نت بوکها سبب کاهش قیمت نوت بوکها شدند

ژانویه 5, 2009

در مورد اهمیت و مزایای نتبوکها netbook تاکنون بسیار گفتیم و شنیدیم. اما اگر شما هنوزهم از طرفداران سرسخت نوت بوکها notebook هستید و چندان نمی توانید با نتبوکها ارتباط برقرار کنید٬ حداقل باید سپاسگذار نتبوکها باشید. علت؟

مطالعات نشان داده که استقبال از نتبوکها بخصوص در اروپا و در کشورهایی مثل تایوان و کره موجب واکنش تولیدکنندگان سنتی نوت بوکها شده است به طوری که مجبور شده اند قیمت تعداد زیادی از محصولات خود را کاهش دهند تا بتوانند با نتبوکها رقابت کنند.

پس اگر این روزها شما نوت بوکی را می خرید که نسبت به چند ماه گذشته کاهش قیمت شاخصی داشته است در کنار تمامی عوامل موجود در بازارهای جهانی٬ دعایی نیز بدرقه راه نتبوکها کنید که با انقلاب آتشینی که براه انداخته اند تولیدکنندگان نوت بوک را مجبور کردند کاهش قیمت بیشتری را بر روی محصولات خود اعمال کنند.

هرچند تولیدکنندگان سنتی نوت بوک نیز کم کم به سمت تولید نتبوک گرایش پیدا کرده اند. از ایسر بگذریم که خود جزء پیشروان تولید نتبوک است. دل و اچ پی از این دسته اند و البته بنظر می رسد وحشت خاصی نیز از بکار بردن کلمه نتبوک دارند و تمایل آنها بیشتر به سمت کلمه «مینی لپ تاپ» است. همچنین سونی که شایعاتی در مورد تولید اولین نتبوک سونی شنیده می شود.

نتبوکها حتی موجب واکنش تولیدکنندگان موبایلهای هوشمند نیز شده اند. به گونه ای که شرکت تولیدکننده بلک بری معتقد است نسل جدید بلک بری( یعنی بلک بری استروم) یک نتبوک است. یا اپل بصورت غیر رسمی معتقد است که آیفون همان نتبوک اپل است.

نه چندان بی ربط: آمار فروش آیفون اپل بسیار خیره کننده بوده. اما امار فروش نتبوکها در همان زمان از فروش آیفون نیز بیشتر بوده است. این که بتوان این دو محصول را با هم مقایشه کرد یا خیر؟ و آیا اساسا این مقایسه مفید است یا بلااستفاده؟ بحثی جداست. اما لااقل برای ما مشخص می کند که نتبوکها به همان اندازه و حتی بیشتر از آیفون در آینده اهمیت دارند.

پی نوشت: گهگاه فراموش می کنم که علاوه بر خوانندگان قدیمی این وبلاگ٬ هستند کسانی که تازه به جمع خوانندگان این وبلاگ اضافه می شوند.طبیعی است که بسیاری از این خوانندگان جدید با بحث های انجام شده قبلی در این وبلاگ آشنا نباشند و مطالب مطرح شده در اینجا برایشان بسیار غیرمعقول باشد. توصیه می کنم جهت استفاده بیشتر از مباحث حتما نگاهی به آرشیو وبلاگ بیاندازند. یا حداقل در گوگل کلماتی را سرچ کنند . از جمله در همین مبحث کلماتی مثل نتبوک نوت بوک موبایلهای هوشمند و …

بطور خاص: دوستان کامنت گذار معتقدند که مطالب این بحث از پایه غلط است. اصراری بر درستی ان ندارم صرفا شما را به دو مطلب زیر ارجاع می دهم شاید مفید واقع گردد:

۱- صاحب بلک بری: بلک بری استرم یک نتبوک است. اینجا و اینجا

۲- در مورد مقایسه آمار فروش نتبوکها و آیفون اپل: نمودار زیر در وبلاگهای معتبر آی تی جهانی منتشر شده اند:

3q2008salesiphonesnetbooks

 

باز هم می گویم این نمودار وحی منزل نیست اما نشان دهنده این است که در بین آی تی نویسان جهان مقایسه این دو محصول٬ امری است که رخ داده.

