شروع كردم براي امتحان دستياري پزشكي خود را آماده كردن.اين امتحان نياز دارد كه شما از تمام زندگي طبيعي خود دست بكشيد و تمام ساعات خود را بر ان متمركز كنيد.از ديگر سو وبلاگ نويسي لذتي بود و هست كه تمامي لحظات بيداري و گاه خواب مرا مي‌بلعيد. دل كندن از وبلاگ الزامي دردآور بود كه نمي‌توانستم ارام ارام انجامش دهم.مجبور شدم به يكباره ان را رها كنم 😦
اكنون برگشته‌ام.اما نيك مي‌دانم كه در صورت عدم قبولي در امتحان مربوطه- كه نتيجه ان طي يكي دو ماه اينده مشخص خواهد شد- مجبورم دوباره به همين شيوه ترك محبوب كنم. پس پيشاپيش امادگي داشته باشيد.
اما چرا در عنوان مطلب امده :پايان؟
شما مي‌دانيد كه عمده تمركز اين وبلاگ بر روي سايتها و سرويسهايي است كه به وب٢ مشهور شده‌اند.متاسفانه در طي يكسال گذشته حوادث تلخ بسياري در عرصه سياسي اجتماعي كشور ما رخ داده است. در اين حوادث نقش اينترنت- خوب يا بد- پر رنگ بوده است. متاسفانه كساني كه در كشور ما اكنون قدرت را در دست دارند- اعم از قدرت نظامي انتظامي و قضايي: يعني دقيقا همان هايي كه مي‌تواند مستقيما به ما اسيب بزنند ان هم كاملا قانوني- نه تنها نظر مساعدي به اينترنت ندارند بلكه از ان متنفر هم هستند. در اين بين محبوبيت سرويسهاي وب دويي موجب نفرت چندبرابر انها از اين قبيل سايتها شده است.سايتهايي مثل توييتر فرندفيد فيس بوك فليكر يوتيوب و …
اين نفرت تا بدانجا گسترش يافته كه اين سرويسها را بعنوان ابزارهايي در دست استعمار جهت براندازي و كودتا در كشورمان معرفي كرده‌اند و حتي تا انجا پيش رفتند كه اعلام نمودند: فعاليت در اين قبيل سايتها جرم است و پيگرد قانوني دارد.
طبعا در اين شرايط حساس كسي چون من نمي‌تواند به روال گذشته وبلاگ بنويسد: وقتي عضو بودن در انها جرم باشد طبعا تبليغ براي انها در حكم محاربه خواهد بود.حتي قابل تصور هم نيست كه بتوانم بدون ترس و لرز در مورد يكي از اين سايتها مثل توييتر يا فيس بوك بنويسم در مورد فوايد انها مرتب پست بزنم و ديگران را تشويق به استفاده از انها كنم. اتهام اقدام عليت امنيت ملي و موارد مشابه اگرچه همچون يك برچسب ساده مدتهاست بر در و ديوار به راحتي كوبيده مي‌شود اما اين قبيل اتهامات بينهايت سنگين هستند و همراه با عواقب دهشتناك.
نوشتم پايان: كه ياداوري كرده باشم وبلاگ نويسي به شيوه گذشته ديگر ممكن نيست. تغييراتي لازم است تا زماني كه شرايط كشور به وضعيت عادي برگردد يا لااقل زماني كه ديگر عضو بودن در فيس بوك و استفاده از جيميل به عنوان موارد اتهامي در دادگاه هاي كشور قرائت نشود.
تا ان روز نمي‌دانم چگونه بنويسم سعي مي‌كنم روشي در پيش گيرم كه چندان حساسيت زا براي اصحاب قدرت نباشد.به همين دليل كمتر خواهم نوشت و دير به دير ..شايد!!

و اما در پايان:
تغيير مهم ديگري هم خواهيم داشت: اين بار در مورد كامنت ها است.تغيير رويه چنين است: زين پس تمام كامنتها قبل از انتشار بايد مورد تاييد قرار گيرد و سپس منتشر شوند. اين قبيل كامنتها حذف خواهند شد:
١- كامنتهايي كه به نحوي اشاره به موقعيت سياسي اجتماعي كشور داشته و خاطر اصحاب قدرت را مكدر كند. اين وبلاگ در مورد اينترنت و فناوريهاي ان است.اين قبيل كامنتها را به جاي ديگري ببريد لطفا
٢- كامنتهايي كه offensive باشند. تاكنون هيچكدام از اين قبيل كامنتها در صورت كه تنها معطوف به شخص من بودند پاك نمي‌شدند. اما حالا مكانهاي بسياري براي خالي كردن عقده‌ها و عصبانيتهاي شما وجود دارد. كامنتهاي اين وبلاگ لياقت ميزباني عصبانيتهاي شما را هم ندارد. بيهوده به خود زحمت ندهيد!
٣- كامنتهاي گل و بلبل هم ديليت مي‌شوند: وبلاگ خوبي داري به منم سر بزن- منو لينك كن تا لينكت كنم- اگهي‌هاي تبليغاتي و…..
با اين روش از حجم كامنتها به شدت كاسته خواهد شد اما اميدوارم فرصتي باشد براي بحثهايي مفيد كه در اين صورت كامنتها از خود متن مفيدتر مي‌شوند.

