اینترنت را از نو بسازیم

آگوست 18, 2008

هر روز به تعداد گزينه‌هايي كه براي تغيير اينترنت در اختيار ما قرار مي‌گيرد افزوده مي‌شود.گاه اين تغييرات به مذاق افرادی خوش نمي‌آيد اما حقيقت اين است كه اين گزينه‌ها كاملا قانوني وجود دارند و روند رو به رشد استفاده از انها بيانگر اين است كه بايد خود را با اين پديده‌ها هماهنگ كنيم.

چند روز قبل از طريق اين مطلب متوجه شدم كه افزونه‌اي جديد براي فايرفاكس ايجاد شده به نام  Remove It Permanently (RIP . شما مي‌توانيد در اينجا RIP را بيابيد. اين افزونه چه كاربردي دارد؟

بهتر است قبلا از دو افزونه ديگر يادي بكنيم(كه من مدتهاست كاربر دائمي اين دو افزونه هستم).اول ad bluck plus براي مديريت كردن و بلوكه كردن تبليغات ناخواسته در صفحات وب و ديگري no scipts براي مديريت كردن و بلوكه كردن اسكريپت‌هاي ناخواسته. در اين چند روز من توانستم با افزونه RIP يك اقدام مفيد ديگر نيز انجام دهم: مديريت و بلوكه كردن اجزاء ناخواسته در صفحات اينترنتي. به عبارت ديگر: در گذشته من فقط تبليغات نامطلوب و اسكريپت‌هاي مضر را بلوكه مي‌كردم.اما نمي‌توانستم در متن صفحات تغييري ايجاد كنم.اما با RIP به راحتي اين كار را هم مي‌كنم. چگونه؟

پس از نصب اين افزونه، شما مي‌توانيد به قسمت تنظيمات ان برويد و ان را متناسب با نياز خود سفارشي كنيد.پس از ان نيز در هر صفحه از وب كه تمايل به حذف چيزي داشتيد به راحتي از ان استفاده كنيد. اجازه دهيد از وبلاگ خودم مثال بزنم:

ممكن است شما هيدر اين وبلاگ را نپسنديد كافي است ماوس را بر روی ان ببريد و رايت كليك كنيد. يك گزينه تحت عنوان remove this permanently خواهيد يافت. اشاره‌گر را بر روی آن ببريد مي‌بينيد كه در صفحه وب يك كادر مشخص مي‌شود.شما مي‌توانيد اين كادر را براي هميشه حذف كنيد. زين پس هربار كه به وبلاگ من وارد شويد هرگز ان كادر را نخواهيد ديد.

گزينه ديگري وجود دارد به نام  RIP advanced. با اين گزينه امكانات شما بسيار گسترش مي‌يابد. مثلا فرض كنيم شما تمايل داريد در تمام وبلاگهاي روي وردپرس.كام اگر هيدر وجود دارد بلوكه شود.كافي است در قسمت advanced گزينه remove all similar pages را تيك بزنيد.پس از ان تمام هيدرهاي وبلاگهاي وردپرس.كام براي شما بلوكه مي‌شوند.

لحظه‌اي به اين امكان جادويي فكر كنيد!! چه بسيار سايتها و وبلاگهايي را مي‌شناسيم كه طراحي‌هاي بسيار بسيار ضعيفي دارند؛ از لينك‌باكسهاي حجيم و بي‌فايده استفاده مي‌كنند و بيهوده وقت و سرعت وبگردي ما را تلف مي‌كنند. تنها كافي است يكبار به افزونه RIP بگوييم تا براي هميشه ما را از دست اين اجزاء مزاحم خلاص كند.سرويسهايي مثل فليكر يا يوتيوب با اين كه امكانات بسيار فوق‌العاده‌اي دارند اما ممكن است در هر صفحه از انها اجزائي باشد كه مطلوب شما نيست. كافي است يكبار انها را بلوكه كنيد تا هميشه فليكر و يوتيوبي سبك و مفيد در اختيارتان باشد

بازهم در مورد اين افزونه صحبت خواهيم كرد.

نتيجه: 3 افزونه گفته شده در بالا- كه هرسه هم كاملا قانوني هستند و در سايت موزيلا رسما تاييد شده‌اند- چند پيام مهم براي همه ما دارد:

الف- براي كاربران وب: در وب جديد اين شما هستيد كه تصميم مي‌گيريد چه چيزي را دوست داريد ببينيد و چه چيزي را دوست نداريد. سلطان وب فقط و فقط شماييد.