گاه فراموش می کنم که همه آی تی نویسان و آی تی دانان ایرانی٬ وقت و حوصله گرامی شان اجازه نمی دهد که اخبار روز را از طریق وبلاگهایی مثل انگجت٬ گیزمودو٬ تک کرانچ٬ ماشابل و … دنبال کنند. طبیعی است که بسیاری از مباحث روز بنظرشان از پایه غلط باشد. امیدوارم ایشان٬ وبلاگ نویسان خردی مثل من را به بزرگواری خود ببخشایند.

20 Responses to “نت بوکها سبب کاهش قیمت نوت بوکها شدند”

  1. پژمان Says:

    مزیدی گرامی
    نتبوک نامی است که به صورت عام به این طیف از کامیپوترهای همراه اتلاق می شود. شرکتهای مختلف به خاطر حفظ بازار و همچنین رقابت بر سر مارکتینگ و برند( نام تجاری) محصول، نتبوک رو به عناوین دیگری به بازار ارائه می دهند که صرفا مساله بازاریابی و برندینگ هست تا چیزی دیگر. در تمامی گزارشهای مطرح این طیف از وسایل با همان نام netbook خوانده می شوند

    چه تاثیری می تواند نتبوکها بر روند فروش موبایلهای هوشمند و کلا بازار داشته باشد خود موضوعی است که من در حال مطالعه و تهیه یک اسلاید در این زمینه هستم 🙂

    • mhmazidi Says:

      @پژمان: برداشت من در مورد رقابت بر سر مارکتینگ و برند اندکی با برداشت شما متفاوت است. من مثل وبلاگ انگجت٬ تصور می کنم که شرکت های سنتی تولید کننده نوت بوک از رواج کلمه «نتبوک» واقعا وحشت کرده اند. برای تایید این حرفم یادآوی می کنم که چند وقت قبل همین شرکتها انقدر بر روی اینتل فشار اوردند که سخنگوی اینتل مجبور شد به صورت رسمی اعلام کند که نتبوکها نمی توانند جایگزینی بر ای لپ تاپ باشند و چندین و چند مطلب دیگر. در همان زمان انگجت به درستی تحلیل کرد که این سخنان کاملا نشانگر فشار تولیدکنندگان سنتی لپ تاپ است.
      اما در مورد مقایسه نتبوکها و موبایلهای هوشمند: پژمان جان بنظر می رسد شما نیز به درستی درک کرده اید که این دو چقدر می توانند بر روی هم تاثیرگذار باشند. بنظرم انتشار اسلایدهای شما کمک بزرگی است برای تغییر در اذهان سنتی کاربران ایرانی . منتظر اسلایدهای خوب شما هستیم 🙂

  2. weblogchi Says:

    دکتر یه پیشنهاد
    رنگ تکست فیدبرنر کانترت رو سپید کن.به نظرم جالبتر میشه 🙂

  3. mohammadreza Says:

    مقایسه بین نتبوک و آیفون در انتهای پست بسیار بی ربط بود مخصوصا مقایسه امار فروش این دو محصول.
    پیشتهاد میکنم هر چه سریعتر پاکش کنی یا به جای «نه چندان بی ربط» بنویسی خیلی بی ربط

  4. amir Shahzad Says:

    آقاي عزيز شما كه از آي ـي معلومات ناچيزيز داري حالا چه اصراري داري كه حتما راجه ه اين موضوع بنويسي.
    واقعا مطلب چرندي بود.
    حيف لينكدوني پي سي دانلود كه اين مطلب رو لينك كرده بود

  5. محمد Says:

    منم دقیقا دارم به همین فکر می کنم که چرا پی سی دانلود باید به همچین مطلب مزخرفی لینک بده!
    فقط تیتر مطلب،یه خبر بود،دیگه توضیحاتش خیلی بی خود بود!


  6. ای بابا! این دیگه چه مدلشه! خوب اگه از مطلب خوشتون نمی آید نخوانید!!! حتما یه چیزی توی این مطلب وجود داره که لینک شده…. مزیدی نمی دونم یادت می آید؟ من دفعه قبلی با مطلب لپ تاپ سال 2009 مخالفت کرده بودم؟

    این گرایش به سمت دستگاه های کوچک تر سال ها است که شروع شده و شکی درش نیست. از ابتدا در تولید کامپیوتر همین روند وجود داشته…. اما سال 2009 سال جایگزین شده مینی لپ تاپ ها با سایر وسایل نیست… سال ها طول می کشه که این اتفاق بی افته… آمار فروش هم مستند و صحیح است اما یه نکته وجود داره و اون اینه که آیا این افراد با خرید مثلا مینی لپ تاپ اون رو جایگزین کامپیوتر خود کرده اند یا از هر دو استفاده می کنند. اما به صورت کلی این گرایش بدیهی است و داره اتفاق می افته.
    حالا چرا دوستان با در مورد این مطلب اینطوری نظر داده اند جای تعجب داره… اما به نظر من خیلی بحث مفیدی هست.
    چرا جواب نظر مخالفین مثل من رو نمی دی؟!

