wimax : موج جدید در دنیای ل‍پ تاپها

اکتبر 9, 2008

اگر مقاله قبلی در همین مورد را مطالعه کرده باشید٬ گفتیم که یکی از موجهای جدید در دنیای لپ تاپها بی شک پدیده ای است به نام  wimax.

البته وای مکس پدیده خیلی نویی نیست و چندسالی است که در مورد ان مطالب متنوعی منتشر شده است. اما شاید بتوان روز گذشته یعنی ۸ اکتبر ۲۰۰۸ را روز مهمی برای وای مکس قلمداد کرد. دیروز پروژه وایمکس اسپرینت  رسما شروع بکار کرد. اسپرینت یکی از بزرگترین تامین کنندگان خدمات موبایلی (اپراتور) در سطح امریکاست. این پروژه به نام XOHM می باشد ( که زووم خوانده می شود.) فعلا این امکان فقط در منطقه بالتیمور از کشور امریکا در دسترس است و قرار است بزودی به دیگر نقاط امریکا گسترش یابد:XOHM™ WiMAX

XOHM, Intel and WiMAX Partners Celebrate New 4G Broadband Era in Baltimore.

بنظرم یکی از دلایل مهم موفقیت احتمالی وایمکس در اینده حمایت و پشتیبانی عظیمی است که اینتل از ان بعمل می اورد. به همین دلیل با این که پدیده موبایل پرسرعت mobile broadband تاکنون تکنولوژیهای متعددی را به خود دیده است اما بنظرم وایمکس شانس بیشتری برای موفقیت در این  قسمت از بازار دارد. نسل چهارم موبایل  یا  4G روزهای خوبی را شاهد است.

تاکنون کاربران وایمکس می توانستند با اضافه کردن یک WiMax card به لپ تاپهای خود از امکانات وایمکس استفاده کنند. اما نسل جدید لپ تاپها در راهند. لپ تاپهای جدید بسیاری تولید شده اند  و می شوند که بصورت پیش فرض امکانات وایمکس را در خود دارند. اکنون شما می توانید این لپ تاپها را بیابید: ایسر ایسوس لنوو  /  توشیبا ٬ و حتی در نمونه های اخیر نتبوک های ایسر . پس احتمالا نوت بوکها و نتبوکهای اینده همگان می توانند از نعمت وجود وایمکس در ساختار خود بهره ببرند.

مدتی قبل در جایی خواندم که اینتل قصد دارد وایمکس را در داخل یک پلتفرم نوت بوکی جدید بگنجاند- پلتفرمی معادل سنترینو فعلی.  دور از ذهن نیست که بسیاری از نوت بوکها و نتبوکهای اینده – که طبعا از تراشه های اینتل در ساختار خود استفاده می کنند- از همین پلتفرم پشتیبانی کنند و طبعا وایمکس را در ساختار خود بگنجانند.

واکنش دنیای موبایل چیست؟ همانگونه که نسل سوم 3g مسیر خود را به خوبی در موبایلها باز کرده است (بخصوص بعد از ارایه ایفون جدید) نسل چهارم نیز دیر یا زود بدان راه خواهد یافت. تنها نکته مهم بحث قیمت خدمات است. احتمالا دیدن ایفونی که از 4g پشتیبانی می کند باید بسیار جذاب باشد.

توضیح واضحات است اگر بگوییم کماکان این تکنولوژیها برای کاربران داخل ایران حکم داستانهای علمی تخیلی را دارند.

برای مطالعه

پی نوشت: در شایعات این روزها امده است که اپل  نیز در حال ارایه نتبوک خود است.

15 Responses to “wimax : موج جدید در دنیای ل‍پ تاپها”

  1. آرش Says:

    نتبوك اچ پي امشب مشاهده شد در تهران به قيمت 980 چوق

  2. نامیرا Says:

    واقعآ تعبیر جالبی بود…داستانهای علمی تخیلی!
    دلمون خون شد…

  3. امید Says:

    امیدوارم به زودی چیپ.ست های wimax با لپتاپ ها بیاد. تکنولوژی زیبایی.

  4. erfan taheri Says:

    ظاهرا شما هم دیگه دارید درگیر مطالب شبکه می شوید 😀

  5. erfan taheri Says:

    راستی یادم رفت بگم که من امروز بالاخره قسمت لینک های وبلاگم رو راه انداختم اگر اجازه داشته باشم وبلاگ شما رو هم چون می خواندم لینک کردم. عذرخواهی می کنم که دوبار کامنت ارسال کردم


  6. […] wimax : موج جدید در دنیای ل‍پ تاپها (tags: Wimax Laptop notebook) […]

  7. websaz Says:

    به نظرم با توجه به نوع عنوان مطلب بايد توضيحات مكفي در خصوص پردازنده هاي پشتيباني كننده از wimax در لپ تاپ ها ارائه ميشد .

