۵ سایت برتر وب در سال ۲۰۰۸ : شبکه های اجتماعی

ژانویه 3, 2009

در آخرین روز از سال ۲۰۰۸ وبلاگ تک کرانچ مطلبی را منتشر کرد که در ان به بررسی برترین سایت-سرویسهای وب با محوریت شبکه های اجتماعی- وبلاگی پرداخته بود:

wls-chart

این لیست شامل ۲۰ سایت برتر است:

  1. Blogger (222 million
  2. Facebook (200 million
  3. MySpace (126 million
  4. WordPress (114 million
  5. Windows Live Spaces (87 million
  6. Yahoo Geocities (69 million
  7. Flickr (64 million
  8. hi5 (58 million
  9. Orkut (46 million
  10. Six Apart (46 million
  11. Baidu Space (40 million
  12. Friendster (31 million
  13. 56.com (29 million
  14. Webs.com (24 million
  15. Bebo (24 million
  16. Scribd (23 million
  17. Lycos Tripod (23 million
  18. Tagged (22 million
  19. imeem (22 million
  20. Netlog (21 million

این لیست قرار بود به بررسی شبکه های اجتماعی بپردازد اما در بین انها سرویسهای وبلاگ نویسی نیز دیده می شود.علت نیز ساده است: مرزی که در گذشته بین این دو نوع سرویس وجود داشت به آرامی در حال ناپدید شدن است.آمارهای فوق حاوی نکاتی است:

۱- اعداد ارائه شده بیانگر تعداد بازدیدهای انجام شده از صفحات هر سایت در ماه نوامبر ۲۰۰۸ می باشند(اطلاعات ماه دسامبر در دسترس نبود). بر این اساس سرویس وبلاگ نویسی بلاگر با ۲۲۲ میلیون بازدید در راس این لیست و طبعا در راس سرویسهای وبلاگ نویسی جهان قرار دارد.

۲- فیس بوک با فاصله کمی در رده دوم قرار دارد. در سال ۲۰۰۸ فیس بوک به رشد دیوانه وار خود ادامه داد.حدس زده می شود که در سال ۲۰۰۹ نیز کماکان شگفتی افرین باشد.

۳- مای اسپیس پیر و فرتوت٬ هنوز هم در امریکا طرفداران تین ایجر خود را حفظ کرده٬ اگرچه نمودار بالایی نشان می دهد که دیگر رشدی در آمار بازدید ندارد. آیا می توان گفت سال ۲۰۰۹ کابوس واقعی برای مای اسپیس است؟

۴- رده چهارم لیست از آن وردپرس.کام است. فاصله وردپرس.کام با مای اسپیس ناچیز است و رشد بسیار خوبی دارد. باید دید در سال جدید میلادی آیا می تواند مای اسپیس را کنار بزند یا خیر؟ حدس من این است که چنین چیزی رخ خواهد داد.

۵- ویندوز لایو اسپیس درست است که در رده ۵ قرار گرفته اما رشد ان منفی است.این کاملا طبیعی است.لایو اسپیس در برابر رقبای قدر خود مثل فیس بوک و مای اسپیس حرفی برای گفتن ندارد. در مورد وبلاگ نویسی نیز تا وقتی که بلاگر/وردپرس باشد طبعا کسی به سراغ گزینه های ضعیفی چون لایو اسپیس نخواهد رفت. در مجموع سال پیش رو چندان خوش آیند لایو اسپیس نخواهد بود مگر انکه تغییری ریشه ای در دیدگاههای مایکروسافت نسبت به وبلاگ نویسی/شبکه های اجتماعی رخ دهد- که من بعید می دانم.

۶- قرار گرفتن بعضی اسمها در این لیست بسیار عجیب است: مثلا یاهو جئوسیتی بنظر می رسید که سالهاست از رده خارج شده. اما قرار گرفتنش در این لیست نیاز به تحلیل دارد. باید باری دیگر بدان نگاهی انداخت. سایتهای چینی مثل بایدو و ۵۶ دات کام طبعا مخاطب اختصاصی خود را دارند و از مزیت جمعیت میلیاردی چین بهره می برند.

