وردپرس و مجلات

دسامبر 28, 2007

قبلا در اين مورد چندبار نوشتم.اجازه دهيد بازهم يادآوری كنم. اگر معتقدم( و معتقديم) كه وردپرس بعنوان يك سكوي انتشار مطالب در وب، بدلايل بسيار ازجمله اوپن سورس بودن، راحتي كار با آن، كاربران جهاني بسيار آن، اكوسيستم بسيار بزرگ آن شامل توسعه‌دهندگان فراوان آن و… لياقت حمايت دارد و ارزش دارد تا در گسترش آن (همانند تمام پروژه‌هاي اوپن سورس ديگر) سهمي كوچك داشته باشيم؛ پس بايد در اين مورد بيشتر و دقيقتر فكر كنيم.

بارها تاكيد شده است كه wordpress يك جزء منفرد نيست بلكه آن را به صورت يك اكوسيستم بايد در نظر گرفت.طبعا وقتي مي‌خواهيد يك اكوسيستم را گسترش دهيد لازم است تمام اجزاء ان مورد توجه واقع شود.پس نبايد فراموش كنيم كه وردپرس تنها wordpress.com  و همچنين يك بسته قابل دانلود از wordpress.org نيست.وردپرس اجزاء ديگری هم دارد مثلا wordpress MU . همچنين در wordpress.org شما با گزينه‌هاي متعددي مواجه هستيد: پلاگين‌ها، تم‌ها و اكيسمت و … . در اين زمينه تيم وردپرس فارسي خوب عمل كرده است.

از ديگر سو: بايد به طيف وسيع مخاطبان احتمالي وردپرس نيز توجه داشت: مثلا آماده كردن يك تم جديد براي وبلاگ‌نويسان خانوم، كار جالبي بود كه اخيرا در قسمت تم‌های سايت قرار گرفته است. اما قسمتهاي زيادي مانده كه هنوز در انجا فعاليت كم بوده است.در درجه اول اين نيازمند فعاليت همه است و نه اينكه تمام بار مسئوليت به دوش تيم وردپرس فارسي باشد.

يكي از اين قسمتها استفاده از وردپرس در فعاليتهاي گروهي است. تاكنون چندين وبلاگ گروهي خوب ايجاد شده كه از وردپرس استفاده مي‌كنند.اما بازهم مي‌توان براي گسترش اين قبيل موارد فعاليت كرد. يكي از اين موارد كه تاكنون در وبلاگستان كمتر ديده شده حرفي از آن به ميان آيد استفاده از وردپرس براي مجلات اينترنتي است. اكنون وردپرس اين قدرت را دارد كه براي انتشار يك مجله اينترنتي از آن استفاده شود. تاكنون مجلات اينترنتی زيادي را شاهد بوده‌ايم اما من موارد آنچناني در ذهن ندارم كه از وردپرس استفاده شده باشد.

بايد در اين زمينه تبليغات كافي انجام شود تا كساني كه در نظر دارند مجله اينترنتي راه اندازی كنند وردپرس را هم تست كنند. يكي از اين موارد مي‌تواند فارسي سازی و معرفي چند تم وردپرسي كه مختص مجلات اينترنتی طراحی شده‌اند باشد.البته لازم است يادآوری كنم كه تم‌هايي كه بعنوان magazine style  شناخته مي‌شوند تنها مختص مجلات نيستند؛ حتي يك وبلاگ ساده نيز مي‌تواند از اين تم‌ها براي وبلاگ خود استفاده كند. در اين مدت تم‌هاي وردپرسي رايگان بسياری براي مجلات اينترنتي در وب منتشر شده‌اند. اما هنوز هم بنظرم همان لينك قديمي – كه چندين بار در همين وبلاگ معرفي شد- شامل بهترين‌های اين زمينه است. لينك مربوطه را در زير مي‌گذارم با اين توضيح كه مخابرات عزيز اين لينك را مسدود كرده‌اند.اگر روزی عزيزان بتوانند توضيح دهند در اين لينك چه مفسده‌اي پنهان است كه بلوكه گشته، موجب هدايت ناآگاهانی همچون اين حقير خواهند شد:

          http://themeplayground.com/the-best-wordpress-magazine-themes-available

 

نكته: هم اكنون بينهايت نشريه دانشجويي در كشور چاپ مي‌شود.تصور كنيد حتي درصدی از آنها از بخواهند به وب وارد شوند و از وردپرس استفاده كنند. بازار بزرگی نيست؟؟