21 Responses to “آغاز….و شايد هم پايان”

  1. mhmazidi Says:

    تست كامنتها

  2. m£iSAM Says:

    دوباره خوش اومدی دکتر! 🙂
    تصمیم عاقلانه‌ای گرفتی!

  3. امين ثابتى Says:

    دكتر عزيز
    اى ول كه برگشتى و خيلى خوشحالم. در مورد امنيت ملى و… هم كاملا حق دارى و برايم سوال است كه چگونه خواهى نوشت. در هو حال بايد گفت كه گوگل ريدر را مانند گذشته اباد كن.

  4. erghezi Says:

    عجب قوانین سفت و سختی:دی

  5. امیروفسکی Says:

    سلام
    نکات خوبی رو اشاره کردی مزیدی جان
    امیدوارم علاوه بر نتیجه خوبی که در امتحان براتون حاصل میشه، شرایط برای بازگشت «وب 2» به حالت عادی و تعالی وب 2 در مملکت‌مون محیا بشه.

  6. borna Says:

    شایدم بشه اینطور گفت
    «پایان ….. و شاید هم آغاز»
    به حرفم خوب فکر کن دکتر… منم نه سیاسیم و نه محارب… فقط و فقط مثل خودت عاشق اینترنتم و وب 2… میتونی کامنتم رو هم با خیال راحت پاک کنی! چون فقط مقصودم گفتن این جمله بهت بود و بس که اونم گفتم و دیدی…

    موفق باشی و موید… هر جا که هستی

  7. ژوکر Says:

    جناب مزیدی سلام.
    خوشحالم که بعد از 11 ماه روال وب نوشتن‌تان از سر گرفته شد! هر چند آشنایی بنده با وبلاگ شما مصادف شد با ننوشتن شما، به هر حال امیدوارم نتیجه آزمون‌تان + باشه.

  8. Payam Says:

    فقط می‏تونم بگم حیف.
    موفق باشید،
    پیام

  9. یک گرم Says:

    بسیار خوشحالم که برگشتید. من خودم هشت سال است که با وبلاگ‌ها همراهم .می‌خوانم برای لذت بردن. می‌نویسم، هرچند برای خودم بیشتر. نوشته‌هایم قوتی ندارند، ولی همین ضعیف‌نوشته‌ها و دل‌نوشته هایم در وبلاگ قبلیم به تیغ تیز ان عموی بی‌رحم دچارآن گردید که شما از ان در اینجا با عنوان دغدغه برای نوشتن یاد کرده‌اید:فی…لترینگ. در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی- تمام معروف هایش حتما- عضو هستم. اگر قرار باشد -زبانم زیر تیغ- بلایی سر وبلاگ و نوشته‌های شما بیاید، می‌توانید در اعترافاتتان مرا نیز به عنوان یک از راه بدر شدگان توسط خودتان معرفی کنید. شوخی نمی کنم، دکتر. بسیاری از شبکه های اجتماعی را با شما شناختم و وارد ان شدم. حجم فعالیت تا11 ماه قبل شما و این چند روزه اخیرتان برایم عجیب است. دنبالتان می‌کنم در همه جا که دستم به شما برسد -در شبکه های اجتماعی- سرویس‌های بسیار جالبی معرفی می‌کنید و نکته بسیار عجیب‌تر چقدر فالور دارید -که خب دیگر عجیب نیست-. هیچوقت عادت شما در گودرخوانی که یک بار به ان اشاره کردید، فراموشم نمی شود.
    راستی من که اکنون با این نام برایتان کامنت – ببخشید بسیار طولانی- گذاشتم، قبلا با نام دل‌زده(http://delzadeh.wordpress.com) فعالیت می کردم و در تمام شبکه های اجتماعی با این اسم عضو هستم و حتی بعد از فیلخیس شدن وبلاگ دل‌زده و ثبت وبلاگ جدیدم(یک گرم) که عمر ان به یک ماه هم نمی‌رسد، نمی‌توانم از ان نام دل بکنم و در تمامی شبکه‌های اجتماعی با آن نام فعالم.
    ممنون که وقت گذاشتید برای خواندن کامنتم.


  10. امیدوارم که قبول بشی و امیدوارم که مشکلاتی که گفتی حل بشه و در کل امیدوارم دیگه 🙂

  11. aMiN Says:

    اميدوارم بازم ببينيمت و بيشتر

  12. پرهام Says:

    خوشحالم که دوباره بازگشتید. خواننده شما خواهم بود دوباره. جالب هست که این همه خط و نشان کشیدید.

