CD مرده است به دنیای دانلود پا بگذارید

ژانویه 10, 2009

این سخن از من نیست بلکه پیشنهاد یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی به اسم گارتنر است خطاب به کمپانی های تولیدکننده و توزیع کننده موزیک.

موسسه گاتنر قویا معتقد است که دوران پخش موزیک بر روی CD به پایان رسیده است. گارتنر پیشنهاد کرده که گذار از فضای CD به توزیع دیجیتال و آنلاین حتی قبل از کریسمس سال ۲۰۰۹ باشد!! این گذار مدتها در حال انجام بود اما به آرامی و تاکنون موسسه معتبر و بزرگی مثل گارتنر نیز چنین صریح و شفاف پیشنهاد نکرده بود.

گارتنر معتقد است با وجود اینترنت پرسرعت٬ ارتباطات WI-FI ٬ نتبوکها و گوشی های موبایل که همگی به اینترنت های پرسرعت دسترسی دارند دیگر زمان ان رسیده که توزیع و پخش موزیک بر روی CD به فراموشی سپرده شود.

صنعت موسیقی از سال ۱۹۸۵ تاکنون ارتباط بسیار خوبی با CD داشته است. اوج موفقیت در فروش CD در سالهای پایانی قرن بیستم بود اما پس از آن فروش CD با افت بسیار شدیدی مواجه شد و این روند مرتبا در حال تشدید است.

گارتنر معتقد است صنعت موسیقی دیگر نمی تواند از مدلهای قدیمی خود کسب درآمد هنگفت کند.آنها باید دنیای دیجیتال را خط مقدم کسب و کار خود بکنند.

تحلیل:

– این نوشته را مدتها قبل خواستم منتشر کنم. در این بین فروشگاه آی تیونز اپل نیز خبر داد که زین پس موزیک های خود را به صورت DRM-free به فروش می رساند.به عبارتی کسی که موزیک را از این فروشگاه انلاین خریداری می کند می تواند ان را بر روی هر دستگاه پخش کننده و در هر زمان و به هرتعداد دفعه گوش دهد و … و بطور کلی دیگر محدودیتهای قانون DRM گریبانگیرش نخواهد بود.

-شاید کل نوشته های بالا برای کاربر ایرانی بی اهمیت باشد. او سالهاست که به راحتی کپی های بسیار راحت از موزیک را تهیه می کند و به راحتی نیز انها را از اینترنت دانلود می نماید. بحثی در این زمینه نداریم!! اینجا بحث ما بر سر شخص کاربر و مصرف کننده(ایرانی) نیست بلکه بحث برسر کل صنعت تولید و توزیع موزیک در سرتاسر جهان است. در صورتی که شرکتهای تولیدکننده موزیک به توصیه های گارتنر و بسیاری دیگر از فعالان موزیک انلاین مثل اپل تن دهند٬ در ان صورت معنا و مفهوم تولید و توزیع موزیک دستخوش تحولات بسیاری خواهد شد.

-البته فراموش نکنید: صاحبان صنعت موزیک همانند صاحبان صنعت فیلم بسیار محافظه کار هستند. آنها در مورد امپراتوری پولساز خود محتاط و بشدت وسواسی هستند. سخت است که انتظار داشته باشیم آنقدر هوشمند باشند که ذات اینترنت را به سرعت و خوب درک کنند. 🙂 باید به انها فرصت دهیم.

-البته خود CD ممکن است تا سالیان سال به حیات خود ادامه دهد- همانگونه که بسیاری هم اکنون صفحات گرامافون نگه می دارند یا نوارهای کاست. مسئله این است که همیشه در برابر شتاب گیج کننده تکنولوژی٬ هستند افرادی که سعی می کنند با چسبیدن به نسل قبلی تکنولوژی٬ احساسی نوستالژیک را برای خود زنده نگه دارند.

مرتبط: مدتها قبل خواستم مطلبی منتشر کنم در مورد کل محصولات فرهنگی و رسانه ها در عصر اینترنت و آینده احتمالی انها. حرفهای ان مطلب برای آن موقع آنقدر رادیکال بنظر می آمد که ترسیدم حتی بلندپروازانه ترین افکار را هم به واکنش وا دارد. این توصیه گارتنر را داشته باشیم تا وقتی که نوشته هایی دیگر از منابع معتبر منتشر شود و آنگاه بتوان با مدارک بیشتری آن مطلب رادیکال را منتشر کرد. به امید آن روز

9 Responses to “CD مرده است به دنیای دانلود پا بگذارید”

  1. پژمان Says:

    مزیدی عزیز
    1- چنانچه می خواهی نظرات و عقایدت رو به گوش مخاطبی برسانی که درک درستی از تجارت جهانی و دنیای تکنولوژی دارد، تنها راهش نوشتن به زبان انگلیسی است.

    2- قضیه drm free چیزی بود که از همان ابتدا بسیاری، کمپانی های تولید کننده موسیقی و سپس اپل رو محکوم کردند که مسخره بازی دی آر ام رو بهش تن داد. دقیقا من رو یاد تاریخجه دی وی دی های اولیه می ندازه اون رو هم به اولویت قاره می خواستند رمزگزاری کنند ولی ایده ای پوچ بیشتر نبود و بعدش هم به کلی برچیده شد.

