فیس بوک محبوب تر از گوگل؟

ژانویه 8, 2009

اگر این سوال را سال قبل می پرسیدیم جواب بسیار آسان بود. اما در شروع سال ۲۰۰۹ پاسخ اندکی دشوار شده است در صورتی که احتمال داده می شود در پایان ۲۰۰۹ ممکن است پاسخ بدین سوال کاملا معکوس شود؟

مدتی قبل وبلاگ تک کرانچ آمارهای منتشر شده توسط فیس بوک را با آمارهای دیگر از موسسات معتبری مثل کام اسکور مقایسه و تحلیل کرد.متن کامل مقاله اینجاست:

در آخرین آماری که فیس بوک منتشر کرده در حال حاضر ۱۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.هر روز تعداد ۴۵۰ هزار نفر به این سایت می پیوندند. امارها نشان می دهد اگر با همین روند رشد فیس بوک ادامه یابد( در حالی که تعدادی معتقدند حتی رشد ان بیشتر هم خواهد بود) در پایان سال تعداد کاربران فیس بوک به رغم خیره کننده ۳۰۰ میلیون کاربر خواهد رسید. ۷۰ درصد این افراد خارج از امریکا هستند. نصف انها محصلان کالج ها و نیمی دیگر٬ افراد غیره می باشند.اکثر آنها در سنین بالای ۲۵ سال هستند.

اما در مقایسه ای که بین گوگل و فیس بوک انجام شد٬ دیده شده که کاربران اینترنتی٬ 41.6 میلیارد دقیقه در گوگل و کلیه سایتها و سرویسهای تابعه گوگل وقت می گذرانند در صورتی که  این عدد در فیس بوک معادل  33.9 میلیارد دقیقه است. گوگل در مورد تعداد دقیقه ها تنها ۳.۶ درصد رشد داشته در صورتی که فیس بوک رشدی معادل ۱۹ درصد داشته است. البته کماکان یاهو با فاصله زیاد در راس قرار دارد و مای اسپیس نیز با نصف زمان فیس بوک رشد منفی در تعداد دقایق را تجربه می کند.

اوضاع کاربران امریکایی ( بعنوان مهمترین و موثرترین کاربران وب) اندکی متفاوت است. مای اسپیس با 16.4 میلیارد دقیقه در راس است و در اینجا فاصله بین فیس بوک و گوگل بسیار کمتر شده: فیس بوک 8 میلیارد دقیقه در برابر گوگل با 8.5 میلیارد دقیقه.

البته قبل از نتیجه گیری نهایی بهتر است این نکته را هم اشاره داشته باشیم که عمده ترین فعالیت گوگل٬ موتور سرچ ان است و گوگل تمام سعی خود را می کند تا کاربران هرچه سریعتر به جواب برسند. در نتیجه مدت زمان کمتری را در سرچ گوگل بگذرانند. اما این اتفاق منجر به جلب رضایت کاربر خواهد شد و وی را تشویق می کند که بازهم بیشتر از موتور گوگل استفاده کند. در تحلیل نهایی٬ این اتفاق به گذراندن وقت بیشتری در گوگل می انجامد. از دیگر سو بسیاری از سرویسهای جانبی گوگل از جمله یوتیوب جیمیل گوگل داک و .. شما را زمان بیشتری در سایتهای گوگل نگه می دارند.

اما مدت زمان سپری شده در یک سایت چه اهمیتی دارد؟

نتیجه گیری نهایی:

وقتی کاربران مدت زمان بیشتری را در یک سایت بگذرانند٬ آن سایت اطلاعات بیشتری را می تواند در مورد کاربران اینترنتی بدست آورد. از این اطلاعات به روشهای بسیار زیادی می توان استفاده کرد. چندسال قبل میزان محبوبیت یک سایت را با تعداد بازدیدکنندگانش می سنجیدند.اما چند سالی است که مدت زمان سپری شده در یک سایت -از نظر سرویسهای معتبر امارگیری در وب- تبدیل به یک شاخص بسیار مهم شده است. بر این اساس باید گفت فیس بوک پس از پشت سرگذاردن مای اسپیس٬ در حال رقابت با گوگل است. شاید برای بسیاری از ما چنین مقایسه ای دور از ذهن باشد.این که گوگل یک موتور جستجو است و فیس بوک یک شبکه اجتماعی. اما تحولات پیشرو در سال ۲۰۰۹ مطمئنا دیدگاه های شما را تغییر خواهد داد.

به مرور کاربران بیشتر و بیشتری به فیس بوک محلق می شوند. دقایق بیشتری را در فیس بوک می گذرانند و برمیزان محبوبیت این سایت می افزایند.

