تحول در برداشت ما از مفهوم کامپیوتر

نوامبر 27, 2008

انقلاب نتبوکها – ۵

تحولات اخیر در حوزه سخت افزار بنظر می رسد مارا به سمتی می برد که مفاهیمی که تاکنون در مورد انواع کامپیوتر در ذهن داشتیم را باید بازسازی کنیم.

پی سی: باید در تصور کنونی خود از مفهوم پی سی تجدید نظر کنیم.بنظر می رسد مفهوم بسیار نوینی که تحت عنوان نت تاپ nettop در حال شکل گیری و گسترش است ٬ نسل اینده پی سی را تشکیل می دهد. چندماه قبل وقتی در جایی خواندم که پی سی رو به نابودی است چندان برایم مفهوم نبود.اما اکنون می توان با قاطعیت گفت که مفهوم پی سی – لااقل به معنایی که از ابتدا تاکنون داشته- در سالهای پایانی خود بسر می برد.شاید در سال ۲۰۱۰ پی سی واژه ای متعلق به عصر باستان باشد.

نوت بوک/لپ تاپ: واژه زیبای نوت بوک کم کم بهتر است جای خود را به واژه نوپا و سرحال نتبوک netbook بدهد. کارکردهای نوت بوک در حال تغییرات بنیادین است. از طرفی نمونه هایی از ان مدتهاست سعی دارند جایگزینی برای دسکتاپ شوند و از طرف دیگر موج جدید نتبوکها موجب شده که استفاده از اینترنت بیش از پیش وابسته به لپ تاپها شود. شاید بازار لپ تاپها باز هم انشعاب بیشتری پیدا کند.

دسکتاپ: اما گسترش نت تاپ و نتبوک به معنای پایان عمر دسکتاپ نیست. بلکه کارکردهای دسکتاپ را تخصصی تر خواهد کرد.

در سالهای اینده اکثر کسانی که پشت کامپیوتر می نشینند کاربران نتبوک یا نت تاپ خواهند بود.کسانی که عمده فعالیت انها در چند زمینه مشخص است:استفاده از اینترنت٬ دیدن فیلم یا گوش سپردن به موزیک و …. اما دسکتاپهای اینده کاربردهای تخصصی خواهند یافت. دو دسته از مهمترین کاربران دسکتاپها عبارتند از :- گیمرها  – کسانی که کارهای گرافیکی سنگین انجام می دهند.

در یک کلام کاربران دسکتاپهای آینده-یعنی همه ان کامپیوترهایی که نتبوک یا نت تاپ نیستند- در یک دسته قرار دارند: کسانی که کارهایی انجام می دهند که نیاز به پردازش بسیار سنگین اطلاعات در واحد زمان دارند که معروفترین انها همان گیمرها خواهند بود.

برای دو دسته نتبوک و نت تاپ پردازنده «اتم اینتل» به خوبی جواب می دهد. در حالی که دسکتاپهای تخصصی نیاز به پردازنده های بسیار پرقدرت دارند مثل  core i7.

core i7 پردازنده جدید ۴ هسته ای اینتل است. با ادامه و گسترش این نسل از پردازنده ها علاوه بر این که کاربران تخصصی کنونی مثل گرافیستها و گیمرها توانایی مانور بیشتری پیدا می کنند٬همچنین کاربران جدیدی نیز می توانند به این قسمت از بازار وارد شوند: پردازش اطلاعات سنگین و حجیم علمی –مثلا اطلاعات پزشکی یا هواشناسی یا …- می توانند کم کم به حوزه دسکتاپ وارد شوند.کاربردهای دیگر را شما حدس بزنید.

باید منتظر ماند و دید.

10 Responses to “تحول در برداشت ما از مفهوم کامپیوتر”


  1. آقای مزیدی من فکر می کنم پردازش اطلاعاتی مانند هواشناسی را نمی توانیم در حوزه ی دسکتاپ جای دهیم چرا که ارتباط مستقیم با صنعت کلاسترینگ و سوپر کامپیوتر ها دارد و حتی یک پردازنده 8 هسته ای هم نمی تواند از پس آن برآید.


  2. […] این مطلب رسیدم و یکی از اولین جمله‌هاش نظرم رو جلب […]

  3. ned Says:

    netbook
    چه اسم قشنگ و با مسمايي
    ممنون …


  4. نمیتوان ایستاد… راست میگویید که باید قبول کنیم که کامپیوتر داره همه جارو میگیره…


  5. الان با نوت بوکها نمیشه بازی سنگین به مدت طولانی انجان داد چون خنک نمی شه و برای کارت گرافیکی نوت بوک خیلی مضره.


  6. […] ۱۰- تحول در برداشت ما از مفهوم کامپیوتر […]

  7. itman Says:

    سلام
    من یه سری از این NetTopها رو در مشهد دیدم مجتمع تابان دیدم خیلی قشنگ با کارایی بسیار خوب بود باهاش فیلم FullHD پخش می کردن


بیان دیدگاه