600 سايت اشتراك ويديو

جون 9, 2008

وقتي عبارت «سايت اشتراك ويديو» را مي‌بينيد، بي‌اختيار ياد چه چيزي مي‌افتيد؟ احتمالا همه ما اولين اسمي كه به ذهنمان خطور مي‌كند «يوتيوب» است. در عظمت و بزرگي «سلطان ويديو» شكي نيست. اما بجز يوتيوب چند سايت اشتراك ويديو ديگر را مي‌شناسيم؟ تصور مي‌كنم در بهترين حالت تنها بتوانيم 7-8 يا حداكثر 10 سايت را نام ببريم.

اما بنا به روايتي بيش از 600 سايت اشتراك ويديو در عرصه وب وجود دارد!! اين عدد در نگاه اول ساده بنظر مي‌رسد.اما وقتي دقت كنيم كه هر كدام ميزبان تعداد زيادي فايل ويديويي هستند- كه گاه بعضي از انها واقعا حجيم مي‌باشند- به بزرگي اين عدد بيشتر ايمان مياوريم.كما اينكه اين تعداد روز به روز در حال افزايش است و تعداد زيادي از اين سايتها نيز با موفقيت و گسترش روزافزون مواجه هستند. اضافه كنيد ورود نرم نرمك فايلهاي ويديوي با كيفيت بالا يا HD را به اين قسمت از وب!!

شما در اين آدرس مي‌توانيد ليست تمام اين 600 سايت را بيابيد:

 

                                            Ilikesharingvideos.com

 

در ادرس فوق، سايتها دسته بندي نيز شده‌اند:

1- سايتهاي به اشتراك گذاري ويديو: http://www.ilikesharingvideos.com/video-sharing-sites/en/

2- سايتهاي جستجوي ويديو: http://www.ilikesharingvideos.com/video-search-engines/en/

3- سايتهاي دانلود ويديو: http://www.ilikesharingvideos.com/video-download-sites/en/

در قسمت سايت‌هاي اشتراك ويديو، شما مي‌توانيد ليست سايتها را به صورتهاي مختلف تنظيم كنيد:

برحسب حروف الفبا – نام كشورها/زبانها – و برحسب رتبه و رنك‌ انها در سايت الكسا.

تقسيم بندي انها بر حسب كشور مورد نظر مي‌تواند بسيار جالب باشد.مثلا اتفاق خاصي در كشور ايكس مي‌افتد.شما مي‌توانيد با سرك كشيدن به سايتهاي ويديويي ان كشور به اطلاعاتي دست پيدا كنيد كه شايد در هيچ جاي ديگري قابل يافتن نباشد. نكته جالب اين است كه دسته بندي بر حسب كشور نشان مي‌دهد كشورهاي ديگري غير از امريكا نيز سايتهاي ويديوي بسياري دارند.مثلا فرانسه و آلمان و … از ايران دو سايت ديده مي‌شود كه چندان هم چنگي به دل نمي‌زنند:

                                                برحسب نام كشورها.

اما چند نكته:

1- همانند ديگر نقاط وب، اينجا نيز محتويات ثكثي(اروتيك/پورن) چه بصورت سرويسهاي عمومي و چه اختصاصي حضور فعالي دارند.

2- بسياري از كشورهاي اروپايي كوچك در اين ليست ديده نمي‌شوند. اين ممكن است بعلت عدم علاقه انها باشد- كه بعيد مي‌دانم- يا اين كه سعي مي‌كنند از سرويسهاي خوب ديگر كشورها استفاده كنند- كه احتمال اين يكي بيشتر است. با توجه به سنگين بودن هزينه‌هاي نگهداري از اين قبيل سايتها بخصوص در طولاني مدت، بنظر مي‌رسد اين عقلاني‌ترين روش ممكنه باشد

3- سايتهاي ويديوي -همانگونه كه در دو پست قبل‌تر اشاره كردم- به سمت تخصصي‌ شدن پيش مي‌روند.در ليست بالا انواع سايتها با محوريت :آشپزي- موزيك، اموزش و … ديده مي‌شود.

