گوگل ریدر و معضلی به نام «مزیدی»

سپتامبر 11, 2008

از زمانی كه گوگل ريدر امكانات شيرينگ خود را ارتقاء داد، تبديل به يكي از كاربران دائم آن شدم. به دليل علاقه فراوان به پديده sharing و داشتن دوستان فراوان در گوگل ريدر، هر روز بر تعداد دوستانم در گوگل ريدر و مطالب شير شده توسط آنها افزوده مي‌گردد. اين سبب پديده‌اي ميشود كه بارها موجب اعتراض-هرچند دوستانه- ساير كاربران گوگل ريدر شده.

آنها از حجم فيدهاي به اشتراك گذاشته شده توسط من نالان هستند. با اين كه سعي مي‌كنم هميشه تعادلي را حفظ كنم اما كماكان اين اعداد در حال بزرگ شدن هستند. در اينجا چند نكته را باهم مرور مي‌كنيم:

1- معمولا تعداد مطالبي كه من شير مي‌كنم، رقم بالايي در روز است. اگرچه تنوع بسيار دارد. با اينحال اگر تنها به خواندن تعداد بسيار بسيار محدودي از مطالب عادت داريد بهتر است اين موضوع را درنظر داشته باشيد.

2- هر روز كه حوصله كافي براي خواندن هيچ‌كدام از اين نوشته‌ها را نداريد بدون عذاب وجدان بر روی دكمه mark all item as read كليك كنيد.

3- اما روش من براي خواندن مطالب اين است: تمام مطالب به اشتراك گذاشته شده توسط دوستان را – كه روزانه بين 1500 تا 2000 مطلب است – به صورت list view در‌مي‌اورم.همانند وقتي كه روزنامه مي‌خوانم ابتدا سرتيترها را نگاهي مي‌اندازم.با توجه به سرتيتر هر مطلبي كه تصور مي‌كنم جذابيت خواندن دارد به صورت expanded viewدرمي‌اورم و ان را مطالعه مي‌كنم. اگر بنظرم جذابيتي براي سايرين داشته باشد آن را شير مي‌كنم. به مطالب list view ديگر نگاه انداخته مطلب بعدي كه بايد expand شود را انتخاب مي‌كنم. با اين روش مي‌توانم با سرعت بيشتري مطالب را مرور كنم.

4- بارها اين سوال پرسيده شده كه آيا من تمام اين مطالب را مي‌خوانم يا خير؟ بارها نيز جواب دادم بله! اگر شما  مدتي مطالب شير شده توسط مرا دنبال كرده باشيد حتما متوجه شده‌ايد كه تعداد زيادي از انها نوشته‌هاي مينيمال هستند.خواندن مينيمالها در عين جذابيت بي‌نظيرشان، بسيار روان و سريع خواهد بود.

از طرف ديگر بعضي مواقع پستهاي طولاني وجود دارد كه مطالبي آموزشي هستند: مثلا يك مطلب ساده در مورد اصول پايه فيد و فيدريدر .. يا يك پست طولاني در مورد كار با سايت فيس بوك. در اين قبيل موارد نيازي به مطالعه كلمه به كلمه آنها نمي‌بينم. اين پستها را شير مي‌كنم شايد براي عده‌اي از كاربران مفيد واقع شود.

همچنين در بين مطالبي كه شير مي‌كنم كمتر پستي مي‌يابيد كه حاوي تصوير بدون متن باشد؛ يا تصاوير حجيم داشته باشد يا حاوي ويديو از يوتيوب و … باشد. بيشتر انها متن هستند.

اما در يك كلام مي‌گويم: سراغ ندارم مطلبي را كه نخوانده و باز نكرده شير كرده باشم.