    اگر شما بخواهید به دلیل جرم تراشی از کمیت و دنبال آن بی شک از کیفیت مطالب بکاهید، مطالب آنقدر پر بار نخواهند شد که بشود جایی برای بحث و تبادل پیدا کند. نمی‏خواهم بحث سیاسی کنم، اما دو مسئله شاید مربوط به آن وجود داشته باشد:

    1.گمان نمیکنم که حرف زدن از یک فناوری جرم باشد. اینکه شما مثلا از فیس بوک بگویید که چه چیزهای در آن به کار رفته جرم نیست. اینکه در آن فعالیت خاصی انجام دهید جرم هست.

    2. از طرف دیگر اگر بخواهیم حساس باشیم، هر چه می‏نویسید جرم است. حتی اگر گوگل را هم برای سرچ کردن معرفی کنید، جرم است. چرا که شما راه پیدا کردن اطلاعات و اخبار مثلا براندازی را نشان دادید.

    توجه کنید که حرف من سیاسی نیست و ربط به کیفیت مطالب دارد. یعنی راهی که شما انتخاب کردی. تغییر در بخش کامنتها عالی هست. امیدوارم تمهیدات مناسب برای بخش مطالب هم در نظر داشته باشید. اگر این نظر من پاک شد، خوشحالم که حداقل شما آن خوانده‏اید.

    خب حالا پر حرفی بس است و میروم شما را به گوگل ریدر اضافه کنم! 🙂

  13. صندوقک Says:

    بازگشتتون نیک باشد و امیدوارم قبول شوید. این روزها برای هر نوشتی هزاران بار باید فکر کرد نکند دردسرساز باشد.


  14. همین چارچوبی که واسه کامنت ها تعیین کردی باعث شد دیگه برات کامنت نذارم و اینم آخریشه.

  15. مصطفی Says:

    هم خوشحالم و هم ناراحت
    خوشحال از دیدن پست شما بعد از کلی وقت
    و ناراحت از شرایط موجود امیدوارم که اول قبول بشوید و بعد هم ما در خدمتتون باشیم

    پ.ن:
    خدایی با این شرایطی که گذاشتید برای کامنت ها با توجه بهپستتون آدم یا باید تبلیغ کنه یا تعریف یا تفحیش (بر مصدر فحش دادن)
    بعد گفتید این موارد نباشه!

  16. reza Says:

    دکتر جانمن خیلی خیلیخوشحال شدم کهبرگشتی. راستش رو بخوایید از اولش من دلیل ناپدید شدنتون رو همون که گفتید( ترس و …) دونستم ولی بعد ش دیدم که نه! یه چیزای دیگه ای هم هست.

    در هر صورت این Alert ای برای من و بقیه ی وبلاگ نویسان هم هست. نمی دانم باید چکار کنم. دست من را بستید. من هم قبلآ خبرهایی در مورد اینکه عضویت در فیس بوک خطرناک است گرته بودم ولی تایید نمی توانستم بکنم. الان که شما گفتید مطمئن شدم.

    دکتر هر چی دلت می خواد بنویس، اینو خودت هم بهتر میدونی.
    و یا حتی با یک نام دیگر در بلاگی دیگر بنویس. موفق باشی رفیق!

  17. Mehdi az Abhar Says:

    اول از همه اميدوارم كه در ازمون مربوطه قبول شويد و مجبور نباشيد اين رنج را دوباره تجربه كنيد. ديگر اينكه خوشحالم كه بازگشتيد ولي اميدوارم تا اين حد كه فرموديد محافظه كار نباشيد. در نااميدي بسي اميد است دوست من.


  18. به نام خدا
    بازشگت شما را تبریک می گویم و انشا الله در تمام مراحل زندگی موفق باشید!

  19. سیدعلی Says:

    نکته ای را در باب رفتن بدون مقدمه شما بگویم اخوی. بهتر نبود می گفتی که قصد دارم مدتی وبلاگ نویسی را به کناری بگذارم؟ یعنی اگر اطلاع می دادی بهتر نبود؟

    • mhmazidi Says:

      راستش خیلی خیلی بهتر بود.اما مساله این است که بسیاری قبل از من این کار را کردند:بارها گفتند می رویم اما هربار دوباره وبلاگ نوشتند.من نخواستم چنین اتفاقی بیافتد تا مبادا خوانندگان تصور کنند برای بازارگرمی چنین چیزی می گویم.

  20. تورج Says:

    خدا کنه رتبه درست درمون بیاری دکتر جان.. امیدوارم که دوباره از مطالب ارزشمند بلاگت استفاده ببریم.
    من هم افتتاح سایتم را به خاطر آزمون رزیدنتی دانشگاه تهران به تعویق انداختم! ولی تصمیم دارم به شیوه وب 2یی کار کنم. هنوز سایت آپ نشده ولی حتما از کمک و نظرات اساتیدی چون شما استعانت خواهم جست! 😉


پاسخی بگذارید