  8. hamed Says:

    salam kheyli bahale.

  9. maryamss Says:

    تکنولوژی وای مکس کلن تکنولژی جدید و به درد بخور تری هست که کم کم داره جا باز می کنه و شبکه های وای فای رو کنار میزنه.متاسفانه محدوده فرکانسی برای ایجاد چنین شبکه ای در اختیار شرکت مخابراته و مخابرات هم خیلی سخت مجوز میده دیگه.شاید یکی از دلایلی که وایمکس تو ایران جا نیفتاده هم همین باشه(اما خدائیش شبکه وایمکس تو ایران داریم.لاقل بعضی از شرکت های مخابراتی چنین ادعایی دارن). من شنیدم که حتی گوشی های وای مکس (خارج از ایران البته 🙂 )هم تولید شده(بر عکس وای فای که تا حالا هیچ سازنده تلاش برای ساختن گوشی هاشو نکرده).یعنی تصور کنید که به جای انتقال دیتا انتقال voice هم در شبکه وای مکس انجام میشه )و چیزی که خودتون اشاره کردید.موبایل های جی اس ام باید براشون این موضوع نگران کننده باشه.البته من همه این ها رو در حده خوندن تو اینترنت مطمئنم.

  10. maryamss Says:

    اینا رو هم ببینید بد نیست
    http://www.itanalyze.ir/archives/2008/05/post_4890.php

    http://wimax.blogfa.com/post-22.aspx

    http://www.provantage.com/nokia-02700t6~7NKIA1EA.htm

    تو لینک سوم هم مطالب بیشتری در مورد پروژه های اجرا شده در ایران با این تکنولوژی نوشته شد

  11. ایمان Says:

    آقای مزیدی
    سلام

    من می‌خواستم دو مشکل بزرگ وبلاگ‌های فارسی را با شما در میان بگذارم و از شما بخواهم که در حد توان‌تان به آن پاسخ دهید.

    در حال حاضر بیش از 20 سرویس ارائه وبلاگ فارسی در اینترنت موجود است اما به نظرتان چقدر از هزران پستی که توسط وبلاگ‌نویسان ایرانی هر روز نوشته می‌شود ارزش خواندن دارد و یا copy/paste از مطالب دیگران نیست؟

    بهتر است سئوالاتم را اینگونه مطرح کنم :

    1. چگونه از میان هزاران پستی که در سرویس‌های متفاوت وبلاگ‌نویسی ایجاد می‌شود پست‌های مفید را غربال کنیم و از آن مطالب استفاده کنیم؟

    2. با توجه به اینکه شناخته شدن و پربیننده شدن وبلاگ‌ یک روند طولانی است چه راه‌حلی برای دیده شدن چندین مطلب اول‌ یک وبلاگ‌نویس تازه‌وارد و امیدوار شدن به ادامه روند بامحتوا نویسی‌اش وجود دارد؟
    (من بدلیل مشکل دوم وبلاگ‌نویسی را کنار گذاشتم چرا که می‌دیدم که وقت و انرژی و هزینه‌ایی که برای هر پست وبلاگ‌ام می‌گذارم برنمی‌گردد.
    در حقیقت عدم وجود بازدید کننده و همچنین عدم پاسخ به گدایی لینک از سوی وبلاگ‌نویسان شناخته شده مرا به این نتیجه رساند که یا باید وبلاگم را حذف کنم و یا برای جذب بیننده از طریق موتورهای جستجو به نوشتن مطالبی غیراخلاقی و یا تفریحی صرف مثل عکس فلان هنرپیشه یا خواننده روی بیاورم که من راه حل اول را انتخاب کردم و وبلاگ‌ام را حذف کردم!)

  12. smhasanizadeh Says:

    لپ تاپ تینک پد ایکس 200 آی بی ام هم این فناوری رو داره. تو اهواز هم یه شرکت اینترنت وایمکس رو ارائه می ده که اختلاف قیمت چندانی با وایرلس نداره. ولی فکر نکنم سرعت جالبی داشته باشه!

  13. اسماعیل Says:

    درباره این بنویس لطفا:
    http://www.lively.com/popular


بیان دیدگاه