5- هم اكنون ليست دوستان من در گوگل ريدر به عدد 292 رسيده است. اين عدد هر روز در حال افزايش است. نتيجه انكه ورودي مطالب از اين تعداد افراد بسيار زياد و تا حد فراواني متنوع است. به همين نسبت اگر فرض كنيم كه 290 نفر مطالب شير شده توسط مرا دنبال مي‌كنند، طبعا سليقه انها تا حدود زيادي باهم تفاوت خواهد داشت. پس انتخاب 10 يا 20 يا 30 مطلب كه براي همگان جذابيت داشته باشد كار بسيار مشكلي است.

براي اين موضوع من  از روش ديگري استفاده مي‌كنم: طيف وسيع‌تري از مطالب از وبلاگهاي متنوع‌تر را به اشتراك مي‌گذارم با اين ديد كه مخاطبين من هر كدام برحسب سليقه خود از بين اين مطالب، انتخاب كنند.

به بياني ساده‌تر تمامي مطالب شير شده توسط من براي همه شما جذابيت نخواهد داشت. از بين آنها select كنيد و اگر مي‌بينيد هيچ‌كدام براي شما مفيد فايده نيست بهترين كار اين است كه وقت گرانبهايتان را براي تك‌تك آنها به هدر ندهيد.

از ديد شخصي ، نوع استفاده من از امكان sharing در گوگل ريدر معادل است با: link recommandation

به عبارت ديگر آنها «مطالب پيشنهادي» براي خواندن هستند و نه مطالب الزامي كه لازم باشد تك‌تك مطالعه شوند. تمام مطالب شير شده توسط من، الزاما براي خود من نيز مفيد نخواهند بود. اين دسته از مطالب را add star مي‌كنم. مطالب ستاره‌دار براي ديگران مي‌تواند نمايش داده نشود و تنها بكار خودتان بيايد. به همين دليل مطالب شير شده در اكانتم چندين برابر مطالب ستاره‌دار است. البته كماكان مي‌گويم : اين تنها سليقه و روش من است. هر شخصي مي‌تواند روش شخصي خود را اعمال كند.

6- همانگونه كه اشاره كردم، تمامي مطالب شير شده توسط من ورودي/خروجي دارند: ورودي انها از همان 300 دوست است و خروجي آن نيز بالقوه( و نه بالافعل) به همان 300 نفر است. حال:

الف- تقريبا هيچ مطلبي را من براي اولين بار و بعنوان اولين شخص كشف و پيدا و شير نمي‌كنم.سعي مي‌كنم مطالبي كه توسط ديگران زحمت يافتن آنها كشيده شده را شير كنم.

ب- خروجي بالقوه 300 نفره مي‌تواند براي هركسي جذابيت داشته باشد.در اين بين اگر مطلبي توسط 100 نفر هم خوانده شود مي‌تواند تاثير مناسبي در آمار يك وبلاگ داشته باشد. فراموش نكنيد كه در همين دست به دست شدنهاست كه بسياري از وبلاگهاي ناشناخته و جديد، شناخته مي‌شوند. از اين بين كساني نيز هستند كه فيد وبلاگ جديد را به فيدريدر خود اضافه مي‌كنند. پس اگر وبلاگ‌نويس تازه‌كاري هستيد نگران نباشيد: يك كانت در گوگل ريدر ايجاد كنيد و مطالب خوب وبلاگتان را خودتان شير كنيد.مي‌توانيد به ليست دوستانم در گوگل ريدر درآييد و بدين وسيله نوشته‌هايتان را به ان ليست 300 مخاطبي ارائه دهيد. من نيز قول مي‌دهم  وبلاگهاي جديد و ناشناخته و خوب را كماكان در گوگل ريدر حمايت كنم.

فراموش نكنيد كه آن ليست 300 نفره مخاطب، اكثرا افرادي پيگير هستند و بساري از آنها وبلاگ‌نويسان شناخته شده‌اند.در نتيجه اين مي‌تواند به نوعي معرفي نوشته‌هاي وبلاگ شما به كل وبلاگستان نيز باشد.

