در سال 2009 چه لپ تاپی بخریم؟

نوامبر 3, 2008

اگرچه بسیاری از نکات ذکر شده در اینجا ممکن است برای داخل کشور کمی دور از ذهن باشد اما این روندی است که تقریبا در اکثرا نقاط دنیا در سال اینده میلادی دنبال خواهد شد (احتمالا).پس بد نیست پیشاپیش نمایی از اینده لااقل در ذهن خود داشته باشیم:

۱- فراموش کنید زمانی را که لپ تاپهایی با سایز ۱۵ اینچ یا بالاتر می خریدید. سال ۲۰۰۹ سال مینی لپ تاپهاست. تمام تکنولوژیهای نوین را در دسته مینی لپ تاپها خواهید یافت.لپ تاپهای کنونی با سایزهای ۱۵ به بالا را به موزه بسپارید.

۲-فراموش کنید زمانی را که لپ تاپهایی می خریدید که بالای ۱۰۰۰ دلار (یک میلیون تومان) قیمت داشتند. روند عمومی تکنولوژی تاکنون چنین بوده که قیمتهای بالاتر بهتر بوده اند. اما در سال جدید دیگر قیمتهای بالاتر مبنای بهتر بودن نیست. برعکس لپ تاپهایی بیشتر استقبال خواهند شد (حتی در بین گیک ها) که زیر ۱۰۰۰ دلار و حتی ترجیحا زیر ۵۰۰ دلار باشند.

۳-فراموش کنید زمانی را که لپ تاپهایی با وزنهای بالای ۲ کیلوگرم حمل می کردید. امروزه لپ تاپها باید زیر ۲ کیلو باشند و ترجیحا حتی زیر ۱ کیلو!!

۴-فراموش کنید زمانی را که تنها چندین برند(نشان تجاری مطرح) دنیا مساوی با مفهوم لپ تاپ بودند.امروزه چند نام جدید به لیست اضافه شده اند که حتی بالاتر از اسمهای قدیمی قرار گرفته اند. کماکان اسمهایی چون دل و اچ پی و اپل وجود دارند اما نامهای جدید که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته اند عبارتند از : asus – msi- acer و …. در هنگام خرید لپ تاپهای جدید فراموش نکنید که علاوه بر نامهای قدیمی این سه نام نیز در صدر لیست وارد شده اند.

۵-فراموش کنید زمانی را که مرزبندی مشخصی بین دسته های مختلف لپ تاپها وجود داشت. اسمها  تعاریف بشدت سیال هستند و هر روز در حال تغییر و تحول. برای مثال بعضی ها معتقدند که نام نتبوک معادل پردازنده atom از اینتل است اما بعضی دیگر این را قبول ندارند.

۶-فراموش کنید زمانی را که از محصولات ویندوز بر روی لپ تاپ خود استفاده می کردید. نسل جدید لپ تاپها گرایش فراوانی به سمت لینوکس پیدا کرده اند. منطقی هم هست: در حالی که می خواهیم قیمت لپ تاپ را زیر ۱۰۰۰ دلار و ترجیحا ۵۰۰ دلار نگه دارید ناچار باید از لینوکس استفاده کرد.اگرهم تمایل شدیدی به استفاده از محصولات مایکروسافت دارید منطقی است که یک لپ تاپ لینوکسی بخرید و پس از ان یک نسخه از ویندوز ایکس پی را در ان نصب کنید. همچنین  انتظار نداشته باشید ویستا را بر روی لپ تاپهای نوین ببینید.گرایش جامعه جهانی به سمت طرد ویستا است. کاربران هنوز هم ایکس پی را ترجیح می دهند و تولیدکنندگان منتظرند تا ویندوز جدید با نام ویندوز ۷ به بازار بیاید و از ان استفاده نمایند. ترکیب ویستا و لپ تاپ را از ذهن خود پاک نمایید.

