بحثی پيرامون سرويس‌های آپلود فایل

مِی 19, 2008

مخاطب اين نوشته كساني هستند كه دغدغه آی‌تی‌ نويسي دارند.

بگذاريد قبل از وارد شدن به بحث چند نكته بسيار واضح و بديهي را تكرار كنيم تا از سوء تفاهمات جلوگيري شود. سرويسهاي آپلود فايل بينهايت فراوان هستند و بسيار بسيار متنوع. هر شخصي بسته به ميل و علاقه و نياز خود مي‌تواند از هركدام از اينها استفاده كند.مطالبي كه در ذيل ارائه مي‌شود به هيچ‌وجه محدوديتي بر اين اصول بديهي نيست.

وضعيت وبلاگستان- و در مقياس بزرگتر كل اينترنت- در كشور ما در قياس با جهان تفاوتهايي خاص دارد.به همين دليل گاه در استراتژيهايي كه در پيش مي‌گيريم نمي‌توانيم كاملا منطبق با وبلاگستان جهاني پيش برويم. يكي از اين حيطه‌ها بنظرم بحث «سرويسهاي آپلود فايل » مي‌باشد.

در گذشته سايت‌هاي اپلود فايل محدود بودند و عملا اكثر فايلهاي موجود در وب را ميزباني مي‌كردند.اما كم‌كم سايتهاي و سرويسهايي اضافه شدند كه به فرمتي مشابه و گاه بسيار متفاوت ميزباني فايلها را به عهده گرفتند. در اين بين سايتهاي قديمي هنوز جايگاه و اعتبار خاص خود را دارند.

رپيدشير rapidshare نه تنها در ايران بلكه در تمام جهان هنوز هم معروفترين سايت در اين زمينه است. اما رپيدشير كاستي‌هاي بسياري دارد.البته براي كساني كه اكانت پولي ان را تهيه كرده باشند و همچنين براي كساني كه به اينترنت با سرعت بالا دسترسي دارند عملا اينگونه مشكلات معنايي ندارد. براي انها بهشت واقعي همان رپيدشير است. اما همينجاست كه جمله بالايي معنا پيدا مي‌كند: شرايط اينترنت در كشور ما با بقيه دنيا اندكي متفاوت است.

بنظرم جايگاه رپيدشير براي دانلود فايلهاي مورد نياز از ان، كماكان حفظ خواهد شد. اما مي‌توان براي آپلود فايل به گزينه‌هاي بهتر نيز نيم نگاهي انداخت.

پيشنهاد من اين است:

درست است كه كاربران اينترنت هرجايي كه دوست دارند مي‌توانند فايلهاي خود را اپلود كنند؛ درست است كه ما بعنوان كساني كه در مورد آي‌تي مطلب مي‌نويسيم بايد سرويسهاي مختلف آپلود را معرفي كنيم اما همچنين ما مي‌توانيم طي يك حركت گروهي و هماهنگ ، فرهنگ استفاده از سايتها و سرويسهاي آپلود فايل را در كشورمان اندكي تغيير دهيم. براي اين كار كافي است چند نمونه برتر – كه در مورد معيارهاي برتر بودن چيست مي‌توان بحث كرد- را انتخاب كرده و زين پس بر روی آن چند مورد مانور بيشتري در وبلاگستان داده شود. در كنار آن مي‌توان به معرفي سرويسهاي جديد نيز اقدام كرد اما عمده توجه بر روی همان چند نمونه متمركز شده باشد.

معيارهاي انتخاب اين سرويسها چه باشد؟ اين بستگي دارد به زاويه ديد شما: الف- راحتي مخاطب(كسي كه فايل شما را دانلود مي‌كند ) ب- راحتي شما( كسي كه فايل مربوطه را اپلود مي‌كند).

بنظرم چيزي كه در ايران بيش از هرچيز مهم است سرعت بسيار پايين اينترنت است. از طرف ديگر بنظرم راحتي مخاطب در اولويت قرار دارد. از مجموع اين دو نكته معيار اول بنظرم چنين بايد باشد:

1- مخاطب بتواند فايل مربوطه را به راحتي و متناسب با سرعت پايين اينترنت در ايران دريافت كند.