7- دوستاني كه مرا به خاطر حجم بالاي مطالب به اشتراك گذاشته شده تحمل مي‌كنند، بر من منت مي‌گذارند. از آنها ممنونم و مي‌خواهم كه كماكان اين معضل بزرگ را به بزرگواري خود ببخشايند.ليست دوستان مرتبا بزرگتر خواهد شد اما سعي مي‌كنم تعداد مطالب شير شده را بيش از حد نكنم. با اين حال نياز است شما هر روز مطالب گوگل ريدر خود را مطالعه كنيد.

8- دوستاني كه تمايل دارند مطالب شير شده را در گودر خود دنبال كنند كافي است ‌اي‌دي من در گوگل تاك را به ليست دوستان خود اضافه كنند:

   mhmazidi در جيميل

به اميد ديدار مطالب خوب شما در گوگل ريدر 🙂

پي‌نوشت: اگر دوستان سوالي داشتند مي‌توانم اين مطلب را با مطالب اضافه‌تر اپديت كنم.

12 Responses to “گوگل ریدر و معضلی به نام «مزیدی»”

  1. milaad Says:

    به نظرم باید گوگل جلوی فیدهاش به جای +1000 بزنه +مزیدی همون مزیدی پلاس 😀

  2. rezab Says:

    دکتر شایعه گشته شده تو فرفر که شما از دکمه ی «مارک آل از شیر» استفاده میکنید. طبق بررسی هایی که شده و شاهدهای گمنامی وجود دارد فعالیت شما در این سرویس از حالت انسانی بیرون رفته و این جور شیر کردن فقط میتواند کار اون دکمه کذایی باشد.
    نکته مهم اینه که هیچ کس نمیدونه این دکمه کجای گودر قایم شده. ولی خوب شما میدونید. جاش بود که تو پسستون بهش اشاره میکردی….

  3. afshinm Says:

    اینطور نگاه کنیم —-> «از ديد شخصي ، نوع استفاده من از امكان sharing در گوگل ريدر معادل است با: link recommandation

    به عبارت ديگر آنها «مطالب پيشنهادي» براي خواندن هستند و نه مطالب الزامي كه لازم باشد تك‌تك مطالعه شوند. «

  4. opium Says:

    شما شیر کن ما می خونیم…چه باک؟


  5. 1>> معضلی نیست، نمی‌خوانیم. وقتی روزی هوارتا مطلب شــِـیــــر می‌کنید، بدون اینکه بخواهم کسی را Hide کنم، همه‌ی مطالبش را نمی‌خوانیم.
    2>> ما نیز به حالت list view در آوردیم، چرا که فواید بسیار دارد. یکی از آنها را که شما برشمردید، دیگر اینکه با این روش حجم دانلودها و تبادل دیتا کم‌تر می‌شود، و اکانت ADSLمان پابرجا می‌ماند.

  6. enigma2 Says:

    enigma2.king

    دکتر جان من را هم اد کن
    یعنی اد که کردیم ولی شما ظاهار مطالب را برای من شیر نمی کنید :((

    من هم روزانه حدود بیش از 50 مطلب را شیر می کنم


  7. ممنون می شم وبلاگ نون بهرامی هم توی ریدرتون قرار بدین.ممنون

  8. کورش Says:

    مزیدی جان کارتو بکن هر کس نمیخواهد نخواند. شما از آزدایت استفاده کن. تقصیر گوگل ریدر است که نمیشود کنترل بیشتری روی آن داشت

  9. parviz Says:

    فکر کنم بشه واسه شیرها تگ گذاشت و بر اساس تگ عضو شد اینجوری هر گروهی فقط علایق خودش رو میبینه
    اگه شد و این کار رو کردی به من هم میل بزن تا مشترک بشم.
    مرسی
    😉


  10. اين مطالب براي من بيشتر جنبه ي آموزشي داشت،مرسي دكتر.شما رو اضافه ميكنم.
    يه چيز ديگه هم هست: شما تازه واردها رو براحتي تو جمعتون مي پذيري و اين رفتارتون دوست داشتنيه.

  11. مهدی Says:

    دکتر به این بیکاری نوبره


بیان دیدگاه