گوگل کماکان محبوبترین موتور جستجو خواهد ماند با فاصله بسیار با رقبا. گوگل کماکان قدرت اول ویدیوهای کاربران وب خواهد بود با یوتیوب. گوگل کماکان …. . اما گوگل و طرفدارانش باید بپذیرند که فیس بوک رقیبی کابوس افرین است.حداقل٬ مدت زمانی که کاربران در فیس بوک می گذرانند مرتبا افزایش خواهد یافت و شاید تا قبل از پایان سال میلادی فیس بوک در این زمینه از گوگل پیشی گیرد. این امر پیامدهای فراوانی دارد که می توان بعدها در مورد ان بحث کرد.

صفحه آمار سایت فیس بوک

17 Responses to “فیس بوک محبوب تر از گوگل؟”

  1. پرهام Says:

    ولی هیچ وقت شبکه های اجتماعی پایدار نبودن ! شاید مدتی بتونه جای گوگل در برخی موارد بگیره ولی هیچ وقت نمیتونه جلو بزنه !


  2. دکتر همه اینها درست ولی وقتی فیس بوک فیلتره، چه فایده ای واسه ما داره؟ :(((

  3. pashmoddin Says:

    امان از دست این امپریالیسم نقابدار!

  4. فردین Says:

    بابا تو این خراب شده که همه چی فیلتره ، ولی خیالی نیست …
    همیشه آگاهیم.

  5. احسان Says:

    آقا فیلتره ولی من چنتا از دوستام می تونن استفاده کنند فیلتر کردن هم تو ایران صاحاب نداره چرا یسریا می تونن وارد شن؟

  6. Holy Killer Says:

    احساس میکنم باید یه کاری کرد. من عاشق اون روزیم که گوگل با مغز بره تو دیوار و منهدم شه . نمیدونم چرا دکتر اما احساس خوبی ندارم بهش. فکر میکنم یه روزی بالاخره این اتفاق میفته. دوس دارم زودتر غول بعدی رو ببینم. تکراری شده.

    امروز دقیقا 4 ساعت تو بلاگت بودم و از اولین پستت شروع کردم به خوندن. اون اولاش خیلی فرق میکردی. و تا اخریمن مطلبت میخونم دکی جان. ارادت ما به شما زیاده.

    • mhmazidi Says:

      @holy killer: قربان ما مدتهاست وبلاگ نازنین شما را می خوانیم و از نوشته های رکیکتان بینهایت لذت می بریم. 🙂 در متن های شما هوشمندی خاصی است که در بسیاری از نوشته های پاستوریزه-از جمله متون همین وبلاگ- هرگز رویت نمی شود.همچنان شما را با گودر دنبال می کنیم.
      اصلا گور پدر گوگل و فیس بوک هردو! حال شما چگونه است قربان؟ ارادتمندم کماکان.

  7. رضا Says:

    سلام.
    كي گفته فيلتره ؟!!!

  8. آریانا Says:

    کی می گه فیلتره؟! اینجا تو اصفهان که فیلتر نیست!
    فکر کنم برای یک سری IP های خاصی فیلتر شده!

  9. آریانا Says:

    Facebook is opened bringing chat service to everyone World Wide!

  10. Amir Says:

    فیس بوک فقط برای کاربران اینترنت شرکت های بزرگ که در تمام کشور نمایندگی دارند و اینترنت پر سرعت ارائه می دهند بسته است در صورتی که اگر با دایل آپ وصل شوید می بینید که سایت بالا می آید . واقعا جای تاسف داره 😦

  11. مسعود Says:

    نظر دوستمون امیر سایس کاملا درسته !!#

  12. سروش Says:

    واسه ما که فیلتر نیس
    تو شاهرود همه می تونن واردش بشن

  13. گزارش Says:

    بعضی سرویس ها واسه ما مفهوم کاربردی ندارند مثل orkut,face book,google earth

  14. آرمان Says:

    بابا تو این خرای شده 30 ساله که همه چیز فیلتره , muspace هم فیلتره , همه چیز فیلتره
    خدا ریشه…

  15. Holy Killer Says:

    دکتر جان ارادت ما به شما ته و اینا نداره.

    امروز بازم تقریبا 3 ساعت داشتم آرشیو ماه ژانویتو میخوندم و لذت بردم. بازم کملی به اطلاعات کممون کلی اضافه شد. خیلی کارت درسته.

    بابا شرمندم نکن. اینکه نوشته بودی ما رو میخونی چشام 4 تا شد یعنی. خلاصه کلی رفت رو قیمت بلاگمون.

    فقط خواستم بگم به شدت دوست دارم ( به چشم برادری الیته D: ) و همیشه اینجا رو میخونیم.

    راستش دکتر من یه طرح هم دارم کلن برای بلاگ های فارسی. حالا یه یه روز دیگه هم روش کار میکنم و بهت خبر میدم که شما هم نظر کارشناسی تو بگی. هر چی باشه تجربت بسیار زیاده.

    موفق باشی دکتر جان. ارادتمند به مقدار Over Doz!

  16. MMahdi Says:

    این یک موج و می کذره


بیان دیدگاه