در اينجا تصور مي‌كنم اولين چيزي كه به ذهن برسد قابليت resume است. متاسفانه رپيدشير -جز در اكانتهاي پولي- قابليت رزومه ندارد. در صورتي كه سرويسهاي جديد اگرچه امكانات كمتري ارائه مي‌دهند اما اين قابليت آنها بسيار مفيد است.

2- براي دانلود فايل نياز به گذشتن از مراحل متعدد نباشد.چيزي كه مثلا در رپيدشير يا فورشيرد يا … ديده مي‌شود. از طرفي هم تصور نمي‌كنم رفتن به صفحه دانلود و كليك بر روی يك آيكون ان‌چنان وقتگير باشد-چون تنها يك مرحله است. نظر شخصي من اين است كه مي‌توان اين يك مرحله را به بزرگواري خودمان تحمل كنيم!!

3- اما نكته‌اي كه معمولا در اين بين كمتر به آن توجه مي‌شود مسئله stability و پايداري يك سرويس است. در سال گذشته چند پست در مورد وضعيت آپلود فايل نوشتم. اما شايد جرقه دوباره براي نوشتن اين مطلب زماني زده شد كه در اخبار آي‌تي خوانديم كه يكي از سرويسهاي جديد آپلود فايل در هفته‌هاي اخير سرويس خود را تعطيل كرد.(به اسم omnidrive ). در نتيجه بايد سرويسی انتخاب و معرفي و جا انداخته شود كه از پايدار بودن فعاليت ان – حداقل در كوتاه مدت و ميان مدت- اطمينان نسبي حاصل شده باشد.

4-

دلايل بالا را شما با كامنتهاي خوبتان تكميل كنيد. همچنين: در كامنتهاي خود سرويسهايي را معرفي كنيد كه شرايط بالا را دارا هستند و مي‌توان آنها را به عنوان گزينه‌هايي مناسب براي معرفي بيشتر و دقيقتر به وبلاگستان انتخاب كرد. در نوشتن اين مطلب از اين نوشته وبلاگ لايف‌هكر ايده گرفتم.

من بعنوان شروع سه گزينه را معرفي مي‌كنم:

الف- باكس دات نت

ب- ديو شير

ج- مديا فاير

پيشنهاد شما چيست؟

38 Responses to “بحثی پيرامون سرويس‌های آپلود فایل”

  1. aMiN Says:

    عالي بود
    من با 4shared.com مشكلي ندارم و خوبه ولي اينارو كه شما گفتيد رو امتحان مي كنم

  2. فرزاد Says:

    رپیدشیر و دیگر هیچ .

  3. mahdi Says:

    4shared خیلی خوبه و من ازش راضی هستم دانلود کردن از اون هم زیاد واسه مخاطب مشکل بوجود نمیاره

  4. Hell Lord Says:

    به نظر من استفاده از اكانت هاي پولي rapidshare بهترين راه حل ممكن هست…ماهيانه 10 هزار تومان براي اين سرويس قدرتمند اصلا چيزي نيست…(كه در ايران نيز نمايندگي هايي براي دريافت اكانت وجود دارد) اما مشكلي كه وجود داره اينه كه در ايران و بيشتر نقاط جهان تصور استفاده از خدمات اينترنت به ازاي دريافت پول يكم گنگ هست و كسي مايل به پرداخت پول بابت اين خدمات نيست…گرچه كم كم اين فرهنگ در حال عوض شندن است. در حالي كه همين افراد به ازاي خوردن يك ساندويچ با دوستانشان حاظرند تا 30 -40 هزار توما هم يك شبه خرج كنند.
    با تشكر.

  5. Javad697 Says:

    «شرايط اينترنت در كشور ما با بقيه دنيا اندكي متفاوت است»
    فكر كنم اين جمله كنايي باشه چون هيچ شبيه به جناس نيست. هست؟
    مطلب خيلي خوبي بود. تشكر

  6. علیرضا Says:

    my opera
    دلایل:
    1- لینک دانلود مستقیم
    2- سرعت آپلود بالا

  7. علیرضا Says:

    آها باید بین موارد بالا نتخاب می کردیم من خیال کردم هر چیزی می تونیم معرفی کنیم:)

  8. Dr.A.B.C Says:

    بهتره بجای سرویس آپلود فایل ، اسم صحیحشو بگیم: سرویس اشتراک گذاری فایل و یا میزبانی اشتراک فایل.
    موفق باشید.