    • mhmazidi Says:

      @عرفان طاهری: عرفان جان شما در کدامین قسمت از وبلاگم خواندید-دیدید یا احساس کردید که من نوشته آم قرار است نتبوکها «جایگزینی» برای نوت بوکها شوند؟ من فقط نوشتم بدلیل محبوبیت روزافزون نتبوکها تولیدکنندگان نوت بوک مجبور شده آند در قیمتهای خود تعدیلی ایجاد نمایند. بنظرم این با جایگزینی متفاوت است.
      اگر هم پاسخ بقیه مخالفان را نمی دهم علت این است که آنها به متن نوشته توجه نمی کنند.مثلا دوست عزیزی در همین بالا نوشته که کارایی و طراحی نتبوک با نوت بوک متفاوت است. خب مگر من گفتم این دو یکسانند؟ اگر در جایی از متن نوشته و وبلاگ چنین امده شما بگویید تا من تصحیح کنم. عرفان جان من تنها با کسانی وارد دیالوگ می شوم- اعم از موافق یا مخالف- که لااقل متن نوشته را یکبار خوانده باشند.کسی که متن را خوانده باشد درک می کند که هدف٬ تاکید بر روی بازار رو به رشد نتبوکهاست.نه مقایسه جزء به جزء انها یا یکسان انگاری انها یا جایگزینی انها.
      @پژمان: من هم موافقم در مورد عدم توافق کامل در مورد ترم بکار برده شده در این موارد. مدتها قبل نوشتم که شخصا نتبوک را ترجیح می دهم و حدسم این است که در اینده نیز این ترم بیش از بقیه مصطلح خواهد شد.با اینحال سایر ترم ها نیز کماکان طرفداران خاص خود را دارد و همانگونه که شما بهتر از من می دانی هنوز هم دعواهای فراوانی برسر بکار بردن هر ترم و مصادیق ان وجود دارد. در مورد جایگزنی نتبوکها به جای نوت بوکها نیز در پاسخ به عرفان عزیز نوشتم 🙂

  7. amin Says:

    حالا چرا عصبانی میشی؟ دیگه اون موقع گذشت که همه باهات موافق بودن :))))))))))))

  8. MAZZ Says:

    ای مزیدی ! بدان و آگاه باش که بی سوادی تو بر همه ملت عیان گشته. برو همون آمپولت رو بزن مخمل جان


  9. […] طلبی نیست جاه طلبی ِ و اون توضیح بالایی هم مربوط به این […]

  10. Mohammadreza Says:

    بابا اصلا کارایی نت بوک با نوت بوک و حتی معماری طراحی این دو زمین تا آسمون باهم فرق دارن، برجسته ترین تفاوت هم اینه که نوت بوک برای کارهای چند منظوره هست و نت بوک برای کاراهای سبک مثل وبگردی، چک کردن ایمیل، اجرای برنامه های سبک و … هست. یه سرچ بزنین بد نیست D:

  11. پژمان Says:

    @مزیدی: در پست وبلاگم جوابت رو بر سر اصطلاح نتبوک و قضیه اینتل نوشته ام هرچند که کلا هنوز استاندارد خاصی که همگان بر سرش اتفاق نظر داشته باشند که مثلا mid و یا umpc و نتبوک در چه دسته ای هستند، وجود ندارد و باید کمی بیشتر صبر کرد تا دسته بندی ها مشخص باشه اما همچنان من تاکید می کنم که بر اساس دانش من از مطالعه گزارشهای وزین شرکتهای مثل گارتنر که متخصص بازار این جور چیزها هستند، از اصطلاح نتبوک استفاده می شود.

    در مورد تحلیل موافقم که فروش نتبوکها بر نوت بوک ها تاثیر گذاشته اما اینکه آیا جایگزینی برای آن خواهد بود بحث بسیار مفصلی است که از حوصله این کامنت خارجه.