۷-تمامی اتفاقات عیجب و غریب به این قسمت از بازار نیز منتقل شده است: با این که قرار بوده نتبوکها صرفا ساده باشند و برای مصارف ساده طراحی شوند اما چیزهایی متفاوت بدان راه یافته اند: استفاده از تراشه های گرافیکی پیشرفته برای گیمرها – اورکلاکینگ-پردازنده های چندهسته ای و ….

۸- در گرایش اخیر بازار سعی می شود هر کمپانی٬ یک نام تجاری موفق را برای یکسری از محصولات خود برگزیند و ان را در اذهان شما جای بیاندازد.بدین صورت دنبال کردن تحولات بازار پرشتاب بهتر رخ خواهد داد. چند نام است که بهتر است از همین حالا با خود تکرار کنیم

ASUS  Eee PC

MSI Wind

Acer Aspire One

گرایش جالب دیگر این است که این سه شرکت سعی می کنند براساس موفقیت در بازار نتبوکها از این برند برای سایر قسمتهای بازار نیز استفاده کنند. مثلا ایسوس سعی دارد دسکتاپهایی با برچسب Eee PC تولید کند.

۹-بازار نتبوکها بازاری بشدت داغ و مهم است. انقدر که بسیاری در وبلاگهایشان می پرسند پس چرا اپل نتبوکی ارائه نمی کند. استیو جابز در یک سخنرانی اعلام کرده اپل هیچ وقت نگفته نتبوک ارایه نخواهد کرد!! این در حالی است که بعضی دیگر از وبلاگهای معروف حدس می زنند شاید نتبوک اینده اپل همان ایفون باشد در سایز و اندازه ای بزرگتر! با این حال باید دید.

۱۰-چه دوست داشته باشیم چه دوست نداشته باشیم گرایش وب به سمت پدیده ای است تحت عنوان cloud computing . در این فضاست که پدیده هایی مثل نتبوکها و گوشیهایی مثل ایفون اپل نقش کلیدی خواهند یافت. تا وقتی این فضا را در ذهن خود مجسم نکنیم٬ این دستگاهها بنظرمان اسباب بازیهایی بیش نخواهند امد.پس لازمه درک اهمیت نتبوکها و مینی لپ تاپها این است که انها را در اتمسفر «محاسبات ابری» مجسم کنیم.

نوشته های مرتبط:

لپ تاپهای اینده چگونه اند؟

وایمکس :موج جدید در دنیای لپ تاپها

33 Responses to “در سال 2009 چه لپ تاپی بخریم؟”

  1. رضا.ب Says:

    خیلی عالی بود. ولی این همه تغییر در عرض یکسال برای داخل که اصلا عملی نیست. برای بازار خارجی هم کمی دور از فکر است. ولی هیچ چیز غیرممکن نیست.
    در ضمن در مورد سیستم عامل هم مطمئنم که در اینطور نیست. مایرکسافت خیلی گردن کلفت تر از این حرفاست. که حتی تا سال بعد هم بتونه با ویندوز سون یا همین ویستا رو لپتاپا سر کنه. البته لینوکس هم روز به روز داره گسترش پیدا میگنه به عنوان او اس دیفالت لپ تاپ ….

  2. Ali Reza Says:

    جالب بود ولی یک سری سوال:
    1. نوت بوک یعنی چی که می‌فرمایید اپل تولید نکرده؟!! مثلا Air Mac چی هست دقیقا؟
    2. یه فردی که کارش برنامه نویسی، بازی، طراحی گرافیکی و امثال این کار ها هست چطور به نظر شما می‌تونه روی لپ تاپ مثلا 12 اینچ به خوبی 14 یا 15 اینچ کار کنه؟ شما 10 ساعت بشینید جلوی مانیتور 12 اینچ متن خالی بخونید چشم‌هاتون چه حالی بهش دست میده؟
    3. به نظر شما لپ تاپ زیر 1000 یا حتی پانصد دلار میتونه سی پی یو چند هسته‌ای و گرافیک فوق العاده برای گیمرها داشته باشه ؟
    4. آیا انتخاب نام تجاری برای یک سری از محصولات مختص گرایش اخیر بازار هست ؟ یعنی مثلا 4 سال پیش نبوده؟ اصلا انتخاب نام تجاری برای یک رده تولیدی خاص یک شرکت چرا باید باشد؟ چون فقط اون رده تولید موفق هستند؟‌ یا نه خانواده خاصی را که در یک سری مشخصات با هم مشترکاتی دارند نشان می‌دهد؟