4- در طولاني مدت ممكن است تعداد زيادي از اين سايتها تعطيل شوند(بعلت عدم استقبال كاربران)، تعدادي هم در هم ادغام مي‌شوند. اما مطمئنا تعدادي نيز تبديل به يوتيوب‌هاي آينده خواهند شد.

5- استقبال از سايتهاي اشتراك ويديو- بجز يوتيوب- در كشور ما چندان مطلوب نيست. مهمترين علت، سرعت افتضاح اينترنت در كشور ما است.اما وب منتظر ما نمي‌ماند. اگر نمي‌توانيم كاربران فعال اين سرويسها باشيم لااقل بايد اطلاعات تئوريك ما از اين سايتها up to date باشد.شايد گيك‌هاي وبلاگستان اينگونه باشند، اما وظيفه آي‌تي‌نويسان است كه اين اطلاعات را به ساير كاربران ايراني نيز منتقل كنند. شايد روزي برسد كه لياقت كاربر ايراني بيش از 56 كيلوبايت شود!!! بايد براي آن روز آماده بود!!

6- يك نكته پاياني را هم ذكر كنم: معتقدم با شرايط موجود-لااقل تا چندسال آينده و تا وقتي كه شرايط فعلي بر وضعيت اينترنت كشورمان حاكم است- هيچ سرويس ايراني نمي‌تواند در اين قسمت از بازار موفق باشد.توصيه شخصي من اين است كه هيچ developer هموطن عزيزي وارد اين قسمت از بازار نشود. در مورد دلايل اين سخن مي‌توان مفصل بحث كرد؛ اگر كسي تمايلي داشت و عمري باقي بود.

6 Responses to “600 سايت اشتراك ويديو”

  1. talatom Says:

    دمت گرم مزیدی

  2. kamran Says:

    مطلب جالبي بود ممنون

  3. فتحی Says:

    دکتر ما را به یاد زمانهایی قدیم انداختید. شدید همان مزیدی قدیم. خیلی ممنون. عالی بود

  4. بابک Says:

    مطلب خوبی بود دکتر جان.
    ایران فقط ۲ سایت ، چه بد!


  5. سلامن علیکم
    راستیاتش بنده انقذه که با سایت http://www.stage6.com/?page=3 تونستم رابطه برقرار کنم و کلی فیلم و کارتون دبش و نایاب و بعضا کمیاب ازش داونلود کنم، با هیچ سایت اشتراک ویدئوی دیگری نتونستم ارتباط فکری عاطفی روحی برقرار کنم مخصوصا سایت معظم یوتیوب که یخده دنگ و فنگ داره و فیلتر و غیره و ذلک هم مزید بر علت شده و… ولی سایت مذکور انصافا گنجینه ای از فیلمها و کارتونها و مستند های فوق العاده جالب و عتیقه بود و شخصا 120 تا کارتون پلنگ صورتی ازش داولود کردم بی هیچ دنگ و فنگی ولی دست بر قضا یک روز رفتیم دیدیم درشو تخته کردن و رو درش نوشتن: ادامه ی این کار خیلی برامون هزینه بر بود و نمی صرفید و قس علیهذا.
    و علیکم السلام و رحمته

  6. جواد Says:

    سلام

    اتفاقا به نظر بنده اگر یک سایت ایرانی بتواند وارد دامنه کنترل شده ویدئو بشود..بسیار بسیار می تواند موفق باشد.

    اگر به لیست ساتهای برتز ایرانی در الکسا نگاهی بیاندازید با وجود فیلتر بودن یوتیوب و البته پهنای باند داغون ایران این سایت رتبه 6 را درایران دارد…قبول دارم که الکسا خیلی دقیق نیست ..ولی به نظر من در کل فضای ملموسی ایجاد می کند.

    من خودم اطلاع دارم یکی از این سایتهای پرترافیک ایران کارهای تحقیقاتی و برنامه نویسی رو روی وید ئو شروع کرد..

    به نظر من می تواند سرویس موفقی ارائه بدهد…چه در سایت خودش و چه در سایت های دیگران.


بیان دیدگاه