گوگل كروم: قطعه‌ای از يك پازل

سپتامبر 6, 2008

گوگل مرورگر اختصاصي خود را به نام «كروم» عرضه كرد. استقبال از اين مرورگر بي‌نظير بود.تحليلهاي بسيار بسيار زيادي از اين مروگر در وبلاگستان ايران و جهان منتشر شد. در مورد گوگل كروم مي‌توان به دوشيوه تحليل كرد:

– ميكروسكوپي: تقريبا تمام تحليل‌هاي ارائه شده در وب تاكنون عمدتا متمركز بوده‌اند بر خصايص كروم و مقايسه ان با رقباي احتمالي مثل فايرفاكس. اين تحليلها را بايد ميكروسكوپي نام نهاد.

– ماكروسكوپي: تحليلي كه در آن سعي مي‌شود به كروم بعنوان قطعه‌اي از يك پازل بزرگ نگاه شود. از اين ديد اگر بتوانيم اين قطعه را در جاي مناسب بچينيم آنگاه پازل وب ، ملموس‌تر خواهد شد.

اجازه دهيد برگرديم به چند وقت قبل: شركت اپل با ارائه موبايل آيفون(بخصوص 3G) شوك بسيار بزرگي به دنياي آي‌تی و موبايل وارد كرد. استقبال از آيفون فراتر از تصور بود(و هست).آيفون با وجود تمام مشكلات ريز و درشتش هنوز يك پديده انقلابي در اين فضا محسوب مي‌گردد.اگر بپذيريم كه آينده وب با موبايل گره خورده است طبيعي است كه شركتهاي بزرگ  حساسيت زيادي به حوزه موبايل نشان دهند. موفقيت آيفون به همراه خود موفقيت سيستم عامل مك( هرچند ورژن موبايلي آن) و به طبع گسترش بازار سافاري( حداقل در دنياي موبايل) را داشته است.نمودار زير به مقايسه سيستم عامل آيفون و سيمبين(استفاده شده در بسياري از گوشهاي حال حاضر بازار موبايل-بخصوص نوكيا) مي‌پردازد:

iphone-v-symbian-real

 

همانگونه كه قبلا در چندين پست متوالي با عنوان «انقلاب آيفون» ذكر كردم، بزرگترين قدرت آيفون ايجاد يك «اكوسيستم» بود كه قلب تپنده اين اكوسيستم همانا « app store » بوده است. در همان زمان، گوگل سيستم عامل موبايل خود تحت عنوان آندرويد را ارائه كرد. همان زمان نوشتم كه گوگل بدون ايجاد يك اكوسيستم هرگز در برابر آيفون موفق نخواهد شد.

بنظر مي‌آيد گوگل و مايكروسافت اين موضوع را به خوبي درك كرده‌‌اند. مدتي قبل اعلام شد كه هر دو شركت گوگل و مايكروسافت در حال ايجاد امكاني شبيه به app store هستند.فعلا ما آنها را به اسمهاي skymarket- androidmarket مي‌شناسيم. گوگل اين امكان را براي آندرويد و مايكروسافت ان را براي ويندوز موبايل 7 آماده مي‌كند. همانند اكوسيستم آيفون، در اينجا نيز هر توسعه‌دهنده‌اي مي‌تواند اپليكيشني بر اساس اندرويد يا ويندوز موبايل نوشته و آن را در ماركت مربوطه قرار دهد( مشابه اكوسيستم آيفون اپل). اينها شروط لازم هستند اما هنوز كافي نيستند. مايكروسافت از بعد سخت‌افزاري و ارتباط با اپراتورها مشكل خاصي تاكنون نداشته. گوگل نيز در تلاش است اين ارتباط را به خوبي برقرار كند.

مي‌ماند يك جزء اساسي: مرورگر : اپل مرورگر اختصاي خود را دارد سافاري موبايل و آيفون به شدت وابسته به سافاري است. مايكروسافت نيز اينترنت اكسپلوررموبايل را دارد. اما گوگل چي؟؟

گوگل مي‌توانست دوكار انجام دهد: يا از مرورگرهاي ديگر استفاده كند مثل اپرا موبايل يا فايرفاكس موبايل و يا اينكه مثل دو رقيب اصلي خود، مرورگر اختصاصي داشته باشد. گوگل راه دوم را برگزيد( كه معتقدم راه درستي نيز بوده است).

هنگامي كه گوگل مرورگر كروم را عرضه كرد، همگان متعجب شدند. منتظر حركت بعدي گوگل ماندم؛ چيزي كه فرداي آن روز اعلام عمومي شد: سرگئي برين اعلام كرد كه كروم در اندرويد عرضه مي‌شود. اكنون قطعات پازل تصوير مربوطه را تا حدود زيادي شكل داده بودند.

همينجا تاكيد مي‌كنم كه كروم فقط براي دنياي موبايل و اندرويد طراحي نشده . كروم مي‌تواند در كامپيوترهاي pc – مك و ساير گجت‌ها مورد استفاده واقع شود. اما شخصا معتقدم تحولات كروم را بايد در آندرويد، اسكن كنيم. انجا قلب تپنده كروم خواهد بود.