سوال:  چه روشهايي جهت گسترش استفاده از وردپرس در بين مجلات اينترنتي ايراني پيشنهاد مي‌كنيد؟

6 Responses to “وردپرس و مجلات”

  1. Ali Reza Says:

    خوب یکی از مجلات وردپرسی که قراره از یکشنبه شروع به کار کنه شبح آزادی هست (thephantomofliberty.com) البته اگه خواستی زودتر ببینی چه طور شده ، یه ندا بده

    اما واسه گسترش وردپرس تو مجلات فقط یه راه هست. راه اندازی چند تا مجله و نشون دادن این که خیلی راحت و خوب می تونن کار بکنن باهاش (‌سادگی کار) همون جور که یکی دو سال قبل تب MT تو مجلات زیاد شده بود.

  2. khorashad Says:

    سلام جناب مزیدی عزیز …
    کامنت بی ربط می گذارید , بنده را نیز مجبور می نمایید کامنت بی ربط بگذارم!! ( این به اون در!!)
    بسیار ساده…..
    در قسمت مدیریت … قسمتی هست به نام ارتقا یا همون upgrades خودمون!!…. روی آن کلیک کرده و در بین 3 زیر صفحه ای که باز می شود ( ارتقاء ها و Gifts و دامنه‌ها ) …. دامنه ها را باز می کنید… در جای خالی نام domin که دوست دارید را وارد کرده …… بر روی «اضافه کردن دامنه به وبلاگ» کلیک می کنید…در صفحه جدید… روی buy 15 credits کلیک کرده و 15 دلار ناقابل !! از جیب مبارک , را خرج نموده تا برایتان 15 credits ایجاد شود… پس از طی مراحل پرداخت پول …. به صفحه ارتقا باز میگردید و در قسمت دامنه ها, domin خود را اکتیو می نمایید… به همین سادگی….!!

    موفق و موید باشید..

  3. khorashad Says:

    سلام
    خب من دلایل شخصی داشتم برای این کار :
    1- من در پرشین بلاگ , وبلاگ داشتم ( khorashad.persianblog.ir) که بعلت عدم امنیت پرشین بلاگ , و شنیدن اینکه وردپرس از بلاگ اسپات و بلاگر هم در این زمینه بهتره , نقل مکان کردم به وردپرس…
    2- حرف شما درسته .. من می تونستم یک هاست و دامین با همین قیمت بگیرم و استفاده کنم ولی ( این ولی مهمه!!) چون از نظر وقت و زمان در مضیقه هستم و نمی تونم وقت روی طراحی وب بذارم… لذا این کار رو کردم که نیاز به وقت گذاشتن کمتر در زمینه طراحی باشه… حیف هم بود که پول بدم کسی واسم طراحی کنه وقتی که خودم بلدم..
    از طرفی این دامین رو نیاز داشتم و نمی تونستم صبر کنم تا احیانا گرفته شه …
    فعلا واسه 1 سالی که درگیرم و نمی تونم طراحی انجام بدم , بهترین انتخاب بود…!!


  4. سلام دکتر جان
    راجع به مساله‌ی پوسته‌های وردپرس من هم در خود وبلاگ وردپرس فارسی هم در بخش پوسته ها و هم در وبلاگ خودم مطلب دادم که یه قسمتی آماده کردیم که می‌تونیید پوسته‌های فارسی شده یا ساخته شدتون رو برامون ارسال کنید ولی زیاد استقبال نشد
    شاید خیلی ها میترسن مثلا پوستشون تاید نشه ولی اینطور نیست اگر مشکلی هم داشته باشه ما سعی می‌کنیم تصحیحش کنیم (البته ما که نه فعلا من دست تنهام و مهرداد و بهرنگ هم فعلا زیاد وقت ندارند و وقت امتحانا هم هست و …) ولی با این اوصاف سعی شده که این قسمت به روز باشه
    منتظر نظرات شما نیز هستیم

  5. patrickestarian Says:

    سلام
    آمدید چند تا کامنت گذاشتید، ما را معتاد کردید 🙂
    یک سوال: موقعی که وبلاگ خودم را در ووردپرس باز می کردم، فارسی را انتخاب کردم. به نظر شما راهی هست که محیط Administration انگلیسی باشه ولی وبلاگم فارسی (از راست به چپ) بشه؟
    ممنون میشم توضیح بدید…

  6. patrickestarian Says:

    همین حالا پیداش کردم، مرسی 🙂


بیان دیدگاه