  3. jamshid Says:

    عزیزم بنازم به این هوش، ماشالا چه قدرت تخیلی داری!!!
    نمیگم چیزایی که گفتی غیر ممکنه ولی نشستی همه تخیلات خودت رو به عنوان پیش بینی برای مردم می نویسی. نکن این کارو یکی مثل دوست بالایی میشینه میخونه فکرش درگیر میشه.
    لااقل اول نوشتت بنویس پیش بینی من یا تخیلات من و …

  4. mohammad Says:

    چه مطلب بی مزه ای
    به قول این دوستمون انداره صفحه لپ تاپ چه ربطی به پیشرفت تکنولوژی داره؟ درسته که اگه تکنولوژی پیشرفت کنه میشه کامپیوترهای کوچیک تر ساخت ولی خوب قکر نمیکنم قدرت چشم آدم هم با تکنولوژی بیشتر بشه به هر حال حداقل واسه طراحی و گیم احتیاج به یه صفحه ای هست که بشه ازش لذت برد
    ضمنا لپ تاپ زیر 500 دلار اگه داری ما خریداریم
    در مرحله بعدی اگه فرمول محاسبه لپ تاپ در اتمسفر محاسبات ابری! رو پیدا کردی و اصلا معنی این حرفو فهمیدی اینجا هم بزار ما بفهمیم

  5. سولوژن Says:

    دکتر جان،
    مبنای پیش‌بینی‌های شما چیست؟! بازار را بررسی کرده‌اید؟
    مثلا در مورد شماره‌ی (۱): در مورد سایز مانیتور، کوچک‌تر به معنای به‌تر بودن نیست. سایز مانیتور را نیاز کاربر مشخص می‌کند.
    یا شماره‌ی (۲): قیمت بالاتر همیشه در طول تاریخ سرمایه‌داری با کیفیت بالاتر هم‌بسته بوده است. این‌که آیا قیمت متوسط پایین می‌آید یا بالا، خب، معمولا پایین می‌آید – اما بعید می‌دانم به‌ترین کیفیت‌ها را بتوان تا یکی دو سال دیگر هم زیر هزار دلار خرید. مثلا در مورد کمپانی‌ی اپل، در سه سال گذشته قیمت به‌ترین مدل لپ‌تاپ‌های‌اش بین دو تا سه هزار دلار بوده است. برای چنین ادعایی باید بازار را دقیق بررسی کرد.

    شماره‌ی (۳): بله،‌ لپ‌تاپ سبک‌تر به‌تر است، اما هنوز متوسط وزن لپ‌تاپ‌ها خیلی بالاتر از یک کیلو است. شما فکر می‌کنید تا سال بعد وضع این چنین به‌تر شود؟

    • رضا Says:

      در مورد قيمت من فكر مي كنم با توجه به ركود اقتصاد جهاني واقعا هم گرايش مشتري ها به سمت قيمتهاي پايينتر خواهد بود و هم توليد كنندگان براي اينكه سهم خود در بازار را از دست ندهند سعي خواهند كرد مدلهاي ارزانتري روانه بازار كنند البته با امكانات پايينهتر و شايد با گرايش به سمت لينوكس.

      در مورد سايز مونيتور بايد بگم تا جايي كه من اطلاع دارم با همه گير شدن تكنولوژي OLED فصل جديدي در تاريخ مانيتورها باز خواهد شد . با اين تكنولوژي مانيتور ها بسيار سبكتر نازكتر كم حجم تر و كم مصرف تر خواهند شد و جالب اينه كه قيمت اونها هم پايينتر از تكنولوژي فعلي (LCD) هست پس باز هم به كاهش قيمت كمك خواهد كرد ، البته من نمي گم تا سال ديگه تمام اين اتفاقها خواهد افتاد به هر حال تغيير تكنولوژي نياز به زمان داره

      ( اين OLED اونقدر باور نكردنيه كه من اولش فكر كردم از اين دروغهاي اول آوريله!!)