۷- دو سایت دیگر را نیز بهتر است با دقت بیشتر بنگریم: الف- اسکریبد: که سایتی برای به اشتراک گذاشتن ای-بوک است و ب- imeem  که سایتی مرتبط با موزیک است.متاسفانه imeem مدتهاست برای من بلوکه شده است(بلوکه کردن یک سایت مرتبط با موزیک نیز از شاهکارهای مخابرات نازنین است).اما اسکریبد بنظرم می رسد در بین کاربران ایرانی و بخصوص وبلاگهای فارسی بخوبی جا نیافتاده است.بهتر است باز هم در مورد اسکریبد بیشتر و بیشتر بنویسیم و بخوانیم و یاد بگیریم.

نکته مهم: آشنایی با لیست برترین و پرترافیک ترین سایتها-سرویسهای وب از این نظر مهم است که بدانیم در هر زمان کدام قسمت از وب توانسته توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند٬ کدام نقطه از وب داغتر است. حضور در این نقاط می تواند برای همه ما مفید و آموزنده باشد.

شما قبلا با چندتا از ۲۰ سایت گفته شده در بالا آشنا بودید؟در چندتا از آنها حضور دارید؟

9 Responses to “۵ سایت برتر وب در سال ۲۰۰۸ : شبکه های اجتماعی”

  1. مهدی Says:

    سایت scribd منبع خوبی برای ایبوکه،متشکرم


  2. اورکات داشت تو ایران همه گیر می شد ولی به دلایل امنیتی سیاسی فیلتر شد.


  3. شبکه های اجتماعی مانند ایران تو همه دنیا طرفدار داره

  4. alireza Says:

    مطلب جالبی بود
    قرار گرفتن بلاگر در صدر خیلی برام جالب بود
    من انتظار داشتم فیس بوک اول بشه
    حیف که تعداد زیادی از این سایت ها تویه ایران فیلتره


  5. مارو باش که دلمون به فرندفید خوش در حالی که فرند فید هیچ محبوبیتی در سطح جهانی نداره

  6. سهيل Says:

    مرسي بلاگر
    فكر مي كردم بلاگر عزيزم بعد وردپرس باشه ولي روسفيد شديم :پي


  7. از مطلب زیبا و مفیدتون متشکرم…
    واقعا خواندنی بود

  8. ایمان Says:

    چند تا «هورا»ی بلند برای وردپرس.کام عزیزم. امیدوارم وردپرس.کام به زودی رقیب سرسختی مثل بلاگر رو جا بگذاره. البته لایو اسپیس رو دست کم نگیر دکتر، به نظرم به این علت که کار کردن با وردپرس و بلاگر نسبت به لایو اسپیس آسون تره، کاربران کمتری بهش روی آوردن اما بازم به نظرم در جایگاه خوبی قرار داره.
    در مورد یاهو جئوسیتیز : یادم میاد اون موقع که هیچ کدام از این سرویس های رایگان وجود نداشت، یاهو با این سرویس به کاربران اجازه میداد بدون هزینه و بدون دانش خاصی وب سایت بسازند. اون موقع خیلی ها، حتی حرفه ای ها در این سرویس عضو شدن و برای خودشون وب سایت ساختن و فایل هاشون رو آپلود کردن. خب طبیعتاً این همه صفحه ای که در یاهو جئوسیتی از قبل وجود داره هنوز هم بازدیدکننده داره و در نتیجه جستجوها نیز ظاهر میشه. اما مطمئناً آروم آروم این سرویس از لیست حذف خواهد شد.


  9. salam doste aziz .
    web khobi dari …
    man ghablan ozve scribd bodam vali hala mibinam filter shode.
    agar mishe rahkari chizi baraye vared shodan va up kardan behem neshon bede kheyli kheyli mamnonam. ya hadeaghal siti moshabasham bedi kheyli kheyli mamnon misham.
    agar be emailam javab beddi kheyli khobe .
    bazam tashakor ta bad.
    Email : meisam.danger@yahoo.com


بیان دیدگاه