چند نكته:

1- وضعيت كروم در كامپيوترهاي pc در كنار فايرفاكس و ساير رقبا سنجيده مي‌شود. اين كه كروم با فايرفاكس چه برهم‌كنشي نشان دهند در طول زمان مشخص خواهد شد. چيزي كه مشخص است اين است كه هر دو برگه‌هايي آس در دستان گوگل هستند. گوگل از موفقيت فايرفاكس همانقدر نفع خواهد برد كه از موفقيت كروم. معتقدم ارتباط بين اين دو مرورگر در آينده بصورت «رقابت اما دوستانه» خواهد بود بدون تخريب.

2- در يك نماي كلي معتقدم هيچ نرم‌افزار اوپن سورسي به هيچ نرم‌افزار اوپن سورس ديگر ضربه نمي‌زند و موجب تخريب آن نخواهد شد. ممكن است يكي ، بازار را از دست ديگري بگيرد؛ اما به صرف اوپن سورس بودن هر دو، مزاياي يكي به ديگري سرايت خواهد كرد.حتي اگر يك پروژه به تعطيلي كامل كشيده شود چكيده ان در پروژه‌هاي مشابه رقيب بسيار كار ساز خواهد بود. در اين مورد خاص كروم يك دوست رقيب است تا يك متخاصم. وجود كروم نه تنها به فايرفاكس ضربه نمي‌ز‍ند بلكه به رشد و پالايندگي آن كمك فراوان خواهد كرد. حتي اگر روزگاري برسد كه يكي از اين دو پروژه بصورت كامل متوقف شوند.

3- در آن نماي كلي كه در بالا ذكر كردم بد نيست به موقعيت سايرين نيز نگاهي بياندازيم. بنظرم در اين بين يك شركت بايد بيش از بقيه مغبون باشد : نوكيا. اگر روزگاري كلمه موبايل مساوي بود با نوكيا، بايد گفت ديگر آن روزگار رو به اضمحلال است. در آينده نامهاي بزرگ موبايل از وب خواهند آمد: گوگل – اپل – مايكروسافت.

نوكيا اگر مي‌خواهد در بازي بزرگان جايي داشته باشد لازم است، از اينترنت بسيار چيزها بياموزد.

25 Responses to “گوگل كروم: قطعه‌ای از يك پازل”

  1. مَتتَی Says:

    به آی پیهای ایران اجازه دانلود نمی ده. راه حلی، آدرسی؟!

  2. Fahrenheit Says:

    دکتر جان حتما تا چند وقته دیگه مرورگر نوکیا رو میبینیم!

  3. Reza Says:

    راستش اول فکر می کردم که گوگل با عرضه این مرورگر اشتباه کرده .چون تا وقتی که مرورگر فایرفاکس هست دیگر نیازی به این ها نیست ولی خوب به نظرم اشتباه می کردم.

    البته شما در مقاله تان به گوگل و مایکرو سافت و اپل اشاره کردید. به نظر شما با اینکه یاهو نسبت به این کمپانی ها کوچک تر است آیا می تواند وارد این عرصه رقابتی شود؟ چون به نظر می رسد آن موقعی که گوگل و یاهو باهم قرارداد تبلیغاتی بستند موقعیت خوبی برای پیشرفت یاهو به وجود آمد. به نظر شما یاهو نمی تواند مثل گوگل با اکوسیستم مشابه بتواند خود را ورد این عرصه بکند؟


  4. سلام
    هنوز راه حلي براي گرفتن كروم از آيپي ايران پيدا نكردم. اينستالرش رو ميشه گرفت. ولي نصب نميشه.
    كمك…..

  5. ناباور Says:

    تحلیل خوبی بود. مطمئنا هدف گوگل فراتر از این چیزاست.
    ولی به نظر من با پیشرفت کروم، جایی برای فایرفاکس و آی ای باقی نخواهد ماند.

    من شما را به لیست وردپرسی های وبلاگم اضافه کردم. شاد باشید

  6. سروش Says:

    بررسی متفاوت و خوبی بود.

  7. DESERTER Says:

    در تاييد قسمت آخر مطلبت :
    سهم نوكيا از بازار از سه چهارم به دو چهارم يا چهل درصد كاهش پيدا كرد :

  8. everplays Says:

    اگه نوکیا می خواد باقی بمونه باید سیمبیان رو openSource کنه. البته فکر مکی کنم به همین راحتی باشه از اون جایی که باید سهام دار های دیگه رو هم راضی کنه. الان یه قسمت هاییش openSource هست اما فایده نداره.
    در مورد بازار آینده ی دنیای IT بد نبود به سیستم عامل Canonical هم اشاره می کردین. از اونجایی که الان ubuntu خیلی خوب رشد کرده به نظرم همین اتفاق برای نسخه ی موبایلی ubuntu هم می افته.