  6. سروش Says:

    مفید بود. ممنون

  7. mhmazidi Says:

    @علیرضا: علیرضا جان من نوشتم نتبوک و نه نوت بوک. به تفاوت این دو در مقالات مرتبط رجوع کنید.
    ۲-بسیاری از برنامه نویسان غربی اکنون با همین نتبوکها و مینی لپ تاپها کار برنامه نویسی می کنند. در نتبوکهای جدید تکنولوژی صفحات بگونه ای است که با وجود سایز کوچکتر اما شفافیت واضحتری دارند. یکی دو نمونه از دوستان داخل کشور نیز سراغ دارم که حدود یکسال است با یک مینی لپ تاپ ۱۲ اینچی براحتی مدتهاست برنامه نویسی می کنند.
    ۳-راستش همین الان داره فعالیتهایی در این زمینه میشه. باید دید به کجا کشیده خواهد شد
    ۴-این کار مدتهاست انجام میشه. اما بعد از موفقیت خیره کننده ایفون بسیاری از شرکتهای سازنده لپ تاپ و موبایل در حال تقلید از اپل هستند

  8. mhmazidi Says:

    @سولوژن: اینها پیش بینی صرف هم نیستند بلکه اتفاقاتی هستند که همین الان هم وجود دارند.بله همانگونه که فرمودین بر اساس تحلیل بازار است. بر اساس اطلاعات و اماری که در وبلاگهای معتبری چون انگجت و گیزمودو و وبلاگهای تخصصی مربتط با نتبوکها و مینی لپتاپها ارائه شده.
    ۱- در مورد سایز با شما موافقم که نیاز کاربر در اولویت است. اما اینجا تحلیل کل بازار است و نه تک تک کاربران. در نمای کلی بازار عموم کاربران گرایش بیشتری بدین سمت دارند علاوه بر این که این سمت متناسب با نیازهای عمده افراد است
    ۲-اساسا بحث این است که در نسل جدید لپ تاپها اولویت بر قیمت ارزان باشد. گرایش بازار این است که لپ تاپ از حالت وسیله ای لوکس و تجملی خارج شود. البته لازم به ذکر نیست که کاماکان لپ تاپهای چندهزار دلاری خط تولید خاص خود را خواهند داشت
    ۳- وزن لپ تاپها به شدت به شدت در حال افت است.کوچک شدن سایز٬ استفاده از هاردها و حافظه های جدید٬ استفاده از باتریهای جدید٬ ساختار بدنه جدیدد لپ تاپها و…. همگی منجر به کاهش وزن زیادی شده و می شوند.
    سولوژن جان: من فکر می کنم کماکان وضعیت در این زمینه بهتر و بهتر شود. با این حال مرور زمان مشخص خواهد کرد فکر اشتباهی است یا خیر

  9. Masoud Says:

    مثل اینکه لپ تابها دارن کوچیک میشن و گوشی ها بزرگ تا جایی که به هم برسن

  10. amin Says:

    اپل لپ تاب 999 دلاری رو چند روز قبل ارائه داد. قابل توجه بعضی ها! در ضمن سایز کوچکتر صفحه نمایش کاملا به تکنولوژی ربط داره! لطفا قبل ار ایرادگیری مطالعه کنید!
    نکته ی شماره 2 سولوژن هم باعث تاسف ه!
    ها راستی. فعلا که آقامون گفته cloud بی cloud! چه کنیم که مرجع تقلید ماست دیگه :))


  11. به نظر من قیمت به کیفیت ربط داره اما خرید یک جنس به کیفیت اون ربط نداره و پارامترهای بیشتری رو در بر می گیره بنا بر این قیمت مستقیما باعث خرید یا عدم خرید نمی شود.