  12. شن Says:

    دکتر جان چرا کامنتهای بی ادبانه این افراد بی ادب رو پاک نمی کنید؟؟؟!!!

    • mhmazidi Says:

      @شن: کامنت هایی که شما انها را بی ادبانه می خوانید بنظر من «نمک» نوشته های وبلاگی است. لااقل نشان می دهد که در حوزه هایی کاملا علمی و تخصصی نیز می توان برخوردهایی اینچنین را شاهد بود. فراموش نکن که همیشه گفته اند: هنر نزد ایرانیان است و بس 🙂

  13. ITSociety Says:

    سلام
    در جواب کامنت ها خیلی صبور و منطقی هستید ولی در پست تان در انتقاد از مخالفان،ناآگاهان و … تند و بی صبر.
    «دوستان کامنت گذار» و «بحث از پایه غلط » و «آی تی دانان» و «وبلاگ نویسان خردی مثل من» و «اصراری بر درستی ان ندارم» و «وقت وحوصله گرامی شان» یعنی چی!!
    من قبلا با پارادایم شما مخالفت کردم، نه با اصل موضوع.نظر دادم، نظر من هم میتواند نادرست باشد خوب.منتها دلیل براش آورده بودم نه همین جوری حرف زده باشم. من به کامنت هایی که تو وبلاگ های خارجی میزارن توجه کردم، با ما خیلی فرق دارن اونا جدی کامنت میزارن. بازی آدم ها با هم نیست که. حرف میزنن. خاله بازی هم در نمی آرن.اگه باز نسبت دیگه ای بهم نبندید!
    کامنت گذاشتن یعنی به بحث کمک کردن، نظر دادن. وقتی این اتفاق بیافتد و محترمانه هم باشه برای یه وبلاگ نویس ایده آل هس دیگه. هرچی هم مخالف ها بیشتر باشن بهتره.
    شما مخالفید؟

    • mhmazidi Says:

      @itsociety: تصور می کنم سوء تفاهمی رخ داده. از شما تنها یک کامنت داشتم در ذیل عکسی که مربوط به میزکار اینده بود. شما نظر متفاوت خود را ابراز کردید و من هم بدان به چشم تکمیل کننده بحث نگاه کردم.ایا باید جواب می دادم و ندادم؟ خب مشکل کجاست؟

      عکس: میزکار آینده همه ما اینگونه خواهد بود؟


      در کل آرشیو وبلاگم بگردید اگر در جایی در متن پستها یا کامنتها دیدید که خطاب به منتقدانم-اعم از انها که استدلال می کند و انهایی که فحاشی می کنند- نوشته ام «نااگاهان»٬ بگویید تا علاوه بر تصحیح رسما عذرخواهی کنم. در مورد کلماتی هم که شما از متن من پررنگ کرده ای دقیقا متوجه نشدم که عیبشان چیست؟
      اگر به کامنتهای همین بحث توجه کنید می بینید که پژمان عزیز در بسیاری جهات با من متفاوت می اندیشد.پس چگونه است که پاسخ ایشان و شما و عرفان را می دهم اما پاسخ سایرین را خیر؟ دلیل ساده است: بقیه کاری به متن ندارند.تیغ تیز آنها متوجه نویسنده متن است حال متن مزخرف باشد یا بسیار عالی. این همان چیزی است که در وبلاگهای خارجی مفهومی ندارد.هرگاه هرکدام از آنها شروع کنند به خواندن متن و براساس تک تک کلمات متن٬ انتقاد کنند با کمال میل وارد دیالوگ با آنها نیز خواهم شد.

  14. evanescence Says:

    نوت بوکی که بتونم برنامههایی مثل CATIA,POWER MILL,POWER SHAP را باهاش کار بکنم

  15. itsociety Says:

    بله پس سوءتفاهم بوده.
    البته من هم از کامنت گذاران انتقاد کرده بودم هم از شما:

    شما:که سوءتفاهم بوده
    کامنت گذاران:که قدر موضوعات جدی را نمیدونن و …

  16. وحید Says:

    وای بر ایرانی های حسود که بجز ناسزا گفتن به یکدیگر کاردیگه بلد نیستن.بابا اینجا که یه محفل علمیه!فحش و بدو بیراه گفتن چرا؟! خجالت بکشید! خوش به حال خودم که ایرانی نیستم!شکر!


بیان دیدگاه