ب-براي برنامه‌نويسان،طراحان و صاحبان سايتها و و وبلاگها: وب جديد اقتضائات خاص خود را دارد.بايد خود را با اينها مطابقت دهيد. سعي كنيد سايت يا سرويس خود را انقدر زيبا، ساده مفيد و جذاب طراحي كنيد كه كاربران شما علاقه‌اي به تغيير در ان نداشته باشند.اگر مي‌خواهيد از تبليغات استفاده كنيد بايد تبليغات شما جذاب و حرفه‌اي باشد. خود را با تحولات جديد وب مطابقت دهيد. مقاومت بيفايده است!

15 Responses to “اینترنت را از نو بسازیم”

  1. afshinm Says:

    جالب بود. من از نو اسکریپت استفاده میکنم. باید اعتراف کنم خیلی به دردم میخوره/راستی پریروز بود فکر کنم داشتم هدر وبلاگتون رو میدیدم.
    دکتر png گذاشتی حجمش زیاد نمیشه؟/ gif حجمش کمتره / از jpg هم بهتره ها/ کمی فکر بازدید کننده های با اینترنت ذغالی هم باشید/گرچه میدونم شاید اصلا بعضی کامنت ها رو نمیخونید /اون «صفخه جلویی» رو درست نکردی که برادر/ممنون بابت معرفی اکستنشن.

  2. persian365 Says:

    خیلی جالب ومفید بود

    اگه امکان داره از این به بعد افزونه های بیشتری معرفی کنید

    موفق تر از همیشه باشید

  3. M4ndM Says:

    اوه اه قابل توجه شیرازی با اون تبلیغات آماتوی زیر سن الفش

  4. کورش Says:

    آفرین. حرفه ای تر از همیشه نوشته بودی.

  5. DESERTER Says:

    ممنون بابت معرفي يه چيز خوبه ديگه.
    افشين راست ميگه… پي ان جي حجم رو بيشتر مي كنه… Jpeg از همشون مناسب تره…. در مورد كيفيتش هم بگم توي فتوشاپ وقتي روي تصوير زوم شده و شما موقع بالا پايين كردن كيفيت ذخيره تصوير مي بينيد كه تو كوئاليتي مينيمم تصوير افتضاح ميشه خيلي نبايد نا اميد بشيد.. اگه كيفيت رو رو حالت متوسط (يا همون 30) بذاريد درسته تا حدودي جزييات از بين ميره ولي وقتي هيدر رو تو وبلاگ ميذاريد بيننده اصلا متوجهش نميشه..مخصوصا اگه هيدر از نوع وكتور باشه و جزييات زيادي نداشته باشه مثل هيدر شما… اما مثلا هيدر من يه عكسه با اشياء ريز و درشت.
    هيدر شما خيلي از واسه من كوچكتره اما 103 كيلو حجمشه… در حالي كه مال من فقط 43 كيلوئه.

  6. satrap Says:

    خيلي جالب و عالي بود…


  7. […] ن: جملات دکتر رو دوباره […]

  8. teroa Says:

    به نظر من این کار نقض حقوق پدید آورندست اصلا جالب نیست…

  9. MXMG Says:

    عالي بود. نه فقط افزونه بلكه توضيحي كه براش داديد.
    من DownloadHelper را از سايت موزيلا گرفتن. رسانهاي مختلف را تو سايت پيدا ميكنه و اجزا ميده كه آنها را لود كنيد. اگز از اين محصول سوء استفاده نكنيم و فقط در مواقع خاص از آن بهره ببريم بد نيست (شايد).


  10. سلام . مطلب جالبی بود. ممنونم

  11. irbank Says:

    سلام جالب بود ممنون


  12. خوب بود اگه لینک دو افزونه دیگه رو هم می ذاشتی ا آدم تو mozilla دنبالش نگرده


  13. ad Block Plus رو دانلود کردم ولی RIP روی فایرفاکس 3 نصب نمی شه

  14. عليرضا Says:

    اين افزونه هنوز واسه فايرفاكس 3.01 تعريف نشده فكر كنم بايد يه كم دس كاريش كنم :دي


بیان دیدگاه