  9. زهرا Says:

    انلی رپید شیر
    هر چند باگ ماگ زیاد داره ولی بی نظیر انگیزناکه:-)


  10. خب rapidshare خیلی معروفه و پایداری و سرعت پاسخدهیش هم بالاست.

    اگر مشکل شما بر سر دانلود از رپید شیر است باید بگویم ؛ با توجه به اینکه اکثر فایلهای کابران وبلاگستان زیر 20 مگ است میتوانند از سایت ایرانی rapidbaz برای تبدیل لینک غیر مستقیم به مستقیم در کمتر از ده ثانیه (بدون ثبت نام) استفاده کنند.

    در مورد سرویسهای ایرانی هم که من پرشین گیگ مشکلی تا بحال برای من نداشته و پارسا اسپیس هم بدک نیست(هر چند مدت کوتاهی فیلتر شد)

    در مورد سرویسهای خارجی هم من mihd.net رو توصیه میکنم حتما ببینید. از رپید شیر بهتره ، تازه لینک مستقیم موقت (دو ساعته) هم به شما میده.


  11. سلام
    آقا من شديدا به تبادل لينك نياز دارم به خدا!!!!
    من رنكينم در گوگل پائينه چون به تازگي دوباره به محيط وبلاگستان برگشتم…

    دستمونو ميگيري؟
    تبادل لينك نياز دارم شديددددددد

    راستي من خيلي وبلاگم به روز هست ها!!!

  12. كتابچي Says:

    با سلام و خسته نباشيد. ميخواستم ببينم آيا سايت آپلودي هست كه امكان رزومه كردن در مرحله آپلود را به كاربر بدهد ؟ يعني فايلهاي حجيم را بشود در چند مرحله آپلود كرد ؟ ممنون خواهم شد اگر راهنمايي كنيد .

  13. ارتباط Says:

    بکاریم نهالی سر هر پیچ کلام …
    خوشحالم که وبلاگ شما رو اگرچه به صورت کاملا تصادفی ، پیدا کردم . واقعا وبلاگ جالبی دارید .
    خیلی تمایل به تبادل لینک با شما رو دارم . دوست دارم لینکتون رو تو سایتم داشته باشم تا هر وقت هم خودم و هم بازدید کننده هام دلمون خواست بتونیم بهت سر بزنیم .
    اگه مایل به تبادل لینک باشی دوست دارم سایت من رو با نام
    ۩۞۩صحنه دارترین فیلم سال۩۞۩ لینک کنی . و حتما به من اطلاع بده که وبلاگ تو رو با چه نامی لینک کنم .
    ارتباط

  14. maryamss Says:

    من تا حالا با این هایی که گفتید کار نکردم اما با توجه به اینکه رپید شر در خیلی از آی اس پی های داخلی فیل تره من همیشه از 4shared.com استفاده کردم.و اینکه اون فاکتور راحتي مخاطب رو هم 4شیر بیشتر داره.

  15. tiraajeh Says:

    rapidshare گزینه ی خوبی است . اما همانطور که گفتید چندان برای ما ایرانی ها مناسب نیست.

    از بین سایت هایی که نام بردید به نظر من mediafire انتخاب خوبی می تونه باشه.

  16. کمال Says:

    یعنی غیر از باکس هم جایی میشه فایل آپلود کرد؟

  17. محمدفر Says:

    خیلی خوب بود ولی کاش در مورد سرورهای فارسی هم می نوشتین ، مثل :
    http://persiangig.com
    موفق باشین

  18. mhmazidi Says:

    بنظرم بهتر است باري ديگر نكته مهمي كه در متن اوردم را تكرار كنم: در كشور ما با وجود طيف وسيع كاربراني كه سرعت اينترنت آنها پايين است وجود قابليت رزومه در سرويس مورد نظر از اهميت بسيار زيادي براي مخاطبان دارد-قابليت رزومه: يعني اين كه اگر در اواسط كار ارتباط قطع شد لازم نباشد فايل دوباره از صفر دانلود شود.
    متاسفانه اين امكان در سايتهايي مثل رپيدشير و 4shared در اكانت معمولي آنها در دسترس نيست.