  12. Peyman Says:

    جناب دکتر، شما داری همه‌چی را با هم قاطی می‌کنی بعد از همین آش می‌خوای ماهی بگیری. اینجوری که نمی‌شه. پیشرفت تکنولوژی، علاقه‌ی مردم به لپ‌تاپ نسبت به پی‌سی، استفاده از منابع متن‌باز مثل لینوکس، بازار بین المللی و مقایسه‌ی آن با بازار آشفته‌ی ایران و … اینا هر کدام باید در جایگاه خودش بررسی بشه ولی شما همه را چپوندی تو چندتا پاراگراف. به نظر من که مقالتون بیشتر از آن‌که منطقی باشه صرفا یک نظر شخصیه.

  13. SAEED Says:

    من که یه acer aspir one دارم و خیلی راضیم


  14. […] سعی کرده است تصحیحی باشد بر نوشته دکتر مزیدی با عنوان «در سال 2009 چه لپتاپی بخریم». این جوری خواستم تشکری کرده باشم. ممنون می شوم شما هم […]

  15. hamid Says:

    sallam
    webe amoozandei daree
    ,ikhastam bedoonam chetoori misheh pasworde weblagamo avaz konam mamnoon

  16. reza Says:

    بنظرم تا حدودی حق با شما هست ، گرچه ایراد دوستان بیشتر بخاطر نزدیکی زمان به سال 2009 هست ولی بشخصه وضعیتی مشابه با توضیحات شما دارم که یک نوت بوک سونی – وایو با مانیتور 15.4 را به ارباب خانه داده ام و بشدت به دنبال یک مدل با مانیتور کمتر از 12 و وزن بسیار پایین گشته ام
    فعلاً همان دو مدلی را که در متن بود پیدا کرده ام ولی برای هریک شک دارم
    مدلASUS Eee PC فعلا با هارد 4G موجود است که بنظرم جالب نیست ، مخصوصا اگر بخواهم بعد از مدتی همیشه یک هارد پرتابل را یدک کشی کنم
    مدل MSI-WIND-U100 را با مانیتور 10 و حدود قیمت 620 را بسیار جالب یافته ام ولی نسبت به برند آن مشکوکم
    امیدوارم شما و سایر دوستان ، بنده را از نظرات خود محروم نکنید هرچند این پست بیشتر بخاطر یک پیش بینی و جنبه های نظری آن نوشته شده است
    باتشکر

  17. DESERTER Says:

    1فتحی یه پست درباره این نوشته گذاشته.. براش ه کامنت گذاشتم که هنوز تاییید نکرده… تایید کرد برو بخون بد نیست.

  18. سولوژن Says:

    به مزیدی: بله! مسلما گذشت زمان وضع را به‌تر می‌کند. سوال این است که ‌با چه سرعت‌ای به‌تر می‌شود. پیش‌بینی‌های شما به نظرم کمی پیش‌روتر از واقع آمد، وگرنه من هم مشکل‌ای با ارزان‌تر/سریع‌تر/سبک‌تر-شدن لپ‌تاپ‌ها ندارم و روندش را مشاهده می‌کند.

    کاش آقای امین شفاف و مستقیم حرف‌شان را می‌گفتند. (به جای این‌که در تویترشان پشت سرم حرف بزنند.)
    به هر حال توصیه می‌کنم نوشته‌ها را دقیق‌تر بخوانند و به کلماتی چون «به‌ترین» و «متوسط» و غیره بیش‌تر دقت کنند.


  19. […] سعی کرده است تصحیحی باشد بر نوشته دکتر مزیدی با عنوان «در سال ۲۰۰۹ چه لپتاپی بخریم». این جوری خواستم تشکری کرده باشم. ممنون می شوم شما هم […]

  20. erfan taheri Says:

    سلام،

    در نتیجه این مطلب شما من مطلبی نوشتم که نظراتم را در خصوص این مطلب شما و مطلب آقای فتحی بیان کردم و سعی کردم مطلب را تکمیل کنم.

    http://erfantaheri.com/2008/11/2009.html

  21. Ashouk Says:

    خیلی مفید بود
    .
    .
    (مرسی)