    پیش بینیهای مختلفی شد که نهایتا اپل موزیک رو آزاد خواهد کرد و خوشبختانه این اتفاق افتاد. باید دید صنعت موسیقی چه چاره ای برای دانلود موسیقی به صورت غیر مجاز پیدا می کنه اما نهایتا از آمار وارقام فروش اپل آیتیونز این طوری بر میاد که مردم به دانلود آلبومها و خرید آنها به صورت دیجیتال عادت بیشتری کرده اند.

    موسسه گارتنر اشاره به عدم استفاده و کارآیی سی دی در دنیای موسیقی کرده است و من توجهت رو جلب می کنم به لپتاپ مک ایر شرکت اپل که فاقد هرگونه پخش کننده سی دی و دی وی دی بود و خیلی ها سر و صدا کردند که این فروش نمی ره ولی خب می بینم گویا از فروش قابل ملاحظه ای هم برخورد دار بوده. اپل معتفده که در نسل فلش مموری ها که به سرعت حجمشان زیادتر می شود، دیگر نیازی به پخش و ضبط کننده های لیزری نخواهد داشت. مساله فقط زمان خواهد بود و کاهش قیمت وسایل جایگزین و البته قضیه compatibility و applicability حافظه ها و متدهای جایگزین که از حوصله کامنت من بازم خارجه.

  2. nickrooz Says:

    من با این تکنولوژی جدید خیلی مخالفم از همون اولش هم معلوم بود سی دی زمان خیلی زیادی عمر نخواهد داشت
    با انقراض سی دی در جهان می تونیم امیدوار بشین که کپی رایت تو ایران به اجبار بیشتر رعایت بشه

  3. blogfa2x Says:

    سلام،
    اسکریپتی جهت انتقال مطالب وبلاگهای بلاگفا به خارج (فعلا وردپرس) ایجاد شده. طرز کار این اسکریپت با اسکریپتی که قبلا توسط دوستان وردپرس فارسی آماده شده بود متفاوته و با گرفتن نام کاربری و کلمه عبور کاربر، مطالب از طریق کنترل پنل خود بلاگفا (و نه دستکاری در theme) خارج میشه.

    مراحل انجام کار ساده هست، اسکریپت در نهایت خروجی WXR برای مطالب و نظرات و خروجی OPML برای لینکها ارایه میکنه. که با ذخیره این خروجیها در یک فایل از طریق بخش ‹درون‌ریزی› وردپرس به راحتی قابل استفاده هست.

    لطفا به نشانی گروه مراجعه کنید و در صورت تمایل این script رو به دیگران معرفی کنید 🙂
    http://groups.google.com/group/blogfa2x

    این اولین نسخه اسکریپت (0.1) هست، لطفا با نظرات و پیشنهادات خودتون برای توسعه نسخه های بعدی به ما کمک کنید.

    با تشکر

  4. M.K_Soft Says:

    من با حرفی که پژمان در اولین نظر گفت, دیگر اون دیدی که بهش داشتم را به کلی عوض کرد. یعنی چی که
    «چنانچه می خواهی نظرات و عقایدت رو به گوش مخاطبی برسانی که درک درستی از تجارت جهانی و دنیای تکنولوژی دارد، تنها راهش نوشتن به زبان انگلیسی است.»
    دهن من رو باز نکن که یه چیز هایی میگم که نباید بگم.
    خب آدم بیشعور مگر غیر از اینه که خودت ایرانی هستی و توی همون خراب شده ای که اسمش گوگله مدیران رده بالایی داره که ایرانی الاصل هستند؟
    درک درست مطمئن باش با چنین کارهایی به وجود نخواهد آمد و اینو هم مطمئن باش که روند صعودی دانش کاربران ایرانی گرچه بسیار آهسته ولی طوری به پیش میرود که روزی نشانی هم از امثال تو در دایره اش وجود نخواهد داشت.
    لطفا از این به بعد روی حرفی که میخوای بزنی کمی فکر کن.

  5. سیناک Says:

    بسیار بسیار جنبش جالبی است ولی بعد از دانلود باید این اطلاعات درجایی ذخیره شوند و همه هم همانند شما $ ندارند که هارد یک ترابایتی بگیرند!
    راستی دکتر جان یادم رفت در پست هارد یک ترابایتی نکته ای را ذکر کنم: شما 1ترابایت داری بنده نیز یک گیگا بایت
    دور از شوخی یه سیستم قدیمی دارم که هاردش 1 گیگ هست!

  6. سهيل Says:

    واقعا اين مطلب در مورد اينترنت ايران مصداق داره؟!

  7. گزارش Says:

    حیفه که سرعت انتقال بعضی از تکنولوژی ها به ایران به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت تو ایران خیلی پایینه


  8. خیلی جالبه اما این ایده فقط به صنعت موزیک مربوط نمی شه و صنعت نرم افزار هم کاملا به این سمت پیش رفته

  9. Endless Love Says:

    جالب بود مطلب، شاید در آینده همه چیز از این هم بیشتر دگرگون بشه!


بیان دیدگاه