  9. irdevs Says:

    اما همه اینهایی که گقتین یک قطعه از پازل بود ، حداقل خوشحالم شما بیراه نرفتید هر چند کامل نرفتین توضیح بیشتر این نوشته شما و مبحث کروم را در لینک زیر ادامه دادیم .

    http://irdevs.com/articles/ria/239

  10. mhmazidi Says:

    1- دوستاني كه به دنبال دانلود مرورگر كروم هستند مي‌توانند به فرندفيد من يا ساير دوستان سري بزنند .در انجا چندين لينك دانلود خواهند يافت
    2-@رضا: رضا جان من فكر مي‌كنم ياهو مشكلات عديده‌اي دارد.بعيد مي‌دانم بتواند چنين امكاني را مهيا كند.يا لااقل تاكنون كه هيچ حركتي از ياهو نديده‌ايم.

  11. بابک Says:

    http://www.technologybartar.com/News/news4/Chrome.aspx
    لینک دانلود مرورگر جدید گوگل به نام chrome


  12. خیلی جالب بود و از زاویه دید بررسی تان، مقاله ی عالیی بود.
    اما بهتره از این منظر هم نگاه کنیم: تلسکوپی شاید:
    اینکه Google داره بشدت Microsoft رو تحت فشار قرار میده. ماکرویی که به تکروی و بی توجهی های مخصوصش به کاربر محکومه. چون منافعش در منافع کاربر نیست. الان گوگ از همین نقطه ضهف داره حمله میزنه و با فاز دادنای بیکرانش به کاربرا شدیدا محبوب شده و شده فرشته سفید که پوز دیو سیاهو داره میزنه. اما اگر زمانی Google بتونه Micro رو شکست بده که میده، اونموقع یه ماکروسافت جدید و «نامرد» نداریم؟!!

  13. Amir Says:

    من فکر می کنم همین الانم یه مایکروسافت نامرد جدید داریم، یادمون نره که گوگل برای از دست ندادن منافعش همه کار می کنه مثل دادن جستجوی فیلتر شده به بیش از یک میلیارد نفر در چین به خاطر اینکه توسط دولت چین فیلتر نشده و بتونه از تبلیغاتش استفاده کنه، یا فیلتر کردن IPهای کشورهایی مثل ایران.


  14. […] نوشته ی مزیدی ، از یک دیدگاه ماکروسکوپی توانست حداقل یک قطعه از ایـن پازل را درست درک کند انهم گره خوردن سرنوشت اینترنت در دنیای […]

  15. aida Says:

    لينك دانلود كروم رو ميتونيد تو اين آدرس ببينيد كه علاوه بر امكان دانلود براي ايران، توضيحاتي در مورد كروم داده كه جالب است:
    http://1pezeshk.com/archives/2008/09/google-chrome.html


  16. خیلی تحلیل جالبی بود آقای مزیدی…

  17. سینا Says:

    تنها نوشته ی منطقی در مورد کروم همین بود که الان خوندم. / بقیه نظر شخصی رو وارد مطلبشون کرده بودن/ مرسی بابت تحلیل خوبت

  18. من Says:

    گوگل کروم را باید با فیلترشکن دانلود کرد. کاملا نصب می شه و یک مزیت نسبت به همه مرورگر ها داره. واقعا سرعتش بالا است. خیلی خیلی پر سرعت است. بر عکس فایر فاکس خیلی خوشگل است

  19. محمد Says:

    خیلی خوب متوجه شدم که بر خلاف اینکه از آزادی بیان و … دفاع می کنی نظر من را حذف کردی

    به جای اینکه قبول کنی مطلب فوق فقط یکسری جملات بی معنی هستند
    نظر من را پاک می کنی
    به هر حال من دارم پاسخ شما ار تکمیل میکنم و به زودی در بلاگم منتشر می کنم

  20. مریم Says:

    من الان این نوشته رو خوندم.بهترین تحلیلی بود که برای کروم خونده بودم.»نوكيا. اگر روزگاري كلمه موبايل مساوي بود با نوكيا، بايد گفت ديگر آن روزگار رو به اضمحلال است. در آينده نامهاي بزرگ موبايل از وب خواهند آمد: گوگل – اپل – مايكروسافت.»خیلی جمله قابل تاملی بود

  21. 1kimiagar Says:

    دكتر! ايول تحليل خفني كردي. دمت كردم اصلا از شما اين انتظارها رو نداشتم حالا انتظارات بالا رفت ولي خب خيلي طول مي كشه تا آيفون وارد ايران بشه بعدش هم كه gprs ايران خيلي گرون هست


  22. […] کاربران مرورگر فایرفاکس هم 19.73%  به 19.46% کاهش داشته است. (آنوقت بگویید منبع باز به منبع باز ضربه نمی زند) […]

  23. najafzade Says:

    dear sir
    thanks for your usefull information
    به وب سایت ما هم سری بزنین.

    http://www.bitasoft.ir
    در ضمن مایل به تبادل لین هستین؟
    اگر هستین به najafzade@gmail.com ایمیل بزنین.
    با تشکر


بیان دیدگاه