  22. حسین Says:

    اینطوری که شما داری پیش بینی میکنی 10 سال دیگه باید نانو لپ تاپ بخریم ، مبنای پیشرفت تکنولوژی از نظر شما سایز و وزن لپ تاپ است؟؟؟؟ اگر کمی در باره تکنولوژی مطالعه داشته باشید میفهمید تابحال اختراع نتونسته خودش رو به نیاز کاربر شدیدا تحمیل کنه ، فکر کنم خودتون هم دوست داشته باشید با یه صفحه عریض و بزرگ بازی کنید تا صفحه کوچک!

  23. amin516 Says:

    دکتر جان سلام
    خواندن مطلب «انقلاب نتبوکها – ۱» باعث شد به عقب برگردم و این مطلب و کامنتهای اونو بخونم. می خواستم بگم اونایی بعنوان مخالف برای این مطلب کامنت نوشتن به مرور زمان به همه اون چیزهایی که نوشتید کمابیش خواهند رسید. بقول شما این پیشگویی نیست و همین حالا این اتفاقات در جریان است و بسیار سریعتر از زمانی که آن دوستان انتظار دارند به نتیجه خواهند رسید. در تایید این حرف دکتر مزیدی عزیز (» ترکیب ویستا و لپ تاپ را از ذهن خود پاک نمایید.») مطلب زیر را ببینید : http://www.handheldusers.com/forum/showthread.php?p=10819
    و این اصل خبر به زبان انگلیسی : http://blog.laptopmag.com/asus-ceo-reveals-eee-pc-sales-numbers-plans-for-touch-eee-pcs-and-more-eee-family-products

    در ضمن دکتر جان عزیز، بعضیها سوات انگلیسیشون یه خورده نم داره. برای همین بهتره که عبارت انگلیسی بعضی از کلمات روبروشون نوشته بشه مثلا فرق بین نتبوک (Netbook) با نوتبوک (Notebook)

    من بی صبرانه منتظرم تا یک نتبوک اسوس با ویندوز 7 بخرم هر چند که از ویندوز متنفرم و عاشق مک ولی چه کنم که بدون ویندوز نمیشود زندگی کرد.

  24. س ی Says:

    پیشاپیش برای رک بودن پوزش می خواهم چون که جندان پذیرش سخنان رک من ساده نیست.

    در بین مردمانی که تاثیری نه در دانش و نه در فن آوری جهان دارند، هر چیز نوین چیز خوبی پنداشته می شود.

    شما هم همین گونه هستید.

    به دیدگاه من

    1. Cloud computing راه به جایی نخواهد برد و پس از مدتی کوتاه به همین گونه کنونی برخواهیم گشت. اگر دلیل خواستید بگویید، خواهم آورد.

    2. نتبوک ها نمی توانند کار نوتبوک ها را کنند، ولی نوتبوک ها می توانند کار نتبوک ها را کنند، همین دلیل کافی و بس است برای اینکه مواردی که گفتید نادرست از آب در آید.

    3. پیرو مورد دوم، اندازه نمایشگر لپتاپ ها کوچکتر نخواهد شد. LCD سالهای پایانی تاخت و تاز خود را می گذراند، در آینده نه چندان دور کاغذ های پلاستیکی نمایشگر انبوه ساخته خواهند شد و جای LCD را خواهند گرفت، هم در کامپیوتر هم در موبایل.

    همین سه مورد بس است، اگر خواستید بیشتر خواهم گفت.

    شاد باشید


  25. […] وبلاگ مزيدي راه افتاده خيلي جالب است. مثل اين كامنت و اين يكي و […]

  26. majid Says:

    اطلاعات قطعات وقيمت لبتاب پيشنهادي چيست


  27. جالب بود و آموزنده…


  28. […] 4, 2008 روی 10:43 ب.ظ · طبقه بندی شده زیر عمومی مطلب دکتر مزیدی ، انعکاسی در وبلاگ آقای فتحی عزیز ایجاد کرد که بنده […]


بیان دیدگاه