  19. mhmazidi Says:

    اما نكته‌ بسيار بسيار مهمي كه معمولا اكثر كاربران به آن توجه نمي‌كنند – چون تقريبا تاكنون در وبلاگستان در اين باره هيچ صحبتي نشده است- وجود امكانات شيرينگ sharing در اين قبيل سايتها مي‌باشد. سايتهايي مثل رپيدشير اگرچه مخزن بسيار بسيار غني از فايلهاي مفيد و كم‌ياب و ناياب هستند اما متاسفانه در برابر سرويسهايي مثل باكس دات نت و مديافاير و … كه نسل دوم اين سايتها هستند، از نظر امكانات شيرينگ و در يك كلام امكانت وب دويي بسيار كمبود دارند.
    همانطور كه گفتم وجود امكانات وب دويي در سرويسهاي اپلود فايل شايد هنوز بنظر چيزي غريب و بي‌فايده برسد- كه حتي در وبلاگستان جهاني نيز كمتر به آن توجه مي‌شود. اما تنها وقتي كه عامه كاربران از اين امكانات استفاده كنند متوجه اهميت بسيار زياد انها خواهند شد.

  20. علی زالی Says:

    دکتر جان
    خصوصیت ریموت آپلود رپیدشر را یه کم دقیق تر بررسی کن
    واقعا چیز نابی است
    اما این را هم مدنظر داشته باش رپید از درجه اول پولی است
    اگر پول بدی آش میخوری
    و این آش خیلی هم خوشمزه است
    البته رپیدلیچ هم زنده باشه
    اگه برای بقیه آپلود سنتر ها هم کار میکرد که خیلی عالی میشد
    این سه تایی هم که گفتی واقعا از بهترینها هستند قبول دارم

  21. dllmovie Says:

    سلام
    خسته نباشید من تازه از جوملا به وردپرس نقل مکان کردم
    من هم در وردپرس وبلاگ ساختم ولی نمی دونم چه طوری کد وبگذار و کد پیج رنک گوگل رو بزارم. اگه میشه لطفا راهنمایی کنید

    می بخشید برای اینکه دومین خودم رو ست کن رو وبلاگ باید هزینه بدم؟
    و چه طوری باید اینکار رو کنم.مرسی

    من این کدها رو در وبلاگهای دیگه دیدم گذاشتن آیا اونها پولی برای اینکار به وردپرس دادن
    مرسی

  22. dllmovie Says:

    می بخشید سوال بالم ربطی به موضوع نداشت

    ولی من شردزیلا رو پیشنهاد میدم هم مجانی هم لینک مستقیم میده هم به فایلها گیر نمیده
    و فایلها رو پاک نمیکنه. من بیشتر فیلمهام رو از اونجا دانلود میکنم

  23. mhmazidi Says:

    @dllmovie: براي سوالات در زمينه وردپرس به سايت وردپرس فارسي wp-persian.com رجوع كنيد. در وردپرس دات كام شما مي‌توانيد كد بگذاريد.به قسمت ويجت‌ها بايد برويد.
    براي استفاده از خاصيت دويمن مپينگ در وردپرس دات كام بايد هزينه پرداخت كنيد.براي ديدن شرايط بايد به قسمت «ارتقا» در داشبورد خود برويد.


  24. همونطور زمانی که در توییتر این مورد رو مطرح کردید اعلام آمادگی کردم، اینجا هم دوباره تکرار می کنم این موضوع رو…!
    احتمالا یکی دو پست آینده، به این مطلب مهم می پردازم…


  25. تا زمانی که گوگل پیجز هست اصلا صحبت در مورد چیزهای دیگر جائز نیست


  26. با احترام به نظر شما ولی فکر میکنم سرویس هایی که مورد صفحه دانلود غیر مستقیم نداشته باشند یا به اصطلاح direct download باشند خیلی بهترند اگه شما میشناسید یا استفاده کرده اید معرفی کنید من زیر راو توصیه میکنم
    http://www.file2you.net/
    امتحان کنید نظرتون را اعلام کنید

  27. امین Says:

    دیوشیر: یه مدت توسط بعضی آی اس پی های ایرانی مسدود شده بود. الان نمی دونم. ضمنا سرعتش زیاد جالب نیست. هنگام دانلود کاربر IE با اون نوار زرد رنگ معروف روبه رو می شه.

    باکس.نت: بهترین گزینه از نظر راحتی کاربران. نقطه ضعف: محدودیت پهنای باند ماهانه (10GB/Month) در پلن رایگان.

    My.Opera: لینک مستقیم بدون هیچ محدودیتی. (البته یک بار 8-9 تا از فایل های منو کلا حذف کرد. نمی دونم مشکل کپی رایت بود یا لینک مستقیم از وبسایتی جدا از وبلاگم در مای اوپرا. (مای اوپرا اجازه ساخت وبلاگ رو هم بهتون می ده) به نظر من قابل اعتماد نیست.

    deposit-files: دانلود راحته ولی یه صفحه پاپ آپ تبلیغاتی برای کاربر باز می کنه.

    رپیدشیر: چون دانلود کننده مجبور به پرداخت هزینه یا طی کردن 7 خوان رستم می شه، چرته!
    در مقایسه با باکس.نت: هر دو قیمتشون مشابه هست (در سرویس پولی individual) با این تفاوت که باکس.نت لینک مستقیم می ده ولی محدودیت فضا داره (5گیگابایت). (پهنای باند هم بی نهایت هست.) (البته پلن 15 گیگابایتی هم داره ولی قیمتش نسبت به راپیدشیر خیلی بالاتر می شه)

  28. شبگرد Says:

    سلام خوبید ببین این سایتم چیز خیلی خوبیه سرعتش بالاست
    http://www.zom.ir

  29. سعید ز Says:

    سلام دکتر!
    من ماه هاست که وبلاگ شما را می خوانم. اما جرات اظهار وجود نداشتم در جمع علما!

    یک نکته! اگر فایل آپلود شد باید آدرس میرور هم برای دانلود آن وجود داشته باشد، اما بیشتر سرویس ها آن را ندارد!

    یک سوال! اگر سایتی ایرانی آپلود به دلیل تحریم بسته شد چه؟ من یک سایت داشته ام(!) اما چند روزی است که دولت فخیمه کانادا آن را بست! البته محتویات آن هم مربوط به برنامه نویسی و آی تی بود!

  30. Reza Says:

    البته دكتر جان علاوه بر اينها اين نكته را هم بايد ياد آور شويد كه مدت زمان ماندن فايل ها در سرويس هم مهم است.

    http://www.1nevis.wordpress.com


  31. […] مطلبی را منتشر کنم. با بحثی هم که در مورد این سایت ها در وبلاگ مزیدی عزیز ایجاد شد، تصمیم گرفتم تا هر چه زودتر دست به کار […]

  32. babakslt Says:

    رپیدشیر مزخرفه.
    من معمولا رو هاست گوگل آپ می کنم.
    اینایی که گفتید رو هم چک می کنم. مرسی


  33. خوب من مطلبم رو منتشر کردم…!
    همون «20 وب سایت ایده آل برای آپلود فایل!»…
    ظاهرا گویا اینجا از طرف پویا هم لینک بک شده…!
    به هر حال، انجام وظیفه نمودیم قربان…!

  34. مجید Says:

    به نظر من:
    megashare.com
    mediafire.com
    rapidshare.com


  35. […] مطلبی را منتشر کنم. با بحثی هم که در مورد این سایت ها در وبلاگ مزیدی عزیز ایجاد شد، تصمیم گرفتم تا هر چه زودتر دست به کار […]

  36. حامد Says:

    سلام :
    با وبلاگ شما به طور تصادفی آشنا شدم و از مطالبتان لذت بردم


  37. […] ۲: این پست  را هم از دست ندهید شما مي توانيد نظرات اين مطلب را با […]